نا تمام ماندن جاده نوق – بافق در محور سیریز پس از طی سال ها و گلایه مندی افرادی که در این جاده تردد می کنند، خبرنگار هفته نامه افق کویر را بر آن داشت تا پی گیری های خود را ادامه دهد، از آنجا که در گزارشات به چاپ رسیده در شماره های قبل، کوتاهی از طرف استان کرمان عامل تعویق این طرح عنوان شد، خبرنگار ما طی مکاتباتی با رئیس اداره راه و شهر سازی شهرستان رفسنجان به بررسی این موضوع پرداخت که می خوانیم:
افق کویر: لطفاً خود را معرفی کنید؟
– اینجانب غلامرضا کیان زاده هستم که هم اکنون بعنوان رئیس اداره راه و شهر سازی شهرستان رفسنجان مشغول خدمت گذاری به مردم شریف شهرستان رفسنجان می باشم.از سمت های قبلی اینجانب مسؤلیت اداره راه و شهر سازی شهرستان انار و همچنین معاون اداره نگهداری راه های اصلی و فرعی و روستایی استان کرمان و کارشناس اداره راه ابنیه اداره کل راه و شهر سازی استان کرمان است.
افق کویر: ساخت جاده بافق – نوق چه مزیتی برای استان کرمان دارد؟
علاوه بر نزدیک تر شدن مسیر ارتباطی بین دو شهرستان و همچنین کم شدن مسافت بین مناطق جنوبی استان یزد و استان کرمان که باعث افزایش مبادلات اقتصادی و کاهش هزینه و اتلاف زمان در مسافرت های دو شهرستان و در نتیجه َباعث شکوفایی و رونق اقتصادی منطقه خواهد شد.
افق کویر: این طرح از چه زمانی شروع شد و چه بودجه ای برای آن در نظر گرفته شد؟
طرح مذکور با اعتبار اولیه ۵۰۰۰ میلیون ریال در سال ۱۳۸۶ مصوب گردید و در سال ۱۳۸۷ طی مناقصه عمومی شرکت مهندسی آب و خاک رضوی بعنوان برنده مناقصه شناخته شد و نسبت به عقد قرارداد در تاریخ ۲۴/۰۴/۸۷ اقدام نمودکه تا پایان سال مالی ۱۳۹۱مبلغ۱۰۲۰۰۰میلیون ریال اعتبار اختصاص یافت و از این میزان اعتبار مبلغ۴۹۶۹۰ میلیون ریال آن محقق گردید. در سال ۱۳۹۲مبلغ اعتبار اختصاص یافته ۳۰۰۰۰میلیون ریال می باشد که تاکنون مبلغ ۷۲۱۳ میلیون ریال آن محقق گردیده است.
افق کویر:کم و کاستی و ناتمام ماندن طرح از چه بابت است؟
طی سال های گذشته همان گونه که درجواب سؤال قبلی بر می آید عامل اصلی ناتمام ماندن طرح عدم تخصیص دریافتی اعتبارات مصوب طرح می باشد و این در حالی است که پیشرفت فیزیکی طرح خیلی بیشتر از پیشرفت ریالی آن می باشد به طوری که سقف مطالبات پیمانکار حدود۲۰۰۰۰ میلیون ریال می باشد که تا کنون پرداخت نگردیده و طرح با پیشرفت فیزیکی که در ذیل خدمتتان خواهم گفت به دلیل مشکلات اعتباری به درخواست پیمانکار و صلاحدید کارفرما خاتمه پیمان گردیده است. محور بافق- نوق با طول مسیر ۳۳ کیلومتر تا کنون دارای پیشرفت ۹۵% به شرح زیر می باشد؛ عملیات خاکی و ابنیه فنی و پریم کت(قیر پاشی)کل مسیر ۱۰۰% اجرا گردیده است. یک لایه آسفالت بیندر(لایه اول)به طول ۵ کیلو متر اجرا گردیده است و عملیات باقیمانده مسیر شامل یک لایه آسفالت بیندر(لایه اول)بطول ۲۸ کیلومتر و آسفالت توپکا یا رویه(لایه دوم) بطول ۳۳ کیلومتر می باشد.
افق کویر: چه پیگیری هایی برای به اتمام رساندن طرح صورت گرفته است؟همان گونه که از گفته های قبل بر می آید مشکل اصلی در نا تمام ماندن طرح عدم تخصیص اعتبارات اختصاص یافته طی سال های اخیر می باشد که لازم است موضوع از طریق وزیر محترم و مسؤلین محترم استان مد نظر قرار گرفته و موجبات تحقق اعتبارات اختصاص یافته فراهم گردد و گزارشهای پیشرت فیزیکی و ریالی طرح نیز در پایان هر دوره به استماء و رویت مسؤلین محترم می رسد.
افق کویر: علت آسفالت بودن جاده و مسدود شدن توسط تپه های خاکی چیست؟
همانگونه که پیشرفت فیزیکی پروژه خدمتتان عرض شد هنوز دو لایه آسفالت مورد نیاز پروژه تا کنون اجرا نگردیده است لذا عبور ترافیک به دلیل جلو گیری از تخریب محور تا زمان اجرای دو لایه آسفالت مورد نیاز مسدود گردیده است.
حرف پایانی:
در پایان از زحمات مسؤلین ذیربط در وزارت خانه و استان خصوصاَ َپیگیری های مجدانه مهندس مقبلی قائم مقام وزیر و مدیر کل راه و شهر سازی استان کرمان و دکترآذین نماینده شریف مردم شهرستان رفسنجان در مجلس شورای اسلامی و همچنین معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان رفسنجان تشکر می کنم و انتظار دارم با توجه به مدت زمان شروع طرح و این موضوع که اتمام این طرح سبب ارتقاء سطح اقتصادی و کشاورزی و اجتماعی منطقه خواهد بود،نسبت به این محور که در واقع سبب کوتاهی مسافت جمعیت زیادی از مردم هر دو استان نیز می گردد، توجه بیشتری داشته باشند .با اینکه تا کنون نیز اینگونه بوده است و زحمات زیادی جهت اجرای طرح کشیده شده است.
غلامرضا کیان زاده سؤال در مورد اینکه استان یزد چه کمکی برای رفع مشکل می تواند انجام دهد؟ بی جواب گذاشت.
منیره عبداللهی
بذر وصیتی نیکو که به ثمر نشست افتتاح مرکز فوریت های پزشکی به نام زنده یاد حاج رضا حبیبیان بافقی
به گزارش هفته نامه افق کویر بافق؛ در