به گزارش هفته نامه افق کویر، از ۱۹ تا ۲۵ تیرماه در تقویم کشور به عنوان “هفته ملی تامین اجتماعی” نامگذاری شده است. درمانگاه ” پلی کلینیک” تخصصی تامین اجتماعی بافق یکی از مراکز خدمت رسانی در سطح شهرستان است که بیمه شدگان تامین اجتماعی بر اساس قوانین و نیازمندی های تعریف شده، برای دریافت خدمات درمانی به آن مراجعه می کنند. اما گاهی از گوشه و کنار صدای رضایت و نارضایتی مردم از خدمات این مرکز به گوش می رسد.
در بیرون از ساختمان شیک” پلی کلینیک “تامین اجتماعی شهرستان بافق، شاهد رفت و آمد بیماران و مراجعان هستیم، به سراغ برخی از این افراد رفته و نظر آن ها را درباره خدمات این مرکز جویا شدیم.
در بخش آزمایشگاه
تأمین اجتماعی پاسخ دهی، به درستی انجام نمی شود
در ابتدا بانوی ۴۵ ساله گفت: امروز برای ویزیت به دکتر عمومی مراجعه کردم. به نظرم باید تعداد پزشکان عمومی، افزایش یابد، اما عمده ترین مشکل، بخش آزمایشگاه است که نوبت دهی و پاسخ دهی به درستی انجام نمی شود.
بانوی که تمایل به معرفی خود نداشت، افزود:حدود ۹۰ درصد از خدمات پلی کلینیک رضایت بخش است، اما معضل اصلی کمبود کادر متخصص است. همچنین امکان بستری بیماران در بیمارستان وابسته به این مرکز وجود ندارد.امیدوارم این دو مشکل هرچه سریع تر حل شود.
بانو” طلایی” ساکن شهرستان بهابادی اظهار داشت: تنها گروه های فعال در این پلی کلینیک، زنان و زایمان، متخصص اطفال، عمومی و دندانپزشکی هستند. برای دریافت خدمات سایر تخصص ها، مجبوریم به مرکز استان مراجعه کنیم.
هنوز موفق به دریافت نوبت دندانپزشکی نشده ام
بانوی از روستاها بساب با حدود یکساعت راه به این درمانگاه مراجعه کرده با ابراز نارضایتی از خدمات دهی این پلی کلینک تخصصی گفت: از راه دور به بافق آمدم تا از خدمات دندانپزشکی استفاده کنم، ولی متاسفانه با اینکه چند روز پشت سر هم است که برای گرفتن نوبت اقدام می کنم، هر روز با فهرست پر روبرو می شوم.
جوانی که از پزشک عمومی ویزیت شده بود، گفت: پزشک به من گفت فلان دارو به صورت سهمیه ای تجویز می شود و دیگر نمی توانم برایت بنویسم، همچنین داروخانه نمی تواند، بیشتر ارائه دهد. اگر می خواهی بنویسم تا از داروخانه های سطح شهر، به صورت آزاد تامین نماید.
عصب کشی دندان با هزینه گزاف باید بیرون کلینیک انجام شود
مردی ۵۵ ساله از شهرستان بهاباد برای استفاده از خدمات دندانپزشکی به این پلی کلینیک مراجعه کرده گفت: خدمات دهی عصب کشی، در این کلینیک ارائه نمی شود و مجبوریم با هزینه گزاف به مطب های خصوصی مراجعه کنیم.
سی سال حق بیمه پرداخت کرده ایم حالا که نوبت خدمات دهی است کسی به داد ما نمی رسد
یکی از بازنشستگان با بیان اینکه ۳۰ سال حق بیمه پرداخت کرده، عنوان کرد:خدمات دهی دندان پزشکی به شدت ضعیف است و “اگر چه” اسم این مرکز تخصصی نامیده می شود، ولی فقط چند متخصص دارد و بقیه پزشکان عمومی هستند.
این کارگر بازنشسته با تاکید بر اینکه برای درمان بیماری خود و همسرش مدت های مدیدی است، به پزشک مراجعه می کند عنوان کرد: با وجود حق بیمه های گزافی که پرداخت کرده ایم، امروز هیچ کدام از خدمات مورد نیاز خود را حتی در سطح متوسط هم دریافت نمی کنیم، چه برسد به مطلوب!
مشکلات نوبتدهی و کمبود دارو
“علی عبداللهی”، جانباز دفاع مقدس نیز در اینباره گفت: بهدلیل وجود ترکش در ناحیه کمر، اغلب مجبورم برای درمان به یزد بروم. بزرگترین مشکل این مرکز، نبود نوبتدهی به صورت حضوری است. معمولاً گفته میشود نوبت فقط به صورت تلفنی داده می شود.همچنین برخی داروهای رایج و ایرانی در داروخانه مرکز موجود نیست و باید به داروخانههای سطح شهر مراجعه کنم.
سپس جوان ۳۰ ساله بیان کرد: متاسفانه بیمه بیشتر از آنکه در بخش های مختلف خدمات تعیین شده وظایفش را به مردم ارائه کند، فقط به گرفتن حق بیمه ها اهمیت می دهد تا ارائه خدمات! اگر حق بیمه دیر پرداخت شود، بیمه شونده باید با مشکلات عدیده دست و پنجه نرم کند، اما زمان ارائه خدمت که می رسد، من یک کارگر ساده باید مبلغ زیادی را در مطب خصوصی پرداخت کنم.
چند نفر دیگر از مراجعه کنندگان نیز در این باره تصریح کردند: با وجود هزینه زیادی که برای ساختمان انجام شده است، چرا خدمت رسانی به شهروندان به صورت شبانه روزی نیست و ما باید به بهداری آهنشهر مراجعه نمایم.
مدیریت غیر پاسخگو
این صحبت ها و ده ها انتقاد دیگر که مردم برای رفع مشکلاتشان با خبرنگار افق کویر درمیان گذاشتند ما را بر آن داشت تا با مدیر درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان بافق گفتگویی انجام دهیم.
با وجود این انتقادات، مدیر درمانگاه تامین اجتماعی شهرستان بافق تمایلی به مصاحبه با خبرنگار نداشت، اما این درحالی است که یکی از وظایف مهم مدیران اطلاع رسانی درباره فعالیت ها، عملکردها و چالشها مراکز تحت مدیریت است که انتظار می رود فرمانداری بافق این مسایل را چاره اندیشی کند.
حال به نظر می رسد؛ پلی کلینیک تخصصی تامین اجتماعی بافق با وجود داشتن ساختمانی مجهز و خدمات نسبی، با مشکلات جدی در تامین نیروی متخصص، نوبتدهی، ارائه دارو و کیفیت خدمات روبرو است. نارضایتیهای مطرح شده از سوی بیمهشدگان، نشاندهنده نیاز فوری به برنامهریزی بهتر، تقویت کادر درمان و پاسخگویی شفاف مدیریت است تا حق بیمه پرداختشده مردم به نحو مطلوب در ارائه خدمات درمانی تحقق یابد. انتظار میرود، مسئولان تامین اجتماعی با توجه به اهمیت این موضوع، به طور جدی به رفع مشکلات موجود بپردازند تا بیمهشدگان از خدمات مورد انتظار بهرهمند شوند.
حدیثه امیریان