درد دل مستأجران از گرانی اجاره بهای منازل مسکونی

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛ در بازار اجاره بها درسايه نبود هيچ‌گونه اساس و قانوني براي تعيين کف و سقف قيمت ، تازيانه قيمت ها ناله مستاجران را در آورده است؛ پیرامون این موضوع برخی از مستاجران در گفتگو با خبرنگار افق کویر ابراز ناراحتی و گلایمندی کردند و از مسئولین خواستار نظارت بر نرخ اجاره بها شدند.

هر چقدر کار می کنم باید اجاره بها بدهم
“کرمی” یکی از مستاجرین پیرامون این موضوع گفت: روز به روز اجاره ها بیشتر می‌شود، هر چقدر کار می کنم باید اجاره بها بدهم در سال گذشته خانه ای را ۲۰۰ میلیون تومان رهن کردم و در سال جاری همان خانه را با ۲۰۰ میلیون تومان ودیعه (پول پیش) و ۸ میلیون پرداخت ماهانه اجاره می دهند؛ بنابراین مجبور شدم که خانه دیگری را اجاره کنم.
وی افزود: مجبور شدم خانه را تخلیه کنم و آخر خیابان “شیخ محمد تقی” بعد از روزها پیگیری خانه ای با ۲۵۰ میلیون تومان ودیعه و ماهی چهار میلیون تومان اجاره پیدا کردم.
وی بیان کرد: این خانه زیرزمینی است؛ که دارای دو اتاق است و امکانات ندارد و حتی چاه فاضلاب نیز گرفته بود.
وی گفت: خانه هایی با این امکانات مگر این رقم ها قابل باور است؟! با حقوق ۱۸ میلیون تومان باید وام ۲۵۰ میلیون تومان ودیعه را فراهم کرد حال من ۷ میلیون تومان قسط وام و ۴ میلیون تومان اجاره می پردازم و اینگونه ۱۱ میلیون تومان برای اجاره بها می رود و با سه فرزند که هزینه مدرسه نیز به آن اضافه می شود.

آخر بحث به دعوا کشید
وی افزود: فرد مجبور می شود که مسافرکشی کند تا مایحتاج خانواده تأمین شود.
کرمی گفت: زمانی که خانه را خالی کردم، صاحبخانه گفت ودیعه را ندارم که بپردازم و آخرکار بحث به دعوا کشید و عنوان کردم که شکایت می‌کنم که به سختی ودیعه را دریافت نمودم.

نظارت نیست به انصاف صاحب خانه بستگی دارد
وی اظهار کرد: اجاره بها توسط کارشناس تعیین نمی شود بلکه در برخی موارد صاحب خانه ها کارشناسی می کنند و نظارت نیست به انصاف صاحب خانه بستگی دارد.

برخی به صورت گروهی خانه اجاره می کنند
وی تصریح کرد: برخی شرکت ها خانه ها را اجاره می کنند و به اتباع اجاره می دهند و آنها به صورت گروهی زندگی می کنند و یا ۵ خانواده در یک خانه زندگی می کنند و خانواده ای دو میلیون تومان هم بپردازد می شود ۱۰ میلیون تومان و هزینه سنگینی نیست.
وی افزود: من یک خانواده ۵ نفره و یک سرپرست دارم و آنها ۵ تا سرپرست دارند و باید این مسائل در نظر گرفته شود.
وی اظهار کرد: هزینه های صاحب خانه اگر بالا است، نباید پایش را بیخ خرخره مستاجر بگذارد و مستأجر نمی تواند هزینه های او را جبران کند.
وی تصریح کرد: باید مانند کشورهای خارجی فرزندان را جدا کنیم یا بگوییم برو کار کن و هزینه‌های خود را فراهم نما .
یکی دیگر از مستأجرین گفت: در یکی از خانه های مسکن مهر سکونت داشتم و در سال اول با ودیعه ۱۰۰ میلیون تومان و ماهی ۵۰۰ تومان اجاره پرداخت می کردم و خانه خیلی هم تعریفی نبود و حتی کابینت مناسبی نداشت و در سال بعد ۲۰۰ میلیون تومان ودیعه و ۴ میلیون تومان اجاره درخواست کرد

در صورتی که خانه امکانات اولیه را هم نداشت، بنابراین خانه را ترک کردم.
وی گفت: درحال حاضر خانه ای که اجاره نمودم هم در محل مناسبی قرار دارد و هم از لحاظ امکانات و قیمت مناسب است و در حال حاضر صاحب خانه ۴۰ میلیون تومان ودیعه با سه میلیون و پانصد هزار تومان اجاره، خانه خود را در اختیار من گذاشته است و این قیمت با قیمت قبلی بسیار متفاوت است.

برای دریافت ودیعه مجبور به شکایت شدم
وی در ادامه گفت: صاحبخانه قبلی ودیعه خانه را به من باز نمی گرداند و یک ماه و نیم گذشته بود و مجبور شدم که شکایت کنم تا ودیعه را دریافت کنم.

در ادامه خبرنگار افق کویر با “سید علی اصغر میرمحمدی” یکی از بنگاه داران در زمینه خرید و فروش و اجاره گفتگو نمود؛ وی گفت: آنچه بابت اجاره‌ها در شهرستان بافق دامن زده می‌شود؛ درست نیست.
وی بیان کرد: بهای اجاره در شهرستان بافق با شهرستان‌های دیگر استان یزد و استان‌های دیگرخیلی تفاوت ندارد؛ ولی متأسفانه دامن زدن حاشیه‌ها در شهرستان بافق بیشتر از جاهای دیگر است.
وی در ادامه اضافه کرد: اجاره بهای یکی از شهرستان‌ها یا تمام شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان‌را بررسی کنید که از همه لحاظ امکانات آن ضعیف است و همچنین شهرستان‌های استان کردستان یا خراسان جنوبی را بررسی و با شهرستان بافق مقایسه کنید.

شرکت ها و صنایع زیرساخت های مناسبی را برای مهاجرین ایجاد نکردند
وی افزود: شرایط مهاجرپذیر شهرستان نیز باعث ایجاد هجمه اجاره نشین ها شده است و متأسفانه شهرستان ، شرکت ها و صنایع زیرساخت های مناسبی را برای مهاجرین ایجاد نکردند؛ اگر یک شرکت خودش برای کارگرها زیرساخت ها را تأمین می کرد این حجم اجاره نشین وجود نداشته و اجاره بها نیز این روند افزایشی را نداشت.
وی تصریح کرد: اینکه احساس می کنیم اجاره بها در شهرستان از جاهای دیگر گران‌تر است؛ ولی واقعاً چنین نیست، اگر بررسی کنید استان و شهرستان‌های دیگر را خواهید دید؛ که اجاره بها در شهرستان بافق به هیچ وجه از شهرستان‌های دیگر و استان‌های دیگر بیشتر نیست.
غیر ممکن است ۲۵۰ با ۶ میلیون تومان برای یک زیرزمین عنوان کرده باشند
وی در پاسخ به این پرسش که “ودیعه ۲۵۰ میلیون تومان و ۶ میلیون تومان عرف شهرستان بافق است؟” گفت: من فکر نمی‌کنم اینگونه موردی وجود داشته باشد

و این را به یقین می‌گویم اطلاعاتی که به شما داده‌اند اشتباه است شما می‌توانید برنامه‌ریزی کنید و هماهنگ کنید و این خانه را بروید ببینید غیر ممکن است ۲۵۰ با ۶ میلیون تومان برای یک زیرزمین عنوان کرده باشند.
وی افزود: به هیچ وجه چنین چیزی صحت ندارد من این را شدیداً تکذیب می‌کنم بعید می‌دانم چنین چیزی در شهرستان بافق ۲۵۰ میلیون تومان با ۶ میلیون تومان برای زیرزمین اتفاق افتاده باشد.
وی تأکید کرد: در مورد شهروندان عادی ۲۰۰ میلیون تومان مسکن مهر و ماهی ۴ میلیون تومان اجاره را بعید می‌دانم چون ۲۰۰ میلیون تومان تقریبا ۶ میلیون تومان است که با ۴ میلیون تومان ، ۱۰ میلیون تومان می شود و این بعید است.

مشاورین املاک شهرستان بافق در تعیین نرخ اجاره بها نقشی ندارند
وی عنوان کرد: هیچ کدام از مشاورین املاک شهرستان بافق در تعیین نرخ اجاره بها نقشی ندارند و مقدار نرخ اجاره بها برمی‌گردد به میزان تقاضا که شرکت‌ها معمولاً دخیل هستند.
وی تصریح کرد: میزان تقاضا و مهاجرین در نرخ موثر هستند؛ برخی مهاجرین خانه های خود را ۸۰۰ میلیون تومان اجاره داده است و در حال حاضر با اجاره ۱۰ میلیون تومانی در بافق هیچ مشکلی ندارد.
در ادامه “محمود رنجبر” که ۲۵ سال در زمینه املاکی فعالیت داشته و در حال حاضر ۱۰ سال است که در بخش ارزیابی و برآورد ملک فعالیت می کند؛ گفت: عدم توسعه شهر بافق و مهاجرپذیری آن موجب افزایش نرخ اجاره بها شده است. وی افزود: عامل بعدی بخاطر موضوع ایجاد زیرساخت های انشعاب گاز،آب، فاضلاب شهری، فعالیت های جوارمعدنی و غیره است که ورود کارگران غیربومی به شهر زیاد شده است .
وی تصریح کرد: کارگرانی نیز برای کارهای سخت و زیان آور به شهر مهاجرت نموده اند و حتی اقوام خود را نیز تشویق به مهاجرت کردند و شهر گنجایش و ظرفیت این تعداد مهاجر را ندارد!

خانه باغ ها کمک کرد
وی اظهار کرد: برخی شرکت ها به صورت مجردی یا خوابگاهی، خانه باغ ها را اجاره می کنند و این مساله موجب شده است که فشار گرانی شکسته شود و در نتیجه عامل اصلی تقاضای زیاد شهروندان است و شهر گنجایش این همه تقاضا را ندارد.
وی عنوان کرد: اجاره بها در بخش تجاری و ساخت مغازه رشد زیادی نداشته است و حتی برخی از اصناف به دست مهاجران افتاده است؛ مانند: میوه فروشی، بنایی، کارهای ساختمانی؛ اگر با این حال، مهاجران هم نباشند شهر با مشکل کارگر روبه رو خواهد شد.

راه برون شد
از وی خواسته شد تا راه برون رفت از این چالش را نیز برای خوانندگان بیان کند که وی تشریح کرد: به نظرم برای ساخت خانه در روستاهای همجوار در بحث تغییر کاربری جهاد کشاورزی خیلی سختگیری نکند و حتی در محدوده شهر هم شهرداری همین روش را در پیش دارد و اخذ مجوز هم زمان بر است و هم گران! چرا که حق تغییر کاربری و حق تشرف امکان میسر نیست .
ساخت نیست و اگر سخت گیری کمتر شود طرف ساخت و ساز می کند چون نرخ اجاره بها زیاد است.
وی گفت: چندین افغانستانی سراغ دارم که زمین خریداری نموده در محدوده شهر و ساخته است اما سند به نام یک بافقی است در هر صورت ….

حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

چطور اسمی که برای فرزندنتان انتخاب می کنید باعث تغییر چهره او می شود؟

افراد به مرور زمان به ویژگی‌های ظاهری‌ که