موزه “تاریخ” بهاباد بخشی از هویت استان و کشور است

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ محمد رضا خادمی بهابادی، دبیر اسبق دبیرستان های بهاباد ، مسئول سابق دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهاباد و مسئول فعلی موزه تاریخ بهاباد گفت: “موزه تاریخی بهاباد” در منزل تاریخی «صالحی» در خیابان امام خمینی(ره) بهاباد واقع گردیده و ۸۰۰ مترمربع مساحت دارد. راه اندازی موزه هزینه های گوناگونی اعم از هزینه های مالی، اداری، تجهیزاتی و عملیاتی داشته و علاوه بر آن هزینه ی زمان و نیروی انسانی را نیز باید اضافه نمود. لذا تمامی این هزینه ها محاسبه نگردیده ؛ ولی برای راه اندازی و خرید برخی از اشیا و اسناد تاریخی و تجهیزات دیگر، بیش از سه میلیارد تومان هزینه گردید.
وی افزود: موزه ها، حافظه ی تاریخی ملت ها بوده و عالم ذهنی انسان ها را به هم نزدیک تر می نمایند. همچنین باعث بازسازی هویت ملی و دینی مردم هر منطقه می شود. نکته ی دیگر این که برای ساختن فردایی بهتر و درخشان‌تر باید گذشته را شاهد قرار داد، زیرا گذشته ها نگذشته و نمی گذرد، بلکه در کیفیت حیات اجتماعی نسل‌های بعدی بسیار اثر گذار هستند و موزه‌ها، مهمترین ابزار انتقال تجارب گران بهای گذشتگان می باشند. ضمنا موزه ها، موثرترین عامل رونق صنعت گردشگری نیز می باشند؛ اگر سیاست‌های گردشگری را به دو دسته” سیاست های صیانتی” و “سیاست های تاسیسی” تقسیم نماییم. موزه ها در بخش اول، مهمترین عامل صیانت از مواریث کهن گذشته بوده و با آموزش و پژوهش می توانند در موضوع سیاستهای تاسیسی نیز، خالق جاذبه های جدید فراوان باشند و موزه تاریخ بهاباد در زمینه‌های فوق نقش خود را به خوبی ایفا نموده است.


گردشگر روسی: برای اولین مرتبه از یک موزه خوشم آمد
وی تصریح کرد: خاطرات شیرین فراوان داریم از جمله یکی از گردشگران روسی که بیان نمود: برای اولین مرتبه از یک موزه خوشم آمد و فرهیخته دیگری که نوشت: “دیدیم، لذت بردیم و بسیار مفتخریم که گذشتگانمان جهت تعجب نسل امروز تمام توان هنری خویش را برایمان به یادگار گذاشته اند و در همه امور حرفی برای گفتن داشته اند. در حوزه کتابت، زیباترین ها را خلق کرده و در حوزه هنر قشنگ ترین قلم زنی ها و قلم فرسایی ها را داشته اند. امیدواریم ما بتوانیم وارثان خوبی برای حفظ و نشر آثار دیروز باشیم.”
وی عنوان کرد: این موزه به دلایلی معرفی نشده است؛ ولی با آگاهی بیشتر هم وطنان، اخیرا آمار بازدید کنندگان داخلی و خارجی روبه افزایش گذارده و از میزان استقبال گردشگران راضی هستم.
اشیایی با قدمت ۴ هزار ساله در بهاباد
خادمی گفت: موزه تاریخ بهاباد، دو بخش عمده اشیای تاریخی و اسناد تاریخی دارد که اشیای تاریخی آن عمدتاً در بهاباد کشف گردیده و بعضاً مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد (حدود ۴ هزار سال قبل) می باشد.
متون برخی از سند ها در حد گلستان سعدی و برخی از اشعار در حد دیوان حافظ است
وی در ادامه بیان کرد: در بخش اسناد تاریخی نیز، از نظر صورت و محتوا کم نظیر یا بی نظیر می باشد. به نظر برخی از کارشناسان محتوی متون برخی از سند ها در حد گلستان سعدی و برخی از اشعار در حد دیوان حافظ است و این اغراق نیست باید از نزدیک مشاهده و دقت نمود و بعد از بررسی، قضاوت نمود.
مسئول موزه تاریخ بهاباد گفت: اشیاء تاریخی عمدتاً مربوط به دوره اشکانیان و قبل از آن می باشد و در بخش مردم شناسی، اشیای تاریخی بعد از اسلام نیز وجود دارد و همچنین بخش‌های سکه، تمبر، اسکناس و معرفی مشاغل بومی را نیز دارد.


موزه تاریخ بهاباد بخشی از هویت استان و کشور است
وی در ادامه اظهار کرد: از مسئولین سابق و فعلی شهرستان بهاباد به خاطر حمایت هایشان از این موزه صمیمانه سپاسگزاری می نمایم‌ و آن بزرگواران می دانند که این موزه شناسنامه، هویت، اصالت تاریخی و فرهنگی شهرستان باستانی بهاباد است. همچنین واقفند که این موزه واجد گنجینه‌ای عظیم از افتخارات و مواریث گذشتگان بوده و بخشی از تاریخ و هویت استان و کشور است، ولی اکنون به علت عدم شرایط استاندارد حفاظت و نگهداری، بسیاری از این اشیا و اسناد تاریخی، در معرض آسیب جدی است. لذا مهمترین نیاز امروز این موزه احداث ساختمان مناسب و فوری است که زمین و طرح اولیه آن تهیه شده است. از مسئولین محترم می خواهم که در این زمینه نیز عنایت لازم را داشته باشند. همچنین در زمینه تجهیزاتی و نورپردازی مناسب نیز کمبودهای فراوانی وجود دارد.

حدیث عباسی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شهروندان مراقب پیشنهادهای اغوا كننده کلاهبرداران اینترنتی باشید

در حال حاضر شرکت هایی با وجود گرانی