اولین قهوه سرد گازدار در دنیا توسط زرین خرمای بافق

به گزارش هفته‌نامه افق کویر؛ روز ۲۱ مرداد ماه، در تقویم جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز “حمایت از صنایع کوچک” نامگذاری شده است. توجه هرچه بیشتر به صنایع کوچک و دانش بنیان با هدف ایجاد نشاط اقتصادی و جهش تولید از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، تا این واحدها در سایه فضای سالم کسب و کار بتوانند برای حال و آینده خود برنامه ریزی کنند.حمایت از صنایع کوچک و متوسط به دلیل مزیت و قابلیت های بومی و منطقه ای، می تواند بستر ساز توسعه شهر از طریق کارآفرینی، نوآوری ، پویایی صنعت، رونق تولید و در نهایت ایجاد فرصت های شغلی و افزایش درآمد باشد؛ به همین مناسبت خبرنگاران هفته نامه افق کویر با ” حجت محمدی” فعال در حرفه کارآفرینی و کسب و کار در زمینه فراوری خرما گفتگویی انجام داده اند؛ که در ادامه می خوانید:
محمدی در گفتگو با خبرنگاران گفت: مجموعه زرین خرمای بافق از سال ۱۳۹۷ فعالیت رسمی خودش را آغاز کرده است.
تحقیقات خرما در دانشگاه های
داخلی و خارجی
وی افزود: قبل از سال ۱۳۹۷ تحقیقات به صورت تخصصی روی خرما در دانشگاه های کشور و خارج از کشور انجام می‌شد و این باعث شد که با اطلاعات خوبی وارد این حرفه شویم.
وی عنوان کرد: با وجود تحقیقات بسیار، عدم وجود اطلاعات کامل در زمینه تولیدات خرما و همچنین چون در کشور فعالیتی در این زمینه انجام نشده بود، باعث شد که هزینه های زیادی را برای بدست آوردن دانش فنی تولید محصولات پرداخته شود.

آغاز به کار اولین خط تولید
در سال ۱۳۹۷

حجت محمدی عنوان کرد: سال ۱۳۹۷ با اولین خط تولید، که تولید شیره خرما بود، کار خود را شروع نموده و بازار به دو قسمت داخلی و خارجی تقسیم شد؛ بازار داخلی برای مصارف صنعتی از شیره خرما بهره می بردند؛ از شیره خرما در محصولات پگاه ، کاله، میهن ، بیسکوییت‌های ستاک، فرخنده و غیره بابت شیرین کننده استفاده می‌شود چرا که جایگزین خیلی مناسبی برای شکر است و شکر کم کم از مصرف روزانه مردم یا کم می شود یا حذف می گردد به خاطر مضراتی که دارد و به همین واسطه توانستیم بازار خیلی خوبی را کسب نماییم.

اولین بازار هدف روسیه بود
وی در ادامه گفت: در سال ۱۳۹۸ خط خرما شکلاتی افتتاح نموده و اولین بازاری که برای ورود به آن توجه ویژه داشتیم ؛ کشور روسیه بود و در سال ۱۳۹۹ به صورت مستقیم در نمایشگاه “پروداکسپو مسکو” ( نمایشگاه بین‌المللی صنایع غذایی روسیه، مسکو) شرکت نموده و همچنین در سال ۱۴۰۰ نیز موفق به شرکت در این نمایشگاه شدیم.
وی افزود: در نمایشگاه واقع در مسکو موفق به همکاری با برخی از تجار در کشور “روسیه” و همچنین کشور “بلاروس” و “ارمنستان” که با روسیه روابط منسجمی دارند شدیم.

فعالیت شش خط تولید

وی بیان کرد: در حال حاضر شش خط تولید داشته و زمانی که کارخانه با تمام ظرفیت کار کند ۱۸۰ نفر مشغول به کار خواهند شد و بیشترین اشتغالزایی برای بانوان می‌باشد که شامل ۷۵ درصد می شوند.

اشتغالزایی برای بانوان

وی افزود: در شهرستان بافق برای اشتغالزایی بانوان اقدام جدی صورت نگرفته بود در صورتی که برای آقایان در معادن و شرکت های فولادی فرصت های اشتغال ایجاد شده بود بنابراین آقای “حسن محمدی” پدر بزرگوارم تصمیم گرفتند که در این زمینه فعالیتی داشته باشند.

ارائه محصولات
در ۳۵ فروشگاه زنجیره ای

وی عنوان کرد: در حال حاضر در حال راه اندازی فروشگاه های زنجیره ای در سراسر کشور هستیم که بتواند محصولات زرین خرما را به صورت مستقیم و بدون واسطه به دست مصرف کننده برساند که این باعث می‌شود کیفیت بالاتری در ارائه خدمات ایجاد شود و هم با قیمت کمتری محصولات به دست مصرف کنندگان برسد و ان شاا… تا آخر سال فعالیت زرین خرمای بافق در ۳۵ فروشگاه زنجیره ای آغاز می شود.
وی در ادامه به معرفی محصولات پرداخت و گفت: محصولات شامل خرما شکلاتی با پنج طعم است و سه طعم دیگر نیز در آینده نزدیک به آن افزوده می شود و می تواند پرطرفدار باشد وی شیره خرما و خمیر خرما را معرفی نمود و گفت: خمیر خرما به عنوان مغزیجات در کیک ها مورد استفاده قرار می گیرد.

با سود دویست درصدی می توان هسته خرما را فرآوری کرد

وی به قهوه هسته خرما اشاره نمود و افزود: قبل از این هسته خرما بلا استفاده بود و یا برای خوراک دام مورد استفاده قرار می گرفت؛ اما در حال حاضر با سود دویست درصدی می توان هسته خرما را فرآوری کرد و قابل خوردن نمود هم طعم خیلی خوبی دارد و هم خاصیت بسیاری دارد از جمله سرشار از فیبر؛ آهن و منیزیم است.
وی تصریح کرد: قهوه خرما ارزش غذایی بالایی داشته و در سراسر جهان مصرف کنندگان خاص خود را دارد و خواهان زیادی دارد به شرطی که برای آن بازار سازی صورت بگیرد و این کار توسط مجموعه زرین خرما در حال انجام است.
وی بیان کرد:در این مجموعه به بسته بندی خرما پرداخته شده است و خرمای پیارم، کبکاب، مضافتی و غیره بسته بندی می شود و همچنین خرما مغزدارها در جعبه های کادویی ارائه می گردد و در مجموعه واقع در شهر کرمان نیز به تولید نوشیدنی های خرمایی پرداخته می شود.
اولین قهوه سرد گازدار در دنیا
وی افزود: از هسته خرما یک نوشیدنی گازدار تولید می شود که شبیه آیس کافی است «قهوه سرد» و اولین قهوه سرد گازدار در دنیا منتشر می شود و پیش بینی می شود که خیلی بازار خوبی را بتوان بدست آوریم .
وی عنوان کرد : در یک فاصله زمانی ۱۵ روزه (۲۰ مرداد الی ۵ شهریورماه) دستگاه های صنعتی مجموعه سرویس و تعمیر می شوند تا برای ادامه کار در فصل های پاییز و زمستان با مشکل روبه رو نگردیم و اگر این اقدام صورت نگیرد امکان دارد با چالش هایی در فصل زمستان روبه رو شویم.
وی پیرامون ارزش مجموعه زرین خرما گفت: ارزش گذاری که کارشناسان متخصص رسمی انجام دادند بیش از ۹۸ میلیارد تومان است و البته این ارزش گذاری بدون ارزش برند صورت گرفته است وبازدهی این کار در صورتی که همراه با صبر باشد مطلوب خواهد بود.
وی عنوان کرد: در حال حاضر وارد مرحله بهره برداری شده تا بتوان بازگشت سرمایه را رقم بزنیم.

مسئولین تمرکز بیشتری روی مباحث تولیدی غیر از آهن و فولاد داشته باشند

وی در پاسخ به این پرسش که «آیا مسئولین شهرستان شما را حمایت کردند ؟» گفت: بله ، می طلبد که مسئولین تمرکز بیشتری روی مباحث تولیدی غیر از آهن و فولاد داشته باشند و جا را برای افرادی که مایل هستند به این حوزه وارد شوند؛ باز کند؛ تا زمانی که حمایت خیلی قوی نشود، ریسک این کار بالاست و کمتر این کارها صورت می گیرد و اگر حمایت صورت گیرد؛ افرادی هستند که علاقه و پتانسیل کار را دارند و ما چون تنها شهرستانی هستیم که در استان یزد خرما داشته می توان این کار را نمادی از خودمان تبدیل نماییم چه بسا اگر حمایت شود، دوستان دیگری وارد این کار می شوند و می توانند کارهای خوبی انجام دهند.
وی عنوان کرد: اوایل با کمبود بودجه روبه رو می شدیم ، پیش بینی شده بود؛ که برای ایجاد این مجموعه ۷۰ میلیارد تومان نیاز باشد که ۲۷ میلیارد تومان بیشتر از پیش بینی هزینه شد و در نقدینگی به چالش کشیده شدیم.

برای رسیدن به قله، فراز و نشیب های
زیادی باید گذراند

وی به جوانان توصیه کرد: اولین کاری که جوانان باید انجام دهند قدرت ریسک پذیری آن ها است برای خوداشتغالی زایی و کارآفرینی باید در مرحله اول قدرت ریسک بالایی داشته باشند چرا که برای رسیدن به قله، فراز و نشیب های زیادی باید گذراند.
وی افزود: با سرمایه کم نیز می توان کسب و کار ایجاد کرد؛ صرفا ایجاد کسب و کار به سرمایه مربوط نمی شود.
حدیث عباسی- حدیثه امیریان

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

بسیاری از مسافران بلاتکلیف شده اند

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ هیچ اتوبوسی