روزگار سختی شده، آیا شما هم قبول دارید؟
آیا از وضع موجود زندگیتان راضی هستید؟
از لحاظ اقتصادی؟
مجردی؟ قصد ازدواج دارید؟
آیا جواب شما هم این هست که چه کسی می تواند از عهده خرج و مخارجش بر بیاید؟
آیا اگر فرزند دارید؟ از لحاظ تربیتی با توجه به زحماتی که برایش متحمل شدید، همانی شده که شما از او انتظار دارید؟ آیا احترام شما را داره؟
آیا گرفتاریهای این روزها ، مشکلاتش، غم و دردهاش نسبت به سالهای قبل بیشتر نشده است؟
آیا از دست بیماری کرونا خسته شدید؟دلتان روزهایی را می خواهد که مثل قبل این قدر نخواهید در بسیاری موارد که قبلا نسبت به آن بی اهمیت بودید ،حساس باشید؟مثل دست دادن با دوست تان؟یا بوسیدن و در آغوش گرفتن عزیزانی مثل پدر و مادر..
آیا از رباخواری رباخواران ملول و دل آزرده اید؟ وقتی یه وامی را می گیرید؛ چون به شدت به آن نیاز دارید ، ولی نقره داغ می شوید، وقتی باید مبلغی قابل توجه اضافه بر آن درخواست پرداخت کنید؟
آیا دیگه دنیا طعم و رنگی ندارد؟ همش شده بدبختی و نداری و گرفتاری و غصه و …
و اما!آیا میدانید راه اتمام همه این بدبختی ها چیست؟
همه و همه اینها که گفتیم و خیلی از چیزهای دیگه که در دل شماست و نمی تونید حرف دلتان رو به هرشخصی بزنید؛حتی به عزیزترین کسی که دارید!
با ما باشید تا راه نجات را به شما نشان بدهیم.راهی که اگر زودتر از این پیداش کرده بودیم ،الان در بهشت دنیایی بودیم پر از ناز و نعمت و صلح و صفا و آرامش.
یکبار دیگه سخن
را به نام خدا آغاز می کنیم
به نام خداوند بخشنده مهربان؛خدایی که دنیا را آفرید، اِلاّ لاَجْلِهمْ وَمَحَبَّتِهمْ.فقط به خاطر آنها (محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام) و بخاطر محبت و دوستی شان و عترت پاکشان که آخرینشان امام زمان مهدی عجل ا… تعالی فرجه الشریف است؛کسی که اورا منجی نامیدن و گره تمام مشکلات بدست او باز می شود.بله گره تمام مشکلات به دست او باز می شود؛ بدست منجی.
منجی یعنی : رهاننده یعنی نجات دهنده . رهاکننده . رستگاری دهنده . نجات بخش . رهایی بخش . رهایی دهنده . مقابل مهلک.یعنی کسی که تورا از تمام بدبختی های روزگار نجات می دهد و به خوشبختی تمام و کمال میرساند.تمام و کمال.آن طوری که هم خیر دنیا نصیبت بشود هم خیر آخرت..
حالا ما چقدر این نجات دهنده
را می شناسیم؟
و اینکه شناخت این منجی و نجات دهنده تا چه حد لازم است؟
جواب سوال را با یک حدیث نبوی عرض میکنیم.
از پیامبر اسلام(ص) است که هر کس بمیرد و امام زمانش را نشناخته باشد، به مرگ جاهلی مرده است.
برایتان حدیث را کمی شرح می دهیم تا متوجه شویم، مرگ جاهلی چیست و چرا مذمت شده.
در منابع حدیثى آمده است که یکی از اصحاب از امام حسین علیه السلام پرسید: «پدر و مادرم به فدایت، معناى شناخت خدا چیست؟»
سالار شهیدان در پاسخ فرمود:«معرفة اهل کل زمان امامهم الذى یجب علیهم طاعته »:
«شناخت خدا عبارت است از شناخت اهل هر زمانى امامى را که اطاعتش بر آنها واجب است.»
( بحارالانوار:
ج ۵ ص ۳۱۲، ج ۲۳ ص ۸۳ و۹۳٫)
و از امام سجاد (ع) در تفسیر آیه شریفه:”فطرة ا… التى فطر الناس علیها” (سوره روم، آیه ۳۰) آمده است :
“فطرت” عبارت است از لااله الاا…، محمد رسول ا… و على ولى ا….
سپس فرمود:«”الى هیهنا التوحید” توحید تا اینجاست».
یعنی هم خدا، هم پیامبرش (ص) و هم ولی امر بعد از رسولش.
(تفسیر قمى: ج ۲ ص ۱۵۵ و بحارالانوار: ج ۳ ص ۲۷۷٫)
از این دو حدیث به روشنى معلوم مى شود که شناخت امام از شناخت خداوند متعال جدا نیست، بلکه یکى از ابعاد آن است.
چنان که امام جعفر صادق علیه السلام به زُراره فرمودند:اگر زمان غیبت را درک کردی، این دعا را همیشه داشته باش:
«اَللّهُمَّ عَرِّفْنی نَفْسَکَ، فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی نَفْسَکَ لَمْ اَعْرِفْ نَبِیَّکَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنی رَسُولَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی رَسُولَکَ لَمْ اَعْرِفْ، حُجَّتَکَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنی حُجَّتَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دینی.»
خدایا، خودت را به من بشناسان، چون اگر خودت را به من نشناسانی، پیامبرت را نخواهم شناخت، خدایا رسول خود را به مـن معرّفی کن چون اگر رسول تو را نشناسم، حجّت تو را نخواهم شناخت، خدایا حجّت خود را به من معّرفی کن زیرا اگر حجّت تو را نشناسم از دین خود گمراه شده ام.
پس هرکسی امام زمان خود را نشناسد و با این حال بمیرد به مرگ جاهلیت مرده.
حال سوال پیش می آید که مرگ جاهلیت یعنی چه؟
ابن حمزه طوسي رضوان ا… تعالي عليه در كتاب الثاقب في المناقب ، ص ۴۹۵ اين روايت را نقل ميكند:
محمد بن علاء جرجانی گفت : در زمان حج امام رضا عليه السلام را در حال طواف ديدم ، به ايشان گفتم : فدايت شوم ، اين روايت از پيامبر اسلام صلی ا… عليه وآله وسلم نقل شده است که « هر كس بميرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهليت مرده است »!
امام فرمود : بلی ، پدرم ، از جدم ، از حسين بن علی ، از علی بن أبی طالب عليهم السلام نقل فرمودند كه رسول گرامی (ص) فرمود : « هر كس بميرد و امام زمانش را نشناسد به مرگ جاهليت مرده است » .
محمد بن علاء گفت كه از امام سؤال كردم : فدايت شوم ، مراد از مرگ جاهلی چيست ؟ فرمود : يعنی مشرك مرده است .
و مشرک یعنی کسی که برای خداوند در خدایی شریک قائل باشد.
و سوال دیگر اینکه منظور از شناخت امام زمانش یعنی چگونه شناختی؟ معرفت الأمام یعنی چه؟
مراد از شناخت امام شناختن نام و نسب امام (علیهالسّلام) و صفات و ویژگیهای امام میباشند؛ مؤلف مکیال المکارم میفرمایند:
«بدون تردید مقصود از شناختی که امامان ما که تحصیل آن را نسبت به امام زمانمان امر فرمودهاند، این است که ما آن حضرت را آن چنان که هست بشناسیم، به گونهای که این شناخت سبب در امان ماندن ما از شبهههای ملحدان و مایه نجاتمان از اعمال گمراه کننده مدعیان دروغین باشد، و چنین شناختی، جز به دو امر حاصل نمیگردد:
اول: شناختن شخص امام (علیهالسّلام) به نام و نسب؛
دوم : شناخت صفات و ویژگیهای او و به دست آوردن این دو شناخت از اهم واجبات است»(موسوی اصفهانی، میرزا محمد تقی، مکیال المکارم، ج۲، ص۱۰۷.)
عزیزان مطالعه تاریخ زندگانى امامان معصوم علیهم السلام؛ مطالعه سرگذشت و سیره آنان؛ خصوصاً در باب فضایل، مناقب و خصوصیات آنان از قبیل: شجاعت، مردانگى، ایثار، تواضع، صبر، فرزانگى و… انسان را متوجه مقام والاى آن بزرگواران مىکند و جذبه و کشش خاصى نسبت به آن فرزانگان در روح انسان، حاکم مىشود.
مطالعه و تفکّر در آثار فکرى امامان، هر چند کار مشکلى به نظر مىرسد؛ ولى بسیار سودمند است. این امر علاوه بر آن که باعث شناخت شخصیت آن بزرگواران و ایجاد محبت آنان در دل مىشود؛ سرمایه بزرگى براى روح بشر به شمار مىرود. همان طور که فراگیرى فصول یک کتاب، باید با تحقیق و دقت کامل و رجوع به استاد و… نزدیک باشد؛ مطالعه و اندیشه و تفکر در آثار ائمه(ع) نیز، باید با استفاده از استادان فن و مراجعه به کتابهایى که در شرح سخنان آنان به رشته تحریر درآمده، همراه باشد.
و اما شناخت خدا: اگر ما خداوند و صفات و اسماى او را به طور حقیقى بشناسیم، مىتوانیم انسانهاى کامل راستین (امامان) را نیز بشناسیم؛ زیرا آنان آینه تمامنماى صفات جمال و جلال حضرت حقاند و در تسمیه به اسماى الهى، از تمامى موجودات عالم امکان برترند. بر این اساس، با شناخت خدا و صفات او، مىتوانیم به اوصاف و ویژگىهاى امامان نیز واقف گردیم. شاید دعایى که سفارش شده در زمان غیبت بعد از نماز زیاد خوانده شود، ناظر به همین حقیقت باشد که :
«اَللّهُمَّ عَرِّفْنی نَفْسَکَ، فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی نَفْسَکَ لَمْ اَعْرِفْ نَبِیَّکَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنی رَسُولَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی رَسُولَکَ لَمْ اَعْرِفْ، حُجَّتَکَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنی حُجَّتَکَ فَاِنَّکَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنی حُجَّتَکَ ضَلَلْتُ عَنْ دینی.»
یعنی: خدایا، خودت را به من بشناسان، چون اگر خودت را به من نشناسانی، پیامبرت را نخواهم شناخت، خدایا رسول خود را به مـن معرّفی کن چون اگر رسول تو را نشناسم، حجّت تو را نخواهم شناخت، خدایا حجّت خود را به من معّرفی کن زیرا اگر حجّت تو را نشناسم از دین خود گمراه شده ام.
(مفاتیحالجنان، دعا در غیبت امام زمان(عج)).
این موضوع ان شاءا… در هفته های بعد ادامه دارد.با ما همراه باشید که این همراهی سود بزرگی را برای شما خواهد داشت که میتواند ضامن سعادت دنیا و آخرت شما باشد
گردآوری: محب امام زمان (عج)