تأثیر گرد و خاک بر بخش کشاورزی

به گزارش هفته نامه افق کویر، «حسن درندی» کارشناس مسئول زراعت و باغبانی و سرپرست معاونت فنی و اجرایی مدیریت جهاد کشاورزی بافق؛ درباره تاثیر گرد و غبار های اخیر بر بخش کشاورزی، که در نوع خود، در این ماه از سال بی سابقه بوده، توضیحاتی را ارائه داد:
کاهش نزولات جوی طی سالهای اخیر و نیز فراهم بودن شرایط برای آغاز و تشدید پدیده فرسایش بادی همگی زمینه را برای افزایش گرد و غبار فراهم کرده است که تاثیر آن در بخش کشاورزی به شرح ذیل می باشد:
کاهش تبادل روزنه ای و افزایش دمای درونی برگها و کاهش گذر نور به سمت برگها، حل شدن جزیی املاح نشست کرده بر روی برگ و ایجاد برگ سوزی موضعی؛ بویژه در محل روزنه های برگ.
وجود گرد و غبار علاوه بر اختلال در «فتوسنتز»(برگ دانه) و تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن، باعث پیری زودرس برگ می شود. بنابراین رشد گیاه را به تاخیر انداخته و موجب کاهش عملکرد محصول می‌شود.
گرد و غبار موجب کاهش عملکرد آفت کش‌ها و سموم گیاهی می شود و باعث رشد آفات و افزایش بیماری‌های گیاهی و درنتیجه کاهش کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی می شود.
کاهش اثر بخشی سموم علف کش مورد استفاده در مزارع و باغات به لحاظ پوشیده شدن سطح برگ علفهای هرز با گرد و خاک
پدیده ریزگرد‌ها در بخش زنبورداری مشکلاتی را ایجاد کرده که می‌توان به کاهش رشد گیاهان و هم چنین کاهش گرده افشانی اشاره کرد و این امر کاهش تولید عسل را باعث شده است.
ریزگردها همانند عایقی سطح گل را می پوشانند و از دسترسی اغلب گرده ها به سطح گل و کلاله خودداری کرده و در نهایت باعث کاهش تشکیل میوه و افزایش درصد پارتنوکارپی (تشکیل میوه بدون هسته) و ریزش می شوند.
لازم به ذکر است یکی از دلایل عدم گرده افشانی مناسب نخیلات شهرستان در سال جاری که منجر به تشکیل میوه های بدون هسته ( به شکل دو پر یا سه پر) شده است وزش بادهای شدید همراه با گرد و غبار در زمان گرده افشانی می باشد.
همچنین گردو غبار به علت ایجاد اختلال در گرده افشانی پسته موجب افزایش میوه های پوک به دلیل تشکیل نشدن جنین و عدم رشد و نمو آن، کاهش وزن تر و خشک میوه و کاهش خندانی می گردد.
افزایش هجوم کنه «تارتن» خرما به دلیل نشست گرد و خاک بر روی تارهای تنیده شده بوسیله آفت بر روی سطح میوه و مستور شدن محل اختفا و زاد و ولد آن و کاهش اثر بخشی سموم آفت کش مورد استفاده در نخیلات همگی در زمره تاثیرات ثانویه پدیده گرد و غبارمی باشند.

الهام نصیرزاده|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برنامه ها واقدامات کمیته امداد شهرستان بافق در سال ۱۴۰۲

به گزارش هفته نامه افق کویر، ابوالقاسم طلایی