رسانه ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی وظیفه ایی خاص دارند! هر چند که این رکن دموکراسی فراتر از رسانه های رسمی پیش رفته و آنچنان فضای مجازی به مباحث مختلف جامعه ورود پیدا کرده که نمی توان حق را از ناحق تشخیص داد. راست را از دروغ و زشت را از زیبایی! آن چنان بازار این آشفته حالی زیاد شده است که نمی توان سره را از ناسره تمایز داد.
این خوی و خصلت فضای مجازی است که با رنگ و لعاب دادن و با استفاده از سلایق مخاطبان تولید محتوا کرده و بر ذهن و فکر مخاطب در هر رده سنی اثر می گذارد. قدر مسلم گروه یا دسته ایی حاکم است که بتواند افکار عمومی بیشتری را به سمت خود سوق دهد. از سوی دیگر برخی از مسئولان و مدیرانی داریم که از بودجه عمومی و دولتی استفاد می کنند و به رغم این که قوانین و مقررات به آنان اجازه داده تا پاسخگوی نقدها و سوالات شهروندان باشند؛ اما از زیر بار این مسئولیت شانه خالی می کنند!
امروزه کار رسانه داری بسیار سخت شده است، مسئولینی به روی کار آمده اند که میانه خوبی با رسانه ها ندارند! نهایت کاری که برای خودشان شق القمر است این که یک روابط عمومی بگمارند تا از آن طریق اخبار اداره خود را برای رسانه های ارسال نمایند؛ حتی کار برخی رسانه ها به جایی کشیده شده است که شده اند بلندگوی آن اداره یا سازمان! در حقیقت همان داستان «copy» و «paste»و جالب آن که اگر رسانه ای بخواهد با رئیس آن اداره یا شرکت گفتگویی برقرار کند و به اصطلاح مصاحبه ایی داشته باشد؛ روابط عمومی آن اداره یا سازمان تماس گرفته و سوالات را جمع آوری می کند تا از قبل رئیس پاسخی آماده داشته باشد. همه اینها به کنار که رسانه ها خواه ناخواه می پذیرند؛ اما بی توجهی به نظرات مردم و یا عدم پاسخگویی به پرسش های مخاطبان یا پاسخ سر به هوا دادن! موضوعی است که چند سالی است در میان برخی از مسئولان رایج شده است. پیش تر رسانه ها این قبیل مسایل را منعکس می کردند و در اخر هم می نوشتند «منتظر پاسخ مسئولین در این باره هستیم» اما حالا کار به جایی رسیده که از بس بی محلی آنان به مطالبات مخاطبان رسانه ها زیاد شده که امکان بازتاب این همه بی محلی ها هم در رسانه نیست!
برای پاسخ به این مساله که چرا برخی از مسئولان مطالبات مردم را فراموش می کنند از سه حال بیشتر خارج نیست:
اول) برخی از مسئولان بی تفاوت بوده و از بس این مطالبات را شنیده اند برایشان تازه گی ندارد.
دوم) این که بعضی از مسئولان علاقه ایی به ماندن در مسئولیت خود ندارند و از بس که سالیان سال در این پست بوده دیگر برایشان جذابیتی ندارد.
سوم) شاید پشت آن مسئول به فرد یا ارگان خاصی گرم است و می داند این مطالبات مردمی قرار نیست به جایگاه شغلی او آسیبی بزند!
در پایان این که زبان رسانه زبان مخاطبان است و تحلیلی که دارد برخواسته از مطالبات مردمی است! پس چه بهتر با توجه به روی کار آمدن فرماندار جدید، در مدت مسئولیت روسای برخی از ادارات و نهادها تجدید نظر شده و پست ها به کسانی گمارده شود که واقعا علاقه به خدمت و کار داشته باشند و اگر نگوییم بیشترین وقت خود را حداقل همان ۸ ساعت موظفی خود را به نحو مطلوب و شایسته در خدمت مردم و امورات آنان باشند.
دکتر محمدحسین تشکری بافقی صاحبامتیاز و مدیرمسئول