به گزارش هفته نامه افق کویر ؛۱۴ سال بعد از فرمان امام خمینی(ره) برای اعزام کامیون ها و رساندن کالاهای اساسی به شهرها خلال جنگ ایران و عراق؛ در سال ۱۳۷۶ به پیشنهاد وزارت راه و ترابری و برای آگاهسازی جامعه به اهمیت و نقش بخش حمل و نقل از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور به عنوان روز “حمل و نقل و رانندگان” انتخاب شد. این روز در سال ۱۴۰۳ برابر با دوشنبه ۲۶ آذر است. این روز بهانه ای شد تا خبرنگاران ما به سراغ برخی از رانندگان ماشین سنگین در شهرستان بافق رفته و گفتگویی با آنها انجام دهد. در ادامه این گفتگو را میخوانید:
امیدوارم صدای ما به مسئولین مربوطه برسد
“امین” جوان کامیون داری که خود راننده نیز هست گفت: ۱۰ سال است در این حرفه فعالیت دارم. این شغل با مشکلات و کاستی های زیادی روبرو هست؛ امیدوارم صدای ما رانندگان به مسئولین مربوطه برسد و برای رفع آن چاره ای بیندیشند.
وی افزود: آسفالت جاده ها بسیار نامناسب است، همچنین جایگاه برای استراحت ما رانندگان در جاده های بین راهی در نظر گرفته نشده است؛ زمانیکه برای استراحت در کنار جاده توقف می کنیم، متأسفانه در همین حین گازوئیل ماشین را به سرقت می برند.
تاکنون میزان کرایه ما رانندگان هیچگونه تغییری نداشته است
وی با بیان اینکه جاده سیرجان به بندرعباس بدترین جاده ای هست که تا به حال در آن رانندگی کردم، تصریح کرد: ماشین داری به ظاهر شغل پردرآمدی هست، ولی با این وضعیت جاده ها و آسفالت آن، مقرون به صرفه نیست. در یکماه گذشته دو جفت لاستیک برای ماشین خریداری کردم و هزینه بسیار سنگینی را پرداخت نمودم؛ اما تاکنون میزان کرایه ما رانندگان هیچگونه تغییری نداشته است.
تأخیر در پرداخت دستمزد
در ادامه یکی دیگر از رانندگان که تمایلی به معرفی خود نداشت گفت: رانندگی در جاده های غیر استاندارد، همچنین تأخیر در پرداخت دستمزد با وجود تحویل به موقع محموله از مشکلات شغل رانندگی است.
خرج کامیون داری با دخلش هماهنگی ندارد
وی افزود: خرج کامیون داری با دخلش جور نیست، طی یک الی دوماه گذشته لاستیک به مبلغ ۳۵ میلیون تومان خریداری کردم، ولی همان لاستیک را به تازگی همکارم ۴۵ میلیون تومان تهیه کرده است؛ اما با وجود تورمی بودن شرایط اقتصادی کشور، کرایه های حمل کالا افزایش نیافته است.
وی با بیان اینکه مشکلات رانندگان زیاد است؛ اما کسی پاسخگوی ما نیست، تصریح کرد: رانندگان با کمبود گازوئیل روبرو هستند، بی نوبتی های بسیاری در مواقع بارگیری صورت می گیرد که باعث ناراحتی بسیاری از رانندگان می شود؛ اگرچه تاکنون قول های بسیار زیادی به ما رانندگان داده شده، اما هیچکدام عملی نگردیده و ما رانندگان هنوز در انتظار یک بیمه تکمیلی هستیم.
آلودگی و بیماری آن برای ما هست، ولی محموله گندله را به قطار یا افراد غیربومی تحویل می دهند
” عباسعلی خردمند” یکی دیگر از رانندگان ماشین سنگین اظهار داشت: محموله گندله را به قطار یا افراد غیربومی تحویل می دهند، در حالی که آلودگی هوا برای ما ساکنین شهرستان بافق است.
وی در حالی که شاکی بود گفت: نوه ام به دلیل شرایط نامناسب و آلودگی های هوا مبتلا به سرطان خون شده و پیگیر شیمی درمانی او می باشم، به چه علت بار شهرستان را تحویل افراد غیر بومی می دهند.
بیشتر ماشین سنگین ها از ایمنی کامل برخوردار نمی باشند
“زارع” اهل ابرکوه گفت: جاده ها از آسفالت مناسبی برخوردار نیست، متأسفانه تعداد ماشینهای حمل بار رو به افزایش و بار بسیار کاهش یافته و بیشتر این ماشینهای سنگین از ایمنی کامل برخوردار نمی باشند.
” سالاری” یکی دیگر از رانندگانی که ۱۵ سال سابقه ماشین داری و رانندگی دارد، اظهار داشت: بیشتر خاک فسفات را به گرمسار و مشهد می برم و از آن طرف زغال سنگ بار می زنم.
وی با اشاره به مشکلات رانندگان و ماشین داران افزود: لوازم و قطعات ماشین سنگین بسیار گران شده است، همچنین جاده ها نا امن و آسفالت جاده ها بسیار افتضاح است. کرایه ها نسبت به لوازمی که برای خودرو خریداری می شود بسیار پایین است.
هفته ای یک بار با خانواده ملاقات دارم
وی تصریح کرد: مواقعی که قسط و وام داشته باشم بیشتر از ۲۰ روز در جاده بوده و از لحاظ خانوادگی با مشکلات زیادی روبرو هستم. در مواقع عادی شاید هفته ای یکبار خانواده را ببینم و فرزندانم همیشه چشم انتظار من می باشند و این گرانی ها باعث شده همیشه در جاده باشیم.
وی با بیان اینکه قدردان زحمات همسرم هستم و به نظرم هربانویی نمی تواند زن یک کامیون دار باشد، زیرا رانندگان بین راهی دارای شرایط خاصی بوده و بیشتر مسئولیت زندگی بر عهده همسر آنان می باشد، گفت: برخی مواقع که همسرم به عنوان کمک راننده در جاده همراه من می شود بسیار پشیمان گردیده و از درگاه خداوند آرزوی صحت و سلامتی برای رانندگان دارد.
دستمزد رانندگان به موقع پرداخت نمی شود
یکی دیگر از رانندگان بین شهری گفت: عرض جاده ها بسیار کم است. وضعیت آسفالت جاده کمربندی شرکت سنگ آهن اصلاً مناسب نیست. بیشتر رانندگان ماشین سنگین از قسمت کندرو جاده استفاده می کنند؛ زمانی که رانندگان متوجه آن شوند که آسفالت قسمت کندرو خراب است؛ بنابراین خودرو خود را به بخش سبقت جاده هدایت می کنند و باعث ناراحتی رانندگان دیگر می شوند.
رانندگان سختی کار ندارند؛ زیرا همیشه در حال گردش و تفریح می باشند
“وحید علیزاده” یکی دیگر از رانندگان بین شهری گفت: محموله از بافق به سوی زرند حمل می کنیم، ولی تعادل برای تقسیم بار وجود ندارد و بیشتر مواقع رانندگان بافقی حمل بار را برعهده می گیرند.
وی افزود: سختی کار رانندگان بین شهری برداشته شد و گفتند رانندگان سختی کار ندارند؛ زیرا همیشه در حال گردش و تفریح میباشند، از مسئولین خواستاریم حداقل سختی کار برای ما رانندگان در نظر بگیرند.
وی تصریح کرد: بیمه تکمیلی که برای ما رانندگان لحاظ می کنند، فقط هزینه زایمان و سونوگرافی را که زیاد از آن استفاده نمی کنیم را شامل می شود و مواردی مثل دندان را پوشش نمی دهد.
شایان ذکراست: عدم تخصیص بار به باربری ها و حمل بار با قطار، نداشتن بیمه تکمیلی مناسب، جاده های غیراستاندارد و نا ایمن، نبود جایگاه استراحت بین راهی، عدم پرداخت به موقع دستمزد و کرایه و مواردی از این قبیل دغدغه اصلی رانندگان بوده؛ امید است مسئولین مربوطه به خواسته این قشر زحمت کش توجه نموده و جهت رفع آن کوشش نمایند.
اکرم عباسی_ حدیثه امیریان