۳ نکته حقوقی

-۱ فسخ معامله خودرو با استناد به خیار عیب
” اگر بعد از معامله ظاهر شود که مبیع معیوب بوده مشتری مختار است در قبول مبیع معیوب یا اخذ ارش یا فسخ معامله ”
یعنی اگر بعد از معامله مشخص شود که مبیع یعنی همان کالای خریداری شده عیب و نقصی داشته است و در هنگام معامله این عیب وجود داشته، خریدار می‌تواند معامله را فسخ کند و یا ارش دریافت کند .
ارش؛ در این مثال همان مابه التفاوت خودروی سالم و ناقص است.
بنابراین اگر شما خودرو خریداری کرده اید که این خودرو در زمان خرید دارای نقصی بوده است و شما بعد ها متوجه این نقص شده اید با توجه به قراردادتان و با در نظر گرفتن اینکه چه مدت زمانی از انجام معامله شما می‌گذرد امکان فسخ معامله با استناد به خیار عیب را خواهید داشت.
کانال حقوقی وکیل خودباشیم.

-۲اعسار و تقسیط در امر حقوقی
مفهوم اعسار و تقسیط عبارت است از اینکه پس از صدور حکم در یک دعوای حقوقی با موضوع پرداخت وجه نقد یا مال کلی (مالی که مصادیق آن کاملا از حیث کمیت وکیفیت وارزش یکسان هستندمثل سکه بهار ازادی)
کسی که حکم به ضررش صادر شده (محکوم علیه) اگر مدعی باشد که توانایی پرداخت یکجا ویک دفعه آن مال را ندارد می‌تواند درخواست اعسار وتقسیط بدهد.

-۳پرداخت وجه به افراد، قانونا به معنای ادای دین است نه قرض دادن.
ماده ۲۶۵ قانون مدنی اشعار می‌دارد: هر کس مالی به دیگری بدهد ظاهر در عدم تبرع است؛
بنابراین هر کس مالی به دیگری می‌پردازد، فرض این است که دِین خویش را اداء می‌کند. پس اگر ثابت شود دِینی نداشته است، می‌تواند آن را پس بگیرد.
هر گاه پرداخت‌کننده مدعی شود که به گیرنده وام داده یا وکالت در انجام کاری مطرح بوده یا مالی را به امانت سپرده است، باید وجود آن عناوین را ثابت کند تا در دعوی استرداد موفق شود؛ بویژه که ادعای وجود قرض یا وکالت یا ودیعه با اصل عدم برخورد می‌کند و نیاز به اثبات دارد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

چطور اسمی که برای فرزندنتان انتخاب می کنید باعث تغییر چهره او می شود؟

افراد به مرور زمان به ویژگی‌های ظاهری‌ که