به گزارش هفته نامه افق کویر ،تعدادی از رانندگان کامیون در اعتراض به مشکلات خود در تاریخ بیست و هفتم اردیبهشت ماه سالجاری در مقابل فرمانداری شهرستان بافق تجمع کردند. آنها درباره مسائل مختلفی از جمله تاخیر در پرداخت کرایهها، مشکلات بارگیری در معادن، عدم اجرای سامانه بومی به درستی و نبود امکانات کافی همانند باسکول دوم با خبرنگار ما به گفتگو پرداختند که در ادامه می خوانید:
مشکل پرداخت کرایهها
یکی از رانندگان که تمایلی به معرفی خود نداشت گفت: مشکل اصلی ما پرداخت نشدن کرایه ها است. ۲۳ درصد از مبلغ کرایه به عنوان حق کمیسیون و باربری کسر می شود، طبق قانون باید حداکثر ظرف۲۴ ساعت کرایه پرداخت شود؛ اما شرکت سنگ آهن نزدیک به دو ماه است که پرداختی نداشته در این شرایط ما مجبوریم از جیب خودمان بین ۵تا ۱۰ میلیون تومان هزینه کنیم. پس از ۱۰ تا ۲۰ روز دیگر پولی برایمان باقی نمیماند و حتی هزینه تعمیرات خودرو را هم باید خودمان پرداخت کنیم.
وی افزود: با وجود مراجعات متعدد به فرمانداری، متاسفانه طی دوماه گذشته هیچ اقدام موثری صورت نگرفته است.
مشکلات بارگیری در معادن و نبود باسکول دوم
یکی دیگر از رانندگان حاضر در تجمع گفت: ما که امروز به فرمانداری آمدهایم، همگی رانندگان بومی هستیم. گاهی مجبوریم دو تا سه ساعت در صف باسکول منتظر بمانیم. یکی از مسئولان شرکت معدنی منطقه قول داده بود که ظرف دو هفته باسکول دوم راه اندازی شود، اما اکنون شش ماه گذشته و خبری از آن نیست.
وی تأکید کرد: درصورت راه اندازی باسکول دوم، زمان بارگیری کاهش می یابد و دیگر لازم نیست ساعت ها در صف منتظر بمانیم.
مافیای قطار سهمی از حمل سنگ آهن میخواهد
راننده دیگری نیز از فعالیت قطار بدون برنامه ریزی مشخص انتقاد کرد و گفت: قطارها بدون هیچ سهمیه بندی یا نظارت مشخص، بارها را جابه جا می کنند، انگار مافیایی در کار است. بسیاری از رانندگان بافقی تمام سرمایه خود را برای خرید کامیون صرف کرده اند، با این امید که در حمل و نقل معدنی منطقه مشغول به کار شوند، اما اکنون سهم عمده بارها به قطار ها واگذار شده و بیکار مانده ایم.
سامانه بومی و اجرای نادرست آن
رضا یکی دیگر از رانندگان، درخصوص سامانه بومی باربری اظهار داشت: ما از اجرای سامانه بومی استقبال می کنیم، اما متاسفانه در بافق به درستی اجرا نشد. پس از بررسی های امام جمعه بافق، اجرای آن متوقف شد.
وی افزود: ما رانندگان بافقی پیشمرگ شهرستان های دیگر شدیم و ۱۸ ماه تمام آن را اجرا کردیم، درحالی که هیچ شهر دیگری از جمله اردکان یا بهاباد چنین سامانه ای پیاده سازی نشد قرار بود بارها عادلانه توزیع شود، اما وقتی رانندگان بافقی بار به اردکان می بردند، برای مسیر برگشت هیچ باری به آن ها اختصاص داده نمی شد.
وی خواستار تصمیم گیری محلی در خصوص سامانه بومی شد و گفت: ما می خواهیم این سامانه بومی باشد و تصمیم گیری آن به دست خود ما رانندگان باشد. چرا چنین طرحی فقط در بافق اجرا شد و در دیگر شهرها عملی نشد؟
مشکلات معدن سهچاهون و خسارت رانندگان
یکی دیگر از رانندگان نیز از پرداخت نشدن حقوق در معدن سهچاهون خبر داد و گفت: نزدیک به پنج ماه است که هیچ پرداختی صورت نگرفته، در حالی که بخش عمده بارها به قطارها سپرده میشود.
وی همچنین از خسارت های مالی وارد شده به رانندگان اشاره کرد و گفت: پنج روز است که ماشینهایمان را متوقف کرده ایم . تاکنون نزدیک به ۱۰۰ میلیارد تومان ضرر کردهایم. به اداره راه مراجعه کردیم، اما تنها راه حل پیشنهادی آن ها، شکایت بود. مانمی خواهیم شکایت کنیم، زیرا به شهرمان آسیب میزند و چرخه کار را متوقف می کند.
وی درپایان تاکید کرد: ما رانندگان، سال ها در جادهای خاکی با صبر و تحمل کار کرده ایم، اما تاکنون شرایط به جایی رسیده که دیگر نمی توانیم ادامه دهیم از مسئولین می خواهیم هرچه زودتر به مشکلات ما رانندگان رسیدگی شود.
حدیثه امیریان