ارتباط گیری یک خانم با یک آقا منتهی به قتل همسر شد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، در شماره ۱۱۳۳ هفته نامه افق کویر؛ گفتگوی ویژه این نشریه با «عليرضا ايزدي»، ریيس دادگستري شهرستان بافق درج گردید که در این شماره ادامه این گفتگو را می خوانید:
رییس دادگستری شهرستان بافق در پاسخ به این پرسش « با توجه به سند تحول در قوه قضاییه که این روزها بحث آن است و موضوع ملاقات عمومی با مردم، آیا زمان ملاقات حضوری برای ارتباط با مردم در نظر گرفته اید؟ گفت: دادستان و قضات دادگستری برای رسیدگی به پرونده هایشان روزهای چهارشنبه ملاقات عمومی دارند؛ اگر مسئله و مشغله ای نباشد؛ حتماً پذیرای افراد هستند. بنده هم در طول ایام هفته مراجعه اصحاب دعوا و جلسات رسیدگی را داشته؛ به علاوه در اثنای رسیدگی ها، اول صبح و آخر وقت اداری، معمولاً ارباب رجوع دارم. از آنجایی که طبع شهرستان طبع کارگری است و مجوز نیم ساعت و یک ساعته از معدن به محل ادارات گرفته می شود ، روز معینی را برای ملاقات تعیین نکردم؛ شاید مراجعین نیم ساعت یا چهل دقیقه معطلی داشته باشند، ولی سعی کردم در همان روز جوابگو افراد بوده و یا از طریق همکاران به کار آنها رسیدگی شود.

کمبود نیروی انسانی دلیل اصلی طولانی شدن پرونده ها
ایزدی در پاسخ به این پرسش که «ساخت زندان در بافق به کجا رسیده است؟» افزود: در این باره باید از دادستان بافق سوال کنید.
وی در پاسخ به این پرسش که «چه عواملی باعث طولانی شدن روند پرونده ها می شود؟» تصریح کرد: عدم کفایت نیروی انسانی در شهرستان، ضرورت طولانی شدن بعضی از پرونده‌ها مثل پرونده های خانوادگی که به صلاح طرفین است و شاید در این اصلاح ذات البین در طولانی شدن روند رسیدگی اتفاق بیافتد عمده دلایل طولانی شدن رسیدگی به پرونده ها است؛ علاوه بر این موارد عدم پیگیری ارباب رجوع یکی دیگر از عوامل طولانی شدن روند پرونده ها می باشد؛ در چندماه اخیر نیز به دلیل عدم وجود نیروی دادرس و قضایی با این چالش روبرو بوده ایم.
وی در پاسخ به این پرسش که «وکلا تا چه میزان کمک حال دستگاه قضایی هستند؟» اظهار داشت: تمام پرونده هایی که وکیل ندارند و ارباب رجوع از حیث سواد حقوقی ضعیف است به سمت وکیل معاضدتی هدایت می شوند؛ در هر صورت برای طرح دعوا، به ویژه در دادگاه حقوقی حضور وکیل در پرونده چه در مرحله تقدیم دادخواست و چه مرحله دادرسی مغتنم است؛ چرا که از انحراف دادرسی و تشویش ذهن دادگاه و ارباب رجوع جلوگیری می‌ کند؛ همچنین وکیل می تواند توجیه رأی برای ارباب رجوع و موکلش داشته باشد.

جذب قضات جوان و تازه نفس برای دستگاه قضا ضروری است
ایزدی در پاسخ به این پرسش که بعضاً صدور رأی توسط قاضی های جوان با واکنش هایی روبرو هست نظر شما در این باره چیست؟» گفت: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری(مدظله العالی) از ابتدای انقلاب تا به امروز ۴۵ سال گذشته و نسل قضایی ما به فراخوان زمانی که جذب شده اند در حال بازنشستگی بوده ولاجرم باید کسانی جایگزین این افراد بشوند. همچنین جذب نیروی انسانی تازه نفس از طریق دانشگاه علوم قضایی و از مجرای جذب نیرو، ضرورت دستگاه قضایی است. خدا را شکر در مجموعه قضایی استان یزد قضات جوان و زبده‌ای داریم که جز بهترین‌های کشور بوده و بنده به عنوان همکار کوچک به آنها مفتخرم.

عمده افراد زندانی غیربومی هستند
رییس دادگستری بافق در پاسخ به این پرسش که « چه تعداد از شهروندان بافقی در زندان هستند؟» افزود: حدود ۲۳۰ زندانی داریم که عمده آنان، زندانیان مواد مخدر و غیر بومی هستند؛ در حال حاضر ۳۰ الی ۳۵ زندانی از بافق در زندان مرکزی یزد داریم که غریبه در میان آنها هم می‌تواند باشد، ولی بومی در حد ۷ الی۸ نفر بیشتر نیستند. افراد غیر بومی به سایر نقاط کشور اعزام شدند؛ چراکه تحمل حبس در شهر خودشان امکان پذیر است.
وی در پاسخ به این پرسش«تا حالا شده شرکت‌های که به دادگستری کمک کردند از شما در قبال آن درخواستی داشته باشند؟» تصریح کرد: این موارد بسیار محدود است؛ مگر در مجرای کمک‌های انجمن حمایت از زندانیان یا جشن هایی که در ماه مبارک رمضان برای پویش نذرآزادی می‌گیریم؛ وگرنه از زمانی که بنده در خدمت شهرستان بودم، این قبیل مسایل نبوده؛ چراکه ممنوعیت این موضوع مورد تأکید دادگستری کل استان یزد است.

ارتباط گیری یک خانم با یک آقا منتهی به قتل همسر شد
علیرضا ایزدی در پاسخ به این پرسش که« پرونده‌هایی که به صورت انتظار عمومی درآمده و به قول معروف به کف خیابان رسیده مثل قتل در شهرک آهن شهر به کجا رسید؟» بیان کرد: پاسخ به این موضوع در حیطه دادستان بافق است، ولی موضوع کاملاً شخصی بوده و اصلاً ارتباطی به جامعه ندارد. ارتباط گیری یک خانم با یک آقا، منتهی به قتل همسر آن خانم شده است. برای این پرونده رسیدگی لازم به عمل آمده و چون آن متوفی، اولاد صغیر داشته زمان بر می باشد تا بحث تنفیذ اعدام و قصاص انجام بشود.
وی در پاسخ به این پرسش که «آیا جرایم انتخاباتی در بافق یا سایر شهرستان‌ها تا تاریخ پنجم تیرماه(روز مصاحبه) اتفاق افتاده است؟» عنوان کرد: در انتخابات مجلس جرایم خیلی کم بود و مسائل خاصی نداشتیم، چون عمده تخلفات در روز قبل از انتخابات و روز انتخابات می‌باشد، خدا را شکر بافق شهری است که مردم آن مشارکت بالایی دارند و آنچنان تنش انتخاباتی نداشتیم.
وی در پاسخ به این پرسش که « چرا آمار طلاق جرم و جنایت‌ها رسانه ای نمی شود؟» گفت: حیثیت شهرستانی، جامعه و خانواده ها باید حفظ شود؛ سعی می کنیم موضوع به صورت محرمانه باشد.

حرف شنوی موکلین از وکلا خیلی بیشتر هست
رییس دادگستری شهرستان بافق در پاسخ به این پرسش که«وکلا چه نقشی در صلح بین زوجین می‌توانند داشته باشند؟» افزود: چون حرف شنوی موکلین از وکلا خیلی بیشتر هست و از طرف وکیل اربابان رجوع به اقناع بیشتری می رسند؛ حلقه اتصالی خوبی می‌توانند باشند.
وی در پاسخ به این پرسش «زیباترین خاطره ای که در زمان فعالیتتان داشتید مربوط به چه مسئله ای است؟»اظهار داشت:( با لبخند) جو شهرستان را به گونه‌ای دیدم که شاید بعد از اتمام دوران خدمت، محل سکونتم را شهرستان بافق انتخاب کنم. از صمیم قلب به سرزمین نخل، معدن و آفتاب عرق پیدا کرده ام؛ بدون تعارف می‌گویم، بافق یکی از شهرستان‌های خیلی زیبا و آرامش بخش؛ علی رغم آب و هوای نامناسب و بحث معدنی آن است!
وی در پاسخ به این پرسش که «ناگواراترین خاطره ای که باعث ناراحتی شما شده چه خاطره ای است؟ تصریح کرد: عمده اتفاقاتی، مانند فوتی‌ها و قتلی که سال گذشته اتفاق ‌افتاد و مشخصاًبه طور مثال حادثه فوت سرباز بافقی «مرحوم عسکری» در پاسگاه کوشک اتفاق افتاد و خانواده ای داغدار شد.
رییس دادگستری بافق در پاسخ به این پرسش که «مهمترین اقدام جنابعالی در سال ۱۴۰۲ در دستگاه قضایی از نگاه خودتان چه مسئله‌ای است؟ گفت: مسئله زمینهای منطقه نورآباد و حل مشکل مالکین و اتمام رسیدگی به این موضوع در شهرستان بافق بعد از گذشت حدود ۱۰ سال است. در این پرونده ایراداتی در محل ثبتی باقی مانده بود که با رایزنی و رفع ابهام از آرای قبلی صادر شد و پرونده در شورای عالی ثبت و در حال رسیدگی است.
در پایان این گفتگو و به عنوان حسن ختام این مصاحبه علیرضا ایزدی، رئیس دادگستری بافق گفت: رسانه نقش مؤثری در جامعه می‌تواند داشته باشد. موضوعاتی که مد نظر مسئولان شهرستان است، می توان با کمک رسانه حل و فصل و توجیه کرد؛ امیدوارم آنچه توسط رسانه ها منعکس می شود باعث ارتقای سطح بینش اجتماعی و آگاهی مردم و صلاح و مصلحت این دیار باشد.

اکرم عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

چطور اسمی که برای فرزندنتان انتخاب می کنید باعث تغییر چهره او می شود؟

افراد به مرور زمان به ویژگی‌های ظاهری‌ که