مراکز توزیع قلیان در بافق فاقد مجوز هستند

به گزارش  هفته نامه افق کویر به نقل از صبح بافق؛ دکتر مهدیه کوهگرد حسینی معاون فنی شبکه بهداشت و درمان شهرستان بافق در گفتگویی کوتاه گفت: آمار کشوری  حاکی از افزایش مصرف و کاهش سن شروع مصرف دخانیات در کل کشور است.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که انتظار شما از ارگان هایی که می توانند در کاهش ابتلای جوانان به دخانیات و مواد مخدر کمک کنند چیست افزود: همکاری با مرکز بهداشت در انجام طرح ها و برنامه ها از جمله فعالیت های مربوط به شهر و روستای بدون دخانیات، هفته ملی بدون دخانیات و اجرای قانون مبارزه با دخانیات، این طرح ها حمایت و همکاری همه مسئولین شهر را می طلبد.

این مقام مسئول به فعالیت های انجام شده شبکه بهداشت و درمان بافق در راستای برنامه های هفته بدون دخانیات اشاره و تصریح کرد: برگزاری جلسات آموزشی جهت رابطین سلامت، مدیران مدارس، تهیه و تنظیم حل جدول، هماهنگی با امام جمعه‌ و طرح موضوع در خطبه های نماز جمعه، جلسه با شرکت سنگ آهن مرکزی در خصوص اجرای طرح صنعت بدون دخانیات، دیدار و تشویق از هنرمندان توسط مدیر گروه بهداشت محیط استان، برگزاری مسابقه نقاشی بین فرزندان کارکنان شبکه از جمله برنامه هایی بود که در هفته بدون دخانیات در شهرستان اجرا شد.

کوهگرد عنوان داشت: نظارت بر توزیع مواد دخانی در مراکز تهیه و توزیع طبق قانون جامع مبارزه با دخانیات انجام می شود.

معاون فنی شبکه بهداشت و درمان بافق در خصوص ارمغان استفاده از قلیان و سیگار برای جوانان و نوجوانان نیز بیان داشت: استفاده از قلیان و سیگار دروازه ورود به مصرف مواد مخدر است که ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و عروقی، ریوی ، سرطان‌ها و بیماری های دیگر از جمله مضرات سیگار و قلیان است.

وی در پاسخ به این سوال که مراکزی که در شهرستان اقدام به توزیع قلیان می کنند آیا دارای مجوز هستند یا خیر و برنامه شما برای مقابله با مراکز غیرمجاز چیست خاطرنشان کرد: این مراکز به هیچ وجه دارای مجوز نیستند بارها پلمپ و به دادگاه معرفی شده ولی متاسفانه با توجه به سود زیاد آن با ترفندهای دیگر اقدام به توزیع قلیان می‌نمایند که قاطعیت و تشدید اعمال قانون را در این زمینه می‌طلبد.

دکتر کوهگرد بیان داشت: مصرف دخانیات بیشتر در سنین جوانی ولیکن در سال‌های اخیر سن شروع مصرف دخانیات کاهش و در رده سنی نوجوانی مشاهده می‌شود.

معاون فنی شبکه بهداشت و درمان بافق اظهار داشت: از جوانان و والدین آنها تقاضا می‌کنیم در زمینه مضرات مصرف دخانیات مخصوصا قلیان بیشتر مطالعه و تحت تاثیر تبلیغات سوء صنایع دخانی که مثلا قلیان اعتیاد آور نیست قرار نگیرند. مهارت نه گفتن را به فرزندان خود آموزش با فرزند خود دوست و باهم به گردش و یا انجام ورزش بپردازند نه اینکه باهم قلیان مصرف کنند.

دکتر کوهگرد در پایان درباره کاهش مصرف مواد دخانی به خصوص قلیان در بین دانش آموزان گفت: با توجه به جلسه ای که با مدیریت قبلی آموزش و پرورش در سال گذشته داشتیم قرار بود در زمینه آموزش دانش آموزان در موضوع مضرات مصرف دخانیات اقدام گردد ولی به دلیل غیرحضوری شدن مدارس امکان برگزاری جلسات آموزشی فراهم نشد. امیدواریم مدیریت آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید این امکان را فراهم نمایند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

افسوس كه او را نشناختم

لیلا از اقوام دور ما بود، خانواده خوبی