نبود نیروی متخصص و تعمیرکارکافی در شهرستان بافق

 به گزارش هفته نامه افق کویر، دراین شماره گفتگوی نشریه را با “اسماعیل بابایی” که در قسمت ساختمان و تاسیسات پایانه راه آهن بافق با سیزده سال سابقه مشغول به کار است را می خوانید.
وی با بیان اینکه ابتدای ورود به راه آهن تحت عنوان تکنسین علائم در قسمت ارتباطات وعلائم الکتریکی مشغول به کار شده؛ گفت: با مدرک فوق لیسانس برق صنعتی؛ کارشناس ساختمان و تاسیسات هستم و وظیفه نظارت برفرآیند نگهداری و تعمیرساختمان های اداری، مسکونی، ایستگاه‌ها، دستگاه های مکانیکی و الکتریکی و فضای سبز را عهده دار می باشم.
با کمبود نیرو
مواجه هستیم

بابایی؛ به ابتدای فعالیت خویش درایستگاه‌های بجستان و جندق که مربوط به راه آهن طبس بوده؛ اشاره و افزود: در حال حاضر در گروه ساختمان و تاسیسات پایانه بافق ۶ نیرو در پست‌های تعمیرات ساختمان و تاسیسات و فضای سبز شاغل بوده و با کمبود نیرو مواجه هستیم.
وی به محدوده فعالیت گروه ساختمان و تاسیسات پایانه راه آهن بافق که از ایستگاه مهرداد تا ایستگاه جندق می باشد، اشاره و بیان داشت: این محدوده شامل منازل سازمانی راه آهن، ساختمان های اداری، ساختمان های ایستگاه ها، نمازخانه ها و سرویس های بهداشتی، موتورخانه ها و پست های برق و نیز سالن های ورزشی می باشد.
گاز کشی ساختمان های اداری و مکان های کشیک

کارشناس ساختمان و تأسیسات راه آهن بافق به عمده فعالیت های انجام شده درسال‌های اخیر اظهار کرد: ساخت پارکینگ جهت خودروهمکاران ایستگاه های بافق و اضطراری ۲۶، گاز کشی ساختمان های اداری و مکان های کشیک نیروهای فنی وعملیاتی، تعویض تابلوهای برق موتورخانه ها، نصب پکیج های گازی به جای گازوئیلی، تعویض پلاک اماکن و منازل، مرمت و تجهیزمنابع و مخازن آب ایستگاه ها، بازسازی و بهسازی مسجد ایستگاه و… ازعمده فعالیت ها صورت گرفته است.

آسفالت و جدول گذاری خیابان اصلی ایستگاه بافق

اسماعیل بابایی؛ فعالیت های در حال انجام را نام برد و گفت: بازسازی ساختمان مهمانسرا، بازسازی ساختمان پانل و ترافیک ایستگاه بافق، نوسازی موتورخانه های مسجد و سرویس بهداشتی، تعویض شیرآلات منازل سازمانی راه آهن، آسفالت و جدول گذاری خیابان اصلی ایستگاه بافق، احداث پارک کودک، ایجاد فضای سبز در محوطه ورودی ایستگاه از کارهای در دست اقدام است.
وی از نحوه واگذاری منازل سازمانی و شاخص های تعیین کننده از جمله داشتن سابقه، ماهیت شغل فرد متقاضی، نوع خدمت و نحوه فعالیت و… توضیح داد: کارمندان متقاضی درخواست خود را ارائه و پس از تأیید اداره مربوطه و معاون مدیر کل ( مدیر پایانه راه آهن بافق) درخواست وی در شورای واگذاری منازل سازمانی بررسی و در صورت داشتن احراز شرایط لازم و وجود منازل سازمانی خالی از سکنه؛ پس از انجام مراحل اداری قرارداد اجاره با کارمند منعقد و به فرد متقاضی واگذار می‌شود.

میزان اجاره منازل سازمانی

کارشناس ساختمان و تأسیسات مبلغ اجاره منازل سازمانی را بیان داشت: میزان اجاره بستگی به متراژ و زیربنای منزل و موقعیت مکانی منزل دارد که توسط کارشناسان مجرب و خبره تعیین و اجرایی می گردد.
وی افزود: منازل سازمانی داخل شهر دارای موقعیت و مبلغ اجاره بیشتری هستند که تمام منازل دارای آب شیرین وشور، آب و برق بوده و نسبت به منازل سطح شهرستان به مراتب اجاره بهای کمتری دارند.

افزایش بهره وری و ایجاد انگیزه مضاعف برای نیروها
بابایی؛ با بیان اینکه نیروها باید دارای مهارت درهمه امورتأسیساتی و ساختمانی بوده و شاغلین موجود درپایانه بافق دارای تخصص و تعهد و تجربه لازم می باشند؛ اذعان داشت: درچندماه گذشته نیز با تلاش و پیگیری مسئولین، نیروها به صورت قراداد تجمیعی تحت شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران فعالیت داشته که بدلیل اجرای طرح طبقه بندی مشاغل دارای افزایش حقوق، ساماندهی بحث بیمه، دریافت خدمات رفاهی و از همه مهمتر استحقاق دریافت بلیط رایگان اداری شدند که باعث افزایش بهره وری و ایجاد انگیزه مضاعف برای نیروها شده است.
وی از سختی های مربوط به این شغل یاد کرد و افزود: کار در ارتفاع بالا، ارتباط با قطعات برقی و تأسیساتی، عیب یابی شبکه‌های برق در شرایط سخت جوی پشتیبانی همه جانبه و تمام وقت از فعالیت های عملیاتی و فنی پایانه راه آهن بافق و از مشقت های شاغلین در این حرفه است.

۱۴۰کیلومتر شبکه برق فشار متوسط

کارشناس شاغل در راه آهن؛ تامین و پشتیبانی امکانات و تجهیزات لازم و مناسب از جمله برق و آب جهت ایستگاه های محدوده پایانه راه آهن بافق را یکی از ابتدایی ترین و ضروری ترین مباحث در زمینه حمل و نقل و سیروحرکت سالم و روان قطارهای مسافر و باری دانست و گفت: توجه به این مباحث باعث افزایش سرعت و امنیت در خدمت به مسافران و مردم عزیز و صاحبان بار و کالا می‌باشد.
وی درخصوص محدوده گروه تاسیساتی پایانه بافق توضیح داد: در این محدوده ۱۴۰کیلومتر شبکه برق فشار متوسط و ۱۴ دستگاه پست برق هوایی و یک‌دستگاه پست زمینی وجود دارد و اکثر ایستگاه ها دارای موتور برق اضطراری می باشد.

نبود متخصص و
تعمیرکارکافی در بافق

بابایی به یکی ازعمده ترین مشکلات و محدودیت های موجود اشاره داشت و گفت: در شهرستان با کمبود متخصصین و تعمیرکاران کافی و در دسترس جهت تعمیر درب های برقی، آسانسور، پکیج های گرمایشی و بعضی از سیستم های سرمایش و سیستم های اعلام حریق مواجه بوده و باید بالاجبار از خارج از شهرستان تعمیرکار بیاوریم.
وی بخاطر خاموشی های اخیر گفت: بیشترین قطعی برق در ایستگاه های محور “بیشه در” تا “جندق” اتفاق افتاده و در زمان توقف قطار در ایستگاه ها جهت ادای فریضه نماز باعث نارضایتی مسافران گردیده است.
قطعی برق
و نارضایتی مسافرین

کارشناس ساختمان و تاسیسات از اداره برق خواست و افزود: خاموشی های مربوط به پایانه بافق به نحوی برنامه ریزی شود تا در زمان برگزاری نماز مسافرین رخ ندهد.
وی به خاطرات تلخ و شیرین در طول خدمت اشاره و بیان کرد: در چند روز گذشته با توجه به بارندگی شدید و آب بردگی و جاری شدن سیل؛ برق محور بیشه در تا جندق قطع و کلیه ایستگاه ها دچار قطعی شدند که نیروهای ساختمان و تأسیسات جهت رفع مشکل و اتصال مجدد برق حدود ۲ شبانه روز و بی وقفه مشغول فعالیت بودیم و در مسیر برگشت به سوی جاده منتهی به ایستگاه “بیشه در” خودرو در گل و لای و خرابی های ناشی از سیل ماند. خوشبختانه با مساعدت و همکاری معاون مدیر کل و مدیر پایانه راه آهن بافق و امداد همکاران به ایستگاه بافق بازگشتیم.

الهام نصیرزاده|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

رییس پلیس راهور شهرستان بافق بزرگترین معضل شهرستان بافق موتور سوارانی که هنوز به سن قانونی نرسیده اند

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛ نیاز به