به گزارش هفته نامه افق کویر؛ کافی است سری به پایگاه های تهیه بلیت اتوبوس ها زد تا کمبود آن را به خوبی حس کنید. با وجود نرخ متوسط قیمت اتوبوس ها، این وسیله نقلیه تبدیل به یکی از مهمترین وسایل حمل و نقلی برای جامعه تبدیل شده است، زیرا کمبود قطار و قیمت های بالا، اتوبوس را در صدر توجه وسایل حمل ونقلی قرار دارد. اگر چه به باور برخی از رانندگان با وجود افزایش شدید قیمت قطعات، لاستیک اتوبوس، نرخ های فعلی چندان برای آن سودی ندارد. در این شماره از هفته نامه خبرنگار ما به سراغ حاج ” عباس عامری” رئیس هیئت مدیره شرکت مسافربری عامر بافق و «ابوالفضل میرزایی» یکی رانندگان اتوبوس این شرکت رفته و با آنان به گفتگو پرداخته که در ادامه می خوانید. شایان ذکر است شرکت عامر بافق قریب به ۸۰ سال در امر جابجایی مسافر از مبداء بافق به یزد و بلعکس و دیگر نقاط کشور فعالیت دارد.
کاش افزایش نرخ بلیت اتوبوس زودتر اتفاق می افتاد
حاج«عباس عامری» رئیس هیئت مدیره شرکت عامر بافق، درباره نرخ پایین بلیت اتوبوس به خبرنگار هفته نامه افق کویر گفت: اگر نسبت به افزایش قیمت بلیت ها هرچه زودتر اقدام گردد، بسیار خوب و به جا است. وی افزود: کرایه از بافق تا یزد نزدیک دوماه است که افزایش پیدا کرده و ۶۰ هزارتومان شده است.
وی تصریح کرد: نرخ بلیت ها توسط کمیسیون، اداره تعزیزات و فرمانداری شهر تعیین می گردد و به خاطر اینکه رانندگان برای نرخ نامه تعیین شده اعتراض نداشته باشند، این ارگان ها نرخ را بر دوش یکدیگر میاندازند تا مشکلی برای آنان پیش نیاید. البته افزایش نرخ ها در کشور نیز همزمان صورت می گیرد.
عامری با بیان اینکه افزایش نرخ بلیت اتوبوس بسیار به تعویق افتاد و بالاخره در ۲۳ مهرماه سالجاری نرخ کرایه ها مشخص شد اظهار داشت: باتوجه به سرمایه گذاری و هزینه ها اصلا جوابگو نیست و البته برای شروع کار باید سرمایه بسیار زیادی داشته باشیم.
تعداد مسافران کمتر شده است
وی باتوجه به اینکه تعداد مسافران نسبت به سال گذشته کمتر شده است گفت: بیشتر دارندگان اتوبوس به سوی ماشین های باربری روی آوردند و حدودا ۴۰ درصد از اتوبوسرانان ماشین خود را با کامیون یا تریلی عوض نموده اند.
وی در پاسخ به این پرسش که « قیمت اتوبوس در حال حاضر چقدر است و با چه سرمایه ای می توان صاحب اتوبوس شد؟» بیان کرد: درحال حاضر قیمت یک اتوبوس نزدیک به ۲۸ میلیارد تومان می باشد و اتوبوسی که حداقل ۵ سال کار کرده حدودا ۱۹ میلیارد تومان می باشد.
وی ادامه داد، اتوبوس وسیله ایی است که متاسفانه تمام قطعات آن خارجی می باشد و با گران شدن دلار قیمتها افزایش پیدا می کند و کرایه ۲۰ درصدی اصلا پاسخگو نیست .
وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۷۰ و ۱۳۸۵ کرایه از ۲۰۰ تومان به ۲ هزارتومان رسید بیان کرد: باتوجه به نرخ زمان گذشته و نرخ امسال درصد پایینی در نظر گرفته شده است.
وی در پایان گفت: بنده شخصا رفاه و خوشبختی مردم شهرستان را می خواهم؛ اگر کرایه ها افزایش پیدا کند باید شهروندان به ما حق بدهند. ما مسافربری ها و رانندگان حقی از ما زائل نشود! اگر کمی نرخها اضافه شود برای مردم هم بهتر است؛ چرا که ما می توانیم از سرویس رسانی بهتر با بهترین امکانات و کیفیت بالا در اختیارشهروندان قرار دهیم.
اگر افزایش کرایه و نرخ بلیت ها مدت زمانی کوتاهی بین آنها وقفه می افتاد خیلی بهتر بود نه این با وقفه طولانی کرایه ها افزایش یابد .
در ادامه به سراغ «ابوالفضل میرزایی» از رانندگان حمل و نقل شرکت عامر بافق رفته و از وی درباره مشکلات رانندگان اتوبوس می پرسیم.
“ابوالفضل میرزایی” گفت: قیمت اتوبوس نسبت به کامیون سرسام آور افزایش یافته است. اکنون با مبلغ ۳ میلیارد تومان می توان کامیون خریداری کرد، ولی با پنج میلیارد می توان اتوبوس اسکانیا مدل ۱۳۸۳خریداری نمود.
وام ها حتی کفاف استهلاک اتوبوس را نمی دهد
وی افزود: در خصوص وام های که به رانندگان مسافربری اختصاص داده گفت: حتی کفاف استهلاک اتوبوس را نمی دهد؛ از جمله تعمیر موتور و تعویض لاستیک که متحمل هزینه گزاف می باشد.در طی دو ماه ۶ میلیون تومان افزایش قیمت نسبت به تعمیرات بعضی قطعات اتوبوس صورت گرفته است.
وی با اظهار گلایمندی از مسافران که نسبت به حفظ و نگهداری اتوبوس دقت لازم را ندارند، اظهار داشت: مسافران ۶۰ هزار تومان بابت بلیت پرداخت می کنند و هنگامی که سوار اتوبوس می شوند صندلی را به صورت تخت خواب در میآورند و این باعث آسیب رسیدن به جک های صندلی می شود.
وی در ادامه اضافه کرد: چند هفته پیش نسبت به تعویض روغن اقدام کردم که قیمت ها باور نکردنی بود و ما رانندگان چاره ای نداریم جز این که تن به پرداخت این هزینه هاجهت سرویس دهی اتوبوس بدهیم.
وی گفت: در فصل تابستان مسافران به دلیل گرمی محیط اتوبوس گلایمند هستند؛ در حالی که ۳۰ میلیون تومان ابتدای هر سال خرج سیستم سرمایشی می نماییم.
برای رفاه مسافران بافقی باید شب هنگام در یزد بیتوته کنیم
وی افزود: مسافرانی که مقصد آنها بافق است از یزد سوار اتوبوس بهاباد می شوند، چون اتوبوس بهاباد بلوارخیابان مهدیه و میدان بهارستان و… توقف دارد؛ در حالی که ما رانندگان بافقی شب قبل برای تامین رفاهیات مسافران شهرخود در پایانه یزد با حداقل امکانات مستقر شده و بیتوته نماییم تا دانشجو و معلم سر موقع به محل کار و تحصیل خود برسد؛ ولی صبح که می شود فقط با ۱۸ نفر مسافر در جاده هستیم و این حق من که راننده بافقی نیست؛ چرا که از شب مشکلات زیادی را تحمل نموده و هیچ امکانات و رفاهیاتی جهت استراحت نداشته ام.
وی خاطرنشان نمود: کرایه های اتوبوس استانهای دیگر به مراتب بیشتر از بافق است؛ ولی برخی از شهروندان با افزایش ۲۰۰۰۰ تومان گلایمند شده اند.
وی با بیان اینکه به دلیل مشکلات زیاد، بعضی از رانندگان اتوبوس به این نتیجه رسیده اند که پایانه را رها نمایند گفت: اغلب رانندگان پایانه را رها نموده اند و راننده کامیون شده اند و بعضی از رانندگان اتوبوس های خود را در اختیار شرکت سنگ آهن قرار داده اند.
توقع داریم مسئولین توجه خاص به رانندگان اتوبوس داشته باشند
وی تصریح کرد: ما که خدمت رسانی به مردم را سرلوحه زندگی خویش قرار داده توقع داریم مسئولین توجه خاصی به ما داشته باشند.
مسافران هنگام استفاده از اتوبوس همیشه گلایمند هستند هیچکسی کمک حال ما رانندگان نیست. در این دولت که تمام مسئولین ما بومی هستند ما هم چشم امیدمان به آنان است؛ اگر ممکن است در قالب وام به ما کمک برسانند.
شهرستان های دیگر حمایت زیادی به رانندگان می کنند و متصدیان این امر کمک زیادی به رانندگان ناوگان زمینی می نمایند.
وی در ادامه افزود: بنده تمام سرمایه خود را صرف خرید یک دستگاه اتوبوس نموده ام؛ ولی با ۲۴ سال کارکردن سود آنچنانی عاید ما نشده است. رانندگان کامیون هر ساله پیشرفت زیادی کرده اند، یکی کامیون بعد از چند سال کارکرد به سه کامیون تبدیل شده است؛ ولی رانندگان اتوبوس حتی برای تعمیر قطعات اتوبوس باید پس انداز خود را یک جا خرج کند؛ چون قطعات اصل نیست زود به زود نیاز به تعمیر دارد و هر درآمدی حاصل از رانندگی را باید خرج تعمیر مداوم قطعات نماییم.
وی گفت: من از سال ۱۳۸۰ راننده اتوبوس هستم و تمام هم و غم من رفاهیات و آسودگی خاطر هموطنانم می باشد.
وی تصریح نمود: ما رانندگان چندین بار مشکلات خود را منعکس نموده ایم و نسبت به تورم روزافزون به طبع کرایه اتوبوس هم افزایش پیدا کرده است، مشکلات خود را از طریق نامه به اداره راه و فرمانداری در میان گذاشته ایم! مهرماه سالجاری جهت افزایش کرایه نامه نگاری کرده ایم؛ چرا که کرایه اتوبوس بهاباد ۴۰ هزارتومان اختلاف قیمت وجود دارد. وی تاکید کرد: چندین بار جهت رفع مسایل این کارنامه به اداره راه و فرمانداری فرستاده ایم.
وی در پایان گفت: ما رانندگان اتوبوس را دریابند تمام مسئولان ما را حمایت کنند، قشری هستیم که واقعا مشکل گشاییم. این کرایه دریافتی نسبت به این کار ما هیچ اهمیتی ندارد؛ ما خدمت خالصانه انجام می دهیم و در قبالش درخواست حمایت داریم .
محمد حسین تشکری