ایمپلنت برکرسی دندان واقعی

شاید برای بسیاری از ما حتی تصورعارضه ای بنام بی دندانی سخت باشد ، ولی متاسفانه به دلایل زیادی این احتمال وجود دارد که یک یا چند دندان خود را از دست بدهیم.تا چند دهه پیش اگرچنین اتفاقی می افتاد هیج راهی به جز استفاده از دندان ها مصنوعی با آن هیبت خاصشان نبود ولی هم اکنون خوشبختانه” ایمپلنت “ها می تواند مفهوم بی دندانی را بی معنی کنند. دانش ایمپلنتولوژی نتیجه پیشرفته ترین تکنولوژی روز دنیا است.خوشبختانه قراردادن ایمپلنت ها در فک ، ساده است و ناراحتی خاصی در بر ندارد و تا پایان عمر می توانند نقش دندان واقعی را ایفا نماید.
به گزارش هفته نامه افق کویر، در باره آشنایی با ایمپلنت گفتگویی ویژه با دکتر محمد حسین زارع پور انجام شد که وی به سوالات مطرح شده از سوی خبرنگار هفته نامه پاسخ داد:
افق کویر: ایمپلنت چیست؟
ایمپلنت یک نوع پایه فلزی خاص از جنس “تیتانیوم” است که با سلول های بدن کاملا سازگار می باشد و به عنوان جاگزین ثابت و دائمی به جای دندان از دست رفته ،توسط دندان پزشک در داخل استخوان های فک قرار می گیرد و قسمت تاج و روکش دندان ساخته شده، بر روی آ ن قرار می گیرد.افرادی که یک یا تعدادی از دندان های خود را از دست داده اند و یا بی دندانی کامل دارند، با استفاده از ایمپلنت میتوانند زیبایی لبخند و توانایی جویدن طبیعی خود را باز میابند.
افق کویر:سن کاشت ایمپلنت در خانم ها و آقایان چقدر است؟
درخانم ها بعداز ۱۵ سالگی در آقایان بعد از ۱۸ سالگی
افق کویر: مزایای ایمپلنت چست؟
ایمپلنت بر خلاف دندان مصنوعی هیچ گونه حرکتی نداشته و دچار پوسیدگی نمی شود. پایه ایمپلنت همانند ریشه دندان طبیعی داخل استخوان قرار می گیرد و بنابرین تحلیل استخوان در طولانی مدت دیده نمی شود. استخوان فک کاملا محفوظ از تحلیل خواهد بود و فرم صورت دچار دگرگونی و تغییر نخواهد شد. در صورت رعایت کامل بهداشت، مانند دندان های دائمی (lifetime) خواهند بود. مقاومت بالا، زیبایی فوق العاده ، بازگرداندن توانای جویدن طبیعی از اصلی ترین مزایای ایمپلنت می باشد. با توجه به میزان موفقیت بیش از ۹۵% دندان های کاشته شده در ۲۰ سال گذشته . بیش از ۵۰ سال پیشینه و سوابق تحقیقات کلینیکی ، ایمپلنت های دندانی بهترین گزینه برای رفع مشکلات بی دندانی می باشد.
داشتن دندان های سالم قسمت مهمی از شخصیت و زندگی شما را تشکیل می دهد. وقتی شما دندانی را از دست می دهید، به همان اندازه از راحتی زندگی فاصله می گیرید. ایمپلنت های دندانی ضمن سادگی و راحتی روش کار و هزینه کم، لبخندی زیبا و راحتی جویدن را به شما هدیه می دهد.
افق کویر: زمانی که یکی دندان از دست رفته باشد چه باید کرد؟
در این حالت راه حل مرسوم ،تراش دندان های مجاور ناحیه بی دندانی برای جایگزینی تک دندان از دست رفته است.(بریج) این روش باعث پوسیدگی دندان های مجاور به دلیل تراش می گردد. وهمچنین تحلیل تدریجی استخوان را در بر داردو پیشنهاد می شود برای برگرداندن زیبایی و دندان از دست رفته می توانید از ایمپلنت ها استفاده کنید که در این روش بدون آسیب رساندن به دندان های مجار می توان یک دندان را جایگزین نمود.
افق کویر:زمانی که چند دندان ازدست رفته باشد چه باید کرد؟
راه حل مرسوم استفاده از مقاومت دندان های مجاور ناحیه بی دندانی برای ساخت پروتز متحرک می باشد. این پروتز دارای معایبی همچون سنگینی فشارگیره ها به دندان های پایه، لق شدن دندان های مجاو و مستعد شدن دندان ها برای پوسیدگی می باشد.وپیشنهاد می شود به جای دندان های از دست رفته، از ایمپلنت ها استفاده کنید . می توانید یکی از دو طرح درمان پروتز ثابت یا متحرک را با توصیه دندان پزشک خود انتخاب کنید
افق کویر:زمانی که همه دندان ها از دست رفته باشد باید چه کرد؟
راه حل مرسوم استفاده از پروتز های کامل متحرک می باش که مشکلاتی از قبیل:لقی،احساس نکردن طعم غذا،سختی تکلم و…رادارد و پیشنهاد می شود که با ایمپلنت های دندانی می توان پس از کاشت و ثابت شدن پروتز در دهان، لذت طبیعی زندگی ،راحتی و زیبایی را بازگرداند.
افق کویر:نحوه کاشت ایمپلنت و درمان آن چگونه است؟
پس از ایجاد بی حسی موضعی در ناحیه مورد نظر، با توجه به طرح درمان انتخابی و ضخامت استخوان،ایمپلنت در استخوان فک می گیرد و برای این که ایمپلنت با استخوان پیوند خوبی برقرار کند به مدت ۱۲ تا ۲۴ هفته زمان لازم دارد پس از طی دوره پیوند با استخوان (اسئواینتگریشن)ایمپلنت های پایه و بستری مقاوم را برای طرح درمان انتخابی فراهم می آورند. برای راحتی بیمار تا ساخته شدن پروتز اصلی، بر روی ایمپلنت موقت طراحی می شود تا عمل تکلم و جویدن به طور موقت انجام گردد.قالبگیری از ایمپلنت جز موارد حساس و دقیق در ساخت پروتزایمپلنت می باشد و بیمار می بایست کلیه دستورات دندانپزشک معالج خود را با دقت اجرا نماید.
افق کویر:رعایت چه نکاتی برای بالابردن میزان موقیت درمان لازم است؟
۱-پس از کاشت ایمپلنت به مدت ۱ روز از مسواک زدن در اطراف ناحیه عمل خودداری کنید
۲-شستن دهان تا ۸ ساعت بعد از عمل جراحی توصیه نمی شود.
۳ -بهتر است روز بعد از جراحی ،ازدهان شویه استفاده شود.بهترین محلول برای شستشوی دهان کلرهگزیدین روزی ۳ مرتبه می باشد.
۴- نوشیدن پس از جراحی به راحتی امکان پذیر است، ولی در مورد خوردن ، باید دقت داشته باشید که بی حسی اثر خود را از دست داده باشد

راضیه برزگری

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

ضرب و شتم مامور اداره دامپزشکی مهریز

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل