خلاقیت چیست؟

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ خلاقیت یا آفرینندگی یکی از موضوع هاي بسیار جالب و بحث برانگیز در حوزه هاي مختلف علمی به ویژه علوم تربیتی و روان شناسی است. این موضوع در هر دوره از تاریخ، به عنوان قدرت اساسی ذهن بشر، هدف اصلی مدارس و مراکز آموزشی بوده است. امروزه، تغییرات و تحولات گسترده ي فرهنگی، اجتماعی و اقتصادي، مشکلات جدید و به تبع آن، انتظارات تازه اي براي مدارس و نظام هاي آموزش و پرورش جهانی در پی داشته است. توسعه سریع فناوري در زمینه هاي مختلف، تراکم دانش، گسترش علم ارتباطات و ظهور انواع ابزار پردازش اطلاعات، ساختار اقتصادي جوامع را از اتکا به منابع اولیه باز داشته و تربیت نیروي انسانی متخصص و دسترسی به اطلاعات و کاربرد وسیع یافته هاي علمی را در عرصه ي عمل جایگزین آن کرده است. در عصر حاضر، دانش آموزان براي رویارویی یا تحولات شگفت انگیز هزاره ي سوم میلادي باید مهارت هاي تفکر انتقادي و خلاق خود را به منظور تصمیم گیري مناسب و حل مسائل پیچیده ي جامعه بهبود بخشند. آنان باید مهارت هاي پژوهش و حل مساله و روحیه جست و جو را در خود افزایش دهند. روشن است که براي دست یابی به این هدف ها، آموزش و پرورش می‌بایست از یک سو وظیفه ي آموزش دانش ها و تجهیز دانش آموزان به اطلاعات مورد نیاز آنان را بر عهده گیرد و از سوي دیگر، باید زمینه اي را فراهم آورد تا به رشد و پرورش خلاقیت و نوآوري و استفاده ي صحیح و جهت دار از این استعداد و توانایی کمک کند.
به طور کلی خلاقیت توانايي ایجاد ایده‌هایی بکر (نو، غیرمعمولي، جدید و غیرمنتظره) و اثربخش (ارزشمند، سودمند، سازگار و شایسته) است. خلاقیت و نوآوری از علل استمرار زندگی انسان در رویارویی با چالش‌ها می‌باشد؛ که می‌توان آن را به عنوان توانایی ذهنی برای به وجود آوردن ایده‌های تازه تعریف کرد که قابلیت آموزش و ترویج دارد. غالباً افرد خلاقيت را به عنوان توليد ایده‌های نو و سودمند می شناسند.
خلاقیت را می‎توان نوعی مسأله‌گشایی دانست. فرایند حس کردن مسائل یا کمبودهای موجود اطلاعات، ساختن فرضیه‌ درباره حل مسائل و ازبین بردن کمبودها، ارزیابی نمودن فرضیه ها، بازنگری و بازآزمایی آن‌ها و درنهایت انتقال نتایج به دیگران، می‌باشد. خلاقیت قابلیت تولید ایده‌های جدید با روش ترکیب و تغییر و به‌کارگیری دوباره آن‌ها و مطرح نمودن یک طرح نو می‌باشد که ظهور آن مستلزم پرورش درست است.

خصوصیاتی که افراد خلاق را از بقیه مردم متمایز می‌کند، چیست؟

الف- افراد خلاق لزوماً هوش خارق العاده ندارند بلکه قادرند هوش خود را به خوبی پرورش دهند.
ب- آنها می توانند برای یک مسئله، ایده‌های زیادی را با سرعت مطرح کنند.
پ- قدرت ترک قوانین و دستیابی به چارچوب‌های تازه و نو را دارند. به عبارت دیگر، ذهنشان زودتر می‌تواند قالب شکنی کرده و به الگوی جدید دست پیدا کند.
ت- این افراد تنوع‌طلب بوده و از کارهایی که به صورت منظم انجام می‌شود، بیزارند.
ج- به توانایی‌های خود باور داشته و تصویری واقعی از حدود توانمندی‌هایشان‌ در ذهن دارند.
چ- از شکست نمی‌هراسند و شکست ها را فرصتی برای یادگیری می‌دانند.
ح- به صورت فعال هم از نظر عملی و هم از نظر ذهنی ایده‌پردازی می نمایند.
خ- این افراد، سال‌های متمادی را به کسب دانش پرداخته و همیشه به دنبال گسترش دانش و آگاهی خود می‌باشند.
د- بعضی افراد خلاق، در طول زندگی دچار مشکلات مالی یا فقدان والدین بوده‌اند و همین فقدان‌ها سبب ایجاد احساس نیاز شده و فرد را مجبور می‌کند تا برای رفع این نیاز به فکر راه‌حل خلاقانه باشد.
ذ- افراد خلاق برای رسیدن به اهداف خود احتیاج دارند که به موفقیت دست پیدا کنند. و این موفقیت سبب کوشش دوچندان او به راه‌حل‌های جدید، خطر‌پذیری بیشتر و تمرکز قوی برموضوع می‌باشد .

در پایان چند پیشنهاد به آموزگاران گرامی جهت بالا بردن خلاقیت دانش‌آموزان

– توجه معلمان به ارزش و اهمیت پرورش خلاقیت و تشخیص تفاوتهای فرهنگی دانش آموزان دربیان ایده‌های خلاق توسط آنان
– در نظر گرفتن فرصت و زمانی برای ابراز خلاقیت در دانش آموزان
– ایجاد فضایی مملو از آزادی بیان و امنیت خاطر به عنوان تمرین خطر پذیری از سوی دانش آموزان
– عدم اعتقاد به نمره به عنوان تنها ملاک ارزیابی و تاکید بر یادگیری به عنوان یک فرایند
– پیش بینی فرصتهایی برای کشف و بروز علائق فراگیران
– انجام راهنماییهای لازم درمواجه با تجربیات خلاق دانش آموزان
– درخواست تولید فکر، و تشویق به ارائه سوالات واگرا
– تسهیل در اجرای مباحث با موضوعی آزاد

 

معصومه عبداللهی
دانشجوی دکتری روانشناسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

چگونه رابطه بهتری با نوجوان باهوش داشته باشیم؟

ارتباط با نوجوان باهوش می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. این