نظام تعلیم و تربیت در هر دوره و زمانی و در هر فرهنگی برای آموزش به محلی احتیاج دارد. در ایران این محل مکتبخانه، مدرسه، نظامیه، حوزه و امروزه همان مدرسه نام گرفته است.
مدرسه همان جایی است که دانش آموزان بر سر کلاس های درس حاضر شده و در یک فرآیند آموزشی و تربیتی، سال به سال مراحل علم و دانش را طی می کنند تا به تحصیلات عالی نایل بشوند؛ اما مساله ایی که اکنون دامنگیر بخش تعلیم و تربیت شده، کمبود فضای آموزشی است که شهرهای برخوردار، کمتر و در روستاها و شهرهایی دورافتاده تر از مراکز استان ها بیشتر مشهود است. در بافق بنا بر آنچه که از قول رؤسای آموزش و پرورش نقل شده کمبود مدارس به چشم می خورد. مانند این گفته رئیس وقت آموزش و پرورش که
« برای یک باب مدرسه ۶۰۰ میلیون تومان به اداره اوقاف بدهی داریم». (۱) و یا این گفته رئیس سابق اداره آموزش و پرورش بافق در آبان ماه سالجاری: « هم اکنون علاوه بر وجود مدارس تخریبی با عمر بالای ۴۰ سال، هشت آموزشگاه دیگر در شهرستان کم داریم که همراهی خیران بسیار ضروری است. » (۲) و یا این گفته مسئول وقت آموزش و پرورش در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ که گفته بود: « به حدود ۱۰ مدرسه در بافق نیاز است تا مشکل دو شیفت بودن مدارس کاهش یابد و ۸۰ درصد از مشکلات فضای آموزشی حل شود. » (۳) ناگفته نماند که بار این کمبودها را بخش غیردولتی هم بر دوش کشیده و در قالب مدارس غیرانتفاعی با هر دیدگاهی مسئولیت پذیر شده است؛ هر چند که این مدارس هم بعضا در خانه های مسکونی و در بافت جمعیتی قرار دارد که عبور و مرور به این مدارس را با سختی روبرو کرده و گاه موجب آزردگی خاطر همسایه ها و رهگذران می شود؛ چرا که در ساعت آغاز و پایان مدارس، جلو درب ورودی این مدارس شلوغ و پر ازدحام می گردد. حال پرسش این است که برای رفع کمبود مدارس دانش آموزی چه باید کرد؟
در پاسخ به این پرسش مسئولان آموزش و پرورش به سراغ بخش خیری و مردمی رفته تا از خیران برای جبران این کاستی ها کمک بگیرند! در بافق علاوه بر خیران، بخش معادن و شرکت های تابعه به میدان آمده اند و الحمدا… نهضت مدرسه سازی شکل جدیدی به خود گرفته است. نمونه عالی آن ساخت مدرسه شایقی است که در حوالی میدان مادر بافق قرار گرفته است. این مدرسه به عنوان یک مجتمع اموزشی و تربیتی افتتاح شد؛ اما در جایی که بافق از کمبود مدارس رنج می برد، آیا درست و بجا نبود که از این مرکز به عنوان مدرسه و فضای آموزشی برای دانش آموزان مورد استفاده واقع می شد تا خلا کمبود فضای آموزشی کمتر به چشم بیاید؟ مسئولان آموزش و پرورش می گویند؛ این مرکز جهت ساخت مرکز تربیتی از قبل، طرح ریزی شده بود! آیا این خطای برنامه ریزی است؟ آیا باید « قسم حضرت عباس را باور کرد یا دم خروس را؟» آیا باید معتقد بود که بافق در رنج کمبود مدرسه است؛ در حالی که این مجتمع فقط به عنوان یک فضای تربیتی در نظر گرفته شده نه یک مدرسه برای تحصیل دانش آموزان!
امید است تا در دور جدید فرمانداری شهرستان بافق که به عنوان رییس شورای آموزش و پرورش شهرستان بافق نقش آفرینی می کند، اولویت ها مشخص گردد و سیاسگذاری جدیدی در حوزه آموزش و پرورش بنیان نهاده شود تا از پتانسیل شرکتهای معدنی و ظرفیت خیری یه نحو مطلوب بهره برد.
منابع:
(۱)ایسنا
(۲)ایرنا
(۳)باشگاه خبرنگاران جوان
دکتر محمدحسین تشکری بافقی
صاحبامتیاز و مدیرمسئول
سرقت در ۱۳ سال اخیر جرم اول کشور بوده است
سخنگوی قوه قضاییه: سرقت یکی از موضوعات مهمی