اطلاعات حقوقی

-۱ نمونه درخواست صدور اجراییه چک صیادی
بسمه تعالی
ریاست محترم شعبه … دادگاه عمومی حقوقی ….
با سلام
احتراماً به استحضار عالی می رساند:
چک به شماره سریال ………..به مبلغ ……………. ریال عهده بانک ……شعبه ……… به کد ……. توسط خوانده محترم آقای…… به نام اینجانب صادر شده است که مطابق با گواهی عدم پرداخت به شماره گواهینامه ……… و به کد رهگیری ……….. و به تاریخ …..به علت عدم کفایت موجودی برگشت زده شده است، فلذامطابق با ماده ۲۳ از قانون صدور چک، درخواست صدور اجرائیه نسبت به وصول مبلغ مذکور در ستون خواسته به انضمام کلیه خسارات قانونی اعم از هزینه های دادرسی و حق الوکاله وکیل مورد استدعاست.
-۲ صلح عمری بجای وصیت :
اگر شخصی بخواهد ملکی پس از مرگ خودش به همسر یا هر فرد دیگری برسد نمی تواند وصیت کند که از بین وارثان فقط به یک نفر برسد (چون وصیت به بخشش تا یک سوم اموال امکان دارد و ممکن است آن ملک کل اموال یا بیش از یک سوم باشد) در عوض می تواند با همسر یا فرد مورد نظر قرارداد صلح عمری امضاء کند. در این حالت تا زمانی که زنده است ملک در اختیار خودش است اما بعد از مرگ، آن ملک به موجب قرارداد به همسر یا فرد مورد نظر منتقل می شود و سایر وارثان نمی توانند در مورد آن ادعایی کنند.
-۳دونکته مهم از چک صیادی در معاملات:
در معاملات ملکی خود زمانی که قراردادی منعقد می کنید که طرف مقابل قراره ثمن معامله رو از طریق چک جدید صیادی پرداخت نماید برای اینکه از عدم ثبت چک از طرف فروشنده خودداری نمایید باید در قرارداد ضمانت اجرای عدم ثبت چک را ذکر کنید.
جهت عدم پرداخت چک هم حتما ضمانت قید نمایید تا دچار مشکلات عدم پرداخت چک و گرفتاریهای پس از آن نشوید.
-۴جرائمی که منجر به سوء پیشینه می شوند:
مطابق ماده ۲۵ قانون مجازات اسلامی محکومیت قطعی کیفری در جرایم عمدی شامل
-۱ قطع عضو
-۲ قصاص عضو
-۳ مجازات های اعدام
-۴ حبس ابد
-۵ شلاق حدی
-۶حبس بیش از دو سال
سوء پیشینه ی موثر محسوب می شود و فرد را از حقوق اجتماعی محروم می کند.
حداکثر مدتی که مجرم از حقوق اجتماعی محروم می‌شود هفت سال در جرایم شدید و حداقل دو سال در جرایم خفیف تر است.
-۵ چک ضمانت تخلیه ملک :
چک ضمانت تخلیه ملک، چکی است که در انواع قرارداد اجاره، اعم از قرارداد اجاره ملک تجاری، اداری یا مسکونی، به عنوان تضمینی برای تخلیه ملک در موعد مقرر و پایان قرارداد، از جانب مستاجر به موجر داده می شود و در صورت استنکاف مستاجر از تحویل و تخلیه ملک، پس از پایان قرارداد، قابل اجرا گذاشتن، خواهد بود.
صدور چک ضمانت تخلیه ملک، اجباری نبوده و بسته به توافق طرفین و رضایت هر دوی آن ها دارد
برای اجرا گذاشتن این نوع از چک، حتما باید، موعد قرارداد اجاره، به پایان رسیده باشد و مستاجر، از تخلیه ملک، استنکاف کند
در نوشتن چک تخلیه ملک، حتما قواعد نحوه نوشتن چک، رعایت گردد و در آن، قید شود که این چک، صرفا، به عنوان ضمانتی برای تخلیه ملک صادر می گردد.
شماره چک، تاریخ صدور و علت آن، حتما در قراداد اجاره فی مابین، درج شود
نکته قابل ذکر این که از آنجا که بار اثبات عدم تخلیه ملک، بر عهده موجر است، بهتر می باشد که پس از پایان موعد قرارداد اجاره و استنکاف مستاجر از تخلیه ، مالک ابتدا ، طی یک اظهارنامه ، درخواست خود ، مبنی بر تخلیه ملک را از مستاجر داشته باشد و به او خاطر نشان کند که در صورت عدم تخلیه ملک ، چک ضمانت وی را به اجرا خواهد گذاشت.
-۶امتیاز آب، برق، گاز و تلفن با فروش ملک منتقل می شود:
هر چیز که برحسب عرف و عادت جز یا از توابع مبیع شمرده شود یا دلایلی بر این باشد که جزء مبیع است به تبع بیع به مشتری منتقل می شود مانند امتیاز آب و برق و گاز و تلفن و… با اینکه در قرارداد چیزی ذکر نشده ، داخل در معامله و مبیع محسوب می‌شود و متعلق به خریدار است و هر آنچه که عرفا، جز یا از توابع مبیع شمرده نمی شود، داخل دربیع نیست و به مشتری منتقل نمی شود مگر این که صریحاً در عقد ذکر باشد
-۷ قسط بندی مهریه بر اساس معیارهایی ذیل صورت می گیرد:
تقسیط مهریه با توجه به شغل مرد، میزان درآمد، گردش مالی حساب و مواردی از این قبیل است و ملاک کل دارایی هاست؛ ممکن است مرد کارمند باشد، لیکن غیر از اموال منقول، املاک و سهام نیز داشته باشد. قاضی در این مورد مبنی بر تشخیص خود عمل می کنند و حتی شرایط زن و استطاعت مالی وی نیز علاوه بر توامندی مرد نیز در نظر گرفته شود و با تشخیص دادگاه، میزان اقساط به نحو ماهیانه تعیین می شود.
-۸ قیم حق فروش اموال غیر منقول طفل یا مجنون را ندارد:
:بر طبق مواد ۸۲ و ۸۳ قانون امور حسبی، قیم طفل یا مجنون حق فروش اموال غیرمنقول (ملک) متعلق به او را ندارد، مگر با تصویب دادستان (دادسرای امور سرپرستی).
لذا اگر کسی قصد خرید ملکی را دارد که در میان ورثه، طفل صغیر وجود دارد، قیم باید از دادسرای امور سرپرستی برای انتقال ملک، اجازه مکتوب دریافت کند.
حسام الدین نعیمی بافقی
وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

بسیاری از مسافران بلاتکلیف شده اند

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ هیچ اتوبوسی