آفتاب سوختگی بلای جان طلای سبز

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛ شهرستان بافق با آب و هوای گرم و خشک دارای محصولاتی مانند پسته و خرما می باشد این دو محصول هرچند به آب زیادی نیاز ندارند اما در تابستان با آفتاب سوختگی روبه‌رو می شوند و همچنین خاموشی چاه ها در چند سال اخیر باعث تشدید این عارضه شده است بنابراین خبرنگار ما با ” حمید عسکری” رییس جهاد کشاورزی پیرامون این موضوع گفتگو نمود؛ که در ادامه می خوانید.

گرمازدگی و آفتاب سوختگی در زمان مغز گیری
عسکری گفت: شدت تابش نور خورشید و افزایش دمای بیشتر از حد تحمل گیاه پسته به ویژه در زمان رشد سریع مغز، سبب ایجاد عارضه گرمازدگی و آفتاب سوختگی روی میوه می گردد و با توجه به محدود شدن جذب آب و مواد غذایی در زمانی که بیشترین نیاز به جذب آب جهت انتقال مواد غذایی، از خاک می باشد، این کار به کندی صورت می گیرد و به بسیاری از میوه‌ها آب و مواد غذایی کافی جهت ذخیره در مغز ارسال نمی شود؛ که این حالت سبب از دست دادن شدید آب در اثر تبخیر و تعرق می‌گردد و چون آب از دست رفته میوه جایگزین نمی‌شود، سبب مرگ سلول‌ها و نهایتاً سقط جنین خواهد شد و این میوه ها به صورت پوک و نیمه مغز در زمان برداشت ظاهر می گردند.

افزایش دما در سطح خاک بدون پوشش گیاهی اتفاق می افتد
وی افزود: بیشترین افزایش دما در سطح خاک بدون پوشش گیاهی اتفاق می افتد. در صورتی که فاصله بین درختان روی ردیف، کم باشد و ردیف های باغ در جهت وزش باد غالب در زمان رشد مغز قرار نداشته باشند، فاصله نزدیک درختان به یکدیگر، اجازه ورود باد به باغ و جابجایی هوای بسیار گرم سطح خاک را نداده، بنابراین هوای گرم آفتاب سوختگی را تشدید می کند. همچنین ردیف های شرقی- غربی بیشترین نور را دریافت می کنند و میزان خسارت آفتاب سوختگی در میوه های قسمت جنوبی درخت بیشتر است .
وی عنوان کرد: افزایش دور آبیاری، آبیاری نامنظم و تنش آبیاری خصوصا در زمان پر کردن مغز، باعث کاهش رطوبت خاک شده و میزان جذب آب توسط ریشه کاهش می یابد.
وی اظهار کرد: خشکیدگی سرشاخه در اثر ضعف درخت و بیماریها باعث از بین رفتن شاخ و برگ شده و سبب می شود که شاخه های مجاور در معرض تابش مستقیم خورشید قرار گیرند و در نتیجه آفتاب سوختگی افزایش یابد.
وی در ادامه بیان کرد: هرس نابهنگام و شدید باعث می شود، قسمت هایی از میوه که قبلا در سایه قرار داشتند، در معرض نور شدید خورشید قرار گیرند .

میوه پسته به علت بافت استخوانی نیاز بیشتری به کلسیم دارد
وی افزود: یکی دیگر از عوامل آفتاب سوختگی می تواند کمبود کلسیم ناشی از زیادی منیزیم در محلول خاک باشد. میوه پسته به علت بافت استخوانی نیاز بیشتری به کلسیم دارد. یکی از علائم کمبود کلسیم حساسیت میوه به آفتاب سوختگی است.

برای افزایش مقاومت گیاهان از کود‌های پتاسه و کودهای حاوی اسیدهای آمینه استفاده شود
وی گفت: محلول پاشی با سیلیکات پتاسیم با غلظت۲/۵ در هزار و سولو پتاس با غلظت ۲/۵ در هزار در اواخر خرداد و اواسط تیر ماه عارضه آفتاب سوختگی و میزان سقط جنین را کاهش داده و نهایتاً منجر به کاهش درصد پوکی می‌گردد و همچنین پیشنهاد می شود برای افزایش مقاومت گیاهان در برابر گرمازدگی تابستان از کود های پتاسه و کودهای حاوی اسیدهای آمینه استفاده شود؛ زیرا وجود عناصری مانند سیلیسیم و پتاسیم در این کود ها مقاومت گیاهان را در برابر تنش ها زیاد می کند.

حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

چطور اسمی که برای فرزندنتان انتخاب می کنید باعث تغییر چهره او می شود؟

افراد به مرور زمان به ویژگی‌های ظاهری‌ که