اما و اگرهای بخشداری بافق

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛ در این شماره از هفته نامه افق کویر تصمیم بر آن شد که با بخشدار بافق پیرامون برخی مسائل از جمله دوبانده شدن بلوار شهید “حاج قاسم سلیمانی” به سوی میدان گردشگری گفتگویی انجام شود؛ بخشداری روزهای یکشنبه هر هفته را به عنوان ملاقات مردمی در نظر گرفته است، بنابراین خبرنگار؛ نیز روز یکشنبه ۱۷ تیرماه همانند دیگر شهروندان با دریافت نوبت با ” محمد رحیمی پور” بخشدار مرکزی بافق گفتگو نمود؛ که در ادامه می خوانید.

آزادسازی حریم جاده هزینه سنگینی دارد
رحیمی پور در پاسخ به این پرسش که” از میدان بهارستان به طرف میدان گردشگری ۸۰۰ متر ابتدای بلوار شهید سلیمانی توسط شهرداری دوبانده شد و مابقی جاده در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و حتی این موضوع باعث تصادفات زیادی شده است؛ آیا برای رفع این مشکل برنامه یا طرحی دارید؟” گفت: برای تعریض جاده باقرآباد و دوبانده شدن آن از قبل تفاهم هایی بین بخشداری و شهرداری انجام شده است و آنچه برعهده بخشداری است، آزادسازی حریم جاده است؛ که هزینه سنگینی دارد.
وی افزود: از طرف بخشداری پیشنهاد شد؛ که جلسه ای با حضور فرماندار، شهردار و اعضای شورای شهر برگزار شود و بحث آزادسازی به صورت واگذاری زمین معوض صورت گیرد.

وضعیت این جاده زیبنده شهر نیست
وی اظهار کرد: وضعیت این جاده زیبنده شهر نیست و همچنین از لحاظ ایمنی ضعیف و مخاطره آمیز است؛ بنابراین با توجه به مطالبات مردم در دو هفته آینده جلسه ای برگزار و با پیشنهاد ارائه شده تعیین تکلیف خواهد شد.
وی در ادامه پیرامون روشنایی جاده و میدان گردشگری گفت: ادارات مربوطه علی القاعده باید به وظایفشان عمل کنند اگر در حوزه اداره برق هست باید کارش را انجام دهد و اگر بحث تعویض جاده است اداره راهداری باید کارش را انجام دهد با توجه به اینکه بودجه آن ها محدود است باید با همکاری صنایع کار انجام شود.

طرح های عمرانی کمک صاحبان صنایع را می‌طلبد
وی بیان کرد: یکی از برنامه‌های بخشداری تعریض جاده از میدان گردشگری تا روستای گردشگری باقرآباد بود و مشاور نیز طرح ارائه کرد؛ موضوع مهم این است که برای برخی طرح ها به ویژه طرح های عمرانی هزینه زیادی باید پرداخت شود و علی القاعده می‌بایست با محوریت فرمانداری و به کمک صاحبان صنایع پیرامون این موضوع ها کار انجام دهیم؛ اما روشنایی و ساماندهی میدان گردشگری یکی از برنامه‌های بخشداری است ان شاا… پیگیری ها نیز صورت می گیرد و انجام می شود.

شرکت سنگ آهن موظف است که روشنایی جاده را انجام دهد
وی در مورد جاده کمربندی “شهدای کارگر سنگ آهن بافق” گفت: کمربندی در اختیار سنگ آهن است و درخواست‌های مردمی پیرامون این جاده نیز زیاد بود و شرکت سنگ آهن موظف است که روشنایی جاده را انجام دهد.
وی افزود: اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای به جاده‌هایی می‌تواند خدمات بدهد و پیگیری کند که تحویل گرفته باشد و این جاده به راهداری تحویل نشده است.

شهرستان بافق معادن زیادی دارد؛ بنابراین سطح توقعات نیز زیاد است
رحیمی پور گفت: با توجه به اینکه شهرستان بافق معادن زیادی دارد؛ بنابراین سطح توقعات نیز زیاد است و بالحق هم هست؛روستای سیدآباد و کوشک در مجاورت معادن به شدت آلاینده قرار دارند و توقعات آن ها نیز حق است.

روستاهای باقرآباد و صادق آباد به فولاد معترض هستند
وی افزود: هم صنایع فولاد و هم معادن از سفره آب زیرزمینی برداشت می‌کنند؛ فولاد در حال توسعه است؛ تبعات زیست محیطی و برداشت‌هایی که از سفره‌ آب‌های زیرزمینی می‌شود از تبعات صنایع و معادن می باشد و روستاهای باقرآباد و صادق آباد معترض هستند.

طلب‌های سنگین از مجموعه صنایع و معادن
وی بیان کرد: علی القاعده باید صاحبان صنایع و معادن جدا از مسئولیت‌های اجتماعی بحث دو درصد و اعتبارات شهرستانی را پرداخت کنند؛ که متاسفانه در یکی دو سال اخیر در این زمینه با مشکل روبه رو بوده و طلب‌های سنگینی از مجموعه صنایع و معادن داشته و به همین دلیل از لحاظ مالی در مضیقه می‌باشیم.

نیاز به یک کار فنی ، دقیق و نیاز سنجی منطقه‌ای می باشد
وی در مورد خاموشی چاه های کشارزی گفت: خاموشی در سطح کلان تصمیم گیری می‌شود و ایراد اساسی به آن وارد است؛ خاموشی چاه ها بیشتر از اینکه زمانبندی شود باید با توجه به به محصول و کیفیت محصول زمان‌بندی شود؛ قطعاً خاموشی چاه‌های اراضی که زیر کشت پسته یا انار هست یا صیفی جات کاملاً با هم متفاوت می باشد؛ ولی متاسفانه نیاز به یک کار فنی ، دقیق و نیاز سنجی منطقه‌ای می باشد.
وی اظهار کرد: هر منطقه بنا به محصولی که دارد و اقلیم منطقه خاموشی‌ها مدیریت شود؛ که متأسفانه اقدام نشده است.
وی عنوان کرد: از عوارض دو درصد ۷۰ درصد برای شهر و ۳۰ درصد برای شهرستان است بدین معنا که از این ۳۰ درصد نیز برای شهر می توان استفاده کرد و مختص روستاها نیست و بنا به نیاز و هماهنگی با فرماندار، طرح هاتعریف می‌شود و بودجه تعلق می گیرد.
وی افزود: بودجه در اختیار دهیاری ها قرار می گیرد.

زمین به غیر بومی‌ها تعلق نگیرد
وی در پاسخ به این پرسش که “چرا به افراد غیر بومی در روستا ها زمین واگذار نمی شود؟” گفت: یکی از برنامه‌های بخشداری است که زمین به غیر بومی‌ها تعلق نگیرد، چرا که نیازی ندارند، وقتی در شهرستان بافق خانه دارد در روستا می خواهد پاتوق داشته باشد و تمام تلاش ما این است که پاتوق‌ها و برنامه‌ها در روستا لغو نماییم.
وی افزود: سعی بر این است که زمین را واگذاری کنیم به شکلی که برای روستا مفید باشد و بحث فرهنگی و اجتماعی نیز مورد توجه قرار گیرد و ورود افراد غیر بومی در این موارد تأثیرگذار است.
وی اضافه کرد: خیلی دوستان خوش نشین هستند و این جای خود اهمیت دارد، ولی غیر بومی‌ها در صورتی که تولیدی داشته باشند؛ کمکشان هم می‌کنیم؛ ولی اگر در شهر خانه دارند و بخواهند یک خانه باغی در آنجا داشته باشند و با آب شربی که ما با آن مشکل داریم بخواهند آبیاری مزارع و باغشان را انجام دهند مخالفم و بسیار سختگیرانه عمل می کنم.

مقابله با ساخت و ساز غیر مجاز
وی تصریح کرد: برخی ساخت و ساز غیر مجاز انجام می‌دهند و ساخت و ساز غیر مجاز در کمیسیون ۹۹ بافق قرار است که مطرح شود و تمام ساخت و سازهایی که باعث آسیب به بافت تاریخی روستا و آسیب به درختان و مزارع می‌شود؛ صد در صد با تخریب مواجه می گردد.
وی در مورد ایجاد پنل های خورشیدی توسط کشاورزان گفت: اگر کشاورزان در این زمینه درخواست ارائه دهند حتما مورد حمایت قرار خواهند گرفت و تسهیلات ویژه ای نیز از سوی دفتر روستایی استانداری دریافت خواهند کرد و فردی باید پیگیر کار باشد تا این موضوع نهایی شود.
وی افزود: بخشداری نمی‌تواند در این زمینه ورود کند و در حال حاضر شرکت تعاونی خاصی وجود دارد که در حوزه معدنی فعالیت می‌کند.

حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

چطور اسمی که برای فرزندنتان انتخاب می کنید باعث تغییر چهره او می شود؟

افراد به مرور زمان به ویژگی‌های ظاهری‌ که