لزوم توجه دستگاههای نظارتی بر عملکرد مدیران

« بنده مکرّر به مجموعه‌های خدمتگزار دستگاه‌های مختلف اداره‌ی کشور که با بنده مواجه شده‌اند گفته‌ام؛ آن نیم ساعت وقتی که شما اضافه‌ی بر مدّت مسئولیّت می‌گذارید، هیچ کس نمی فهمد، حتّی مافوقتان هم مطّلع نمی شود، یک کلمه تشکّر زبانی هم از شما نمی کند، امّا خدا می بیند ». (۱)
این بیان رهبر معظم انقلاب اسلامی در عرف اداری به وجدان کاری تعبیر می شود و درتعریف آن گفته اند:
«۱- وجدان، بایستگی‌ها را از نباید‌ها تفکیک می‌کند۲- وجدان، قاضی امینی است۳- وجدان، نظارت می‌کند۴- وجدان، راهنمای ایمن است۵- وجدان، شکنجه می‌دهد و شکنجه می‌بیند۶- وجدان، قطب‌نماست.» (۲)
مطابق با عناوین بالا؛ فرد تلاش می کند تا به وظایف خود به بهترین نحو ممکن عمل کند، ولی امروزه رسمی که پیش تر در میان مدیران و مسئولان بود تا به بیان عملکرد و گزارش دهی خدمات خود عملکرد می پرداختند؛ متأسفانه امروزه کمتر به آن توجه می شود و تمایلی هم نشان نمی دهند؛ گویی این که خود را برخی از مدیران مکلف نمی دانند پاسخگو باشند و گاه به گوش می‌رسد که از مسئولیت خود؛ حتی سوء استفاده کرده و وجدان کاری را زیرپا گذاشته و خود را در مقابل نه تنها دستگاههای نظارتی نمی بینند؛ بلکه نعوذبا… خود را در محضر خداوند هم نمی بینند! این است که گاه راه سوء استفاده از مقام و موقعیت شان به پیش می آید و وظیفه متولیان دستگاههای نظارتی است که بیش از پیش بر عملکرد مدیران نظارت کافی داشته باشند و آنها را ملزم به پاسخگویی به مردم و وجدان بیدار خود نمایند.
پایان بخش این عرایض هم کلام مولی حضرت علی علیه السلام است که می فرمایند: «پسرم! به همه مردم نیکی و احسان کن، همان‌گونه که دوست داری در حق تو نیکی و احسان کنند؛ آنچه برای خود می‌پسندی، برای دیگران هم بپسند و آنچه را برای خود خوش نمی‌داری برای دیگران هم مپسند» (۳)
منبع:
(۱) https://farsi.khamenei.ir
(۲) دانشنامه حوزوی، ویکی فقه
(۳) همان

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیرایش آقایان دشوار تر از آرایش بانوان است

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛ واژه سلمانی