علاوه بر مهارت، دقت و سرعت عمل راننده به هنگام رانندگی یکی از عوامل دخیل در جلوگیری از تصادفات راهنمایی و رانندگی، جاده می باشد؛ ارتقاء زیرساخت های جاده ای، روشی برای کاهش مرگ و میر و صدمات ناشی از تصادفات در نظر گرفته می شود؛ در حقیقت، جاده هاي پر تصادف و با تلفات بالا، شامل جاده هايي مي شوند که اغلب سرمايه گذاري کمتري در آنها صورت گرفته است و به نوعی استانداردهای لازم را دارا نمی باشند. مهم ترين ويژگي هاي اين جاده هاي پر تصادف؛ باريک بودن، وجود پيچ هاي غيراستاندارد، نبود علائم و خط کشي مناسب، دو طرفه بودن و . . . مي باشد. جاده علاوه بر اینکه با سلامت و جان آدمی در ارتباط است یکی از شاخصه های مهم برای رونق چه از لحاظ صنعتی، گردشگری و … است؛ با این تفاسیر شهرستان بافق نیز از این مقوله جدا نیست؛ چنانکه مسئولین مربوطه یکی از دلایل عدم حضور گردشگران و پزشکان متخصص در شهرستان بافق را نامساعد بودن شرایط جاده ای بافق می دانند. در همین راستا هفته نامه افق کویر در بخش « پرسش از شما پاسخ از مسئولین» این هفته به سراغ رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان بافق رفته است تا طی گفتگویی به پرسش های مطرح شده از سوی خوانندگان این بخش پاسخ دهد.
«کاظم فتوحی» در پاسخ به این پرسش که « هر ساله شاهد تصادفات و کشته شدن تعدادی از همشهریان در مسیر بافق- بهایاد می باشیم، مردم از نامناسب بودن و غیر استاندارد بودن جاده شکایاتی دارند چه تدابیری برای حل این مشکل اندیشیده اید؟» گفت: بهسازی مسیر بافق- بهاباد جزو مصوبات سفر رئیس جمهور سابق بوده که با برآورد اولیه ۳۵۰ میلیارد ريال در سال های ۸۹ و ۹۰ به کمیسیون ماده ۲۱۵ جهت اخذ مجوزهای لازم ارسال شد؛ ولی متأسفانه موفق به اخذ مجوز مربوطه نگردید! از محل اعتبارات استانی نیز این اداره هر سال نسبت به ترمیم رویه و نصب علایم مورد نیاز در حد اعتبار تخصیص یافته اقدام می نماید. لازم به ذکر است سرعت مجاز در مسیر مذکور ۸۵ کیلومتر بوده و این اداره نسبت به آشکارسازی نقاط پر حادثه از طریق «علائم پیش آگاهی» اقدام نموده است.
وی همچنین در پاسخ این پرسش که «جاده بافق به سمت باقرآباد مربوط به حوزه کاری شما است؟! اگر هست چرا تعریض نمی گردد؟» گفت:
طبق آنچه که در سال ۱۳۸۱ از سوی جهاد کشاورزی به این اداره تحویل داده شده است، شروع راه روستایی باقرآباد بعد از یک کیلومتر اول مسیر می باشد یعنی کارگاه شرکت محک و این اداره نیز قسمت تحویلی را تعریض نموده است.
رییس اداره راه و شهرسازی بافق به این پرسش «بقیه طرح بافق- یزد چه موقع به اتمام خواهد رسید؟ آیا در ردیف بودجه های ملی قرار گرفته است یا خیر؟!» این گونه پاسخ گفت:
در صورت تأمین اعتبار لازم سال ۱۳۹۴ این طرح به اتمام خواهید رسید. بزرگراه بافق- یزد جزو طرح های ملی می باشد.
وی در پاسخ «برای جاده بافق- نوق چه اقداماتی از سوی جنابعالی برای اتمام این طرح از سوی کرمان صورت گرفته است؟» تصریح کرد: موضوع کمبود اعتبار مشکل اصلی طرح مذکور است که مرتباً از سوی مسئولین استان کرمان اعلام می شود.
فتوحی در باره این پرسش «آیا جاده گزوئیه مربوط به حوزه کاری شما است؟ اگر هست چه اقدامی برای بهسازی آن صورت می گیرد؟» افزود: بله، با توجه به کمبود اعتبارات مسیر مذکور توسط خودیاری مردمی تحت نظارت این اداره در حال انجام می باشد.
وی به این پرسش «گفته می شود که جاده ای از سمت حوالی کارخانه کاشی زمرد بافق به سمت چادرملو در حال احداث است آیا این جاده مربوط به حوزه شماست یا جاده معدنی است؟» اینگونه پاسخ داد: جاده مذکور مربوط به حوزه کاری این اداره نمی باشد.
رییس اداره راه و شهرسازی شهرستان در پاسخ به این پرسش «چه تدابیری برای بافت قدیمی شهر اندیشیده شده است؟» افزود:
تسهیلات ویژه، پرداخت وام مسکن ۲۰ و ۲۵ میلیون تومانی برای احداث واحدهای مسکونی در بافت تاریخی و فرسوده شهر بافق واقع در محله های میانگاه،میدان خان، حسینیه سهل بن علی، حسینیه قاضی ها و…
وی همچنین در زمینه زمان به سرانجام رسیدن جاده گزوئیه و اینکه آیا این جاده استانداردهای لازم را دارا می باشد یا خیر؟ گفت:
بهسازی این مسیر در حد راه شوسه در حال انجام می باشد و با توجه به طراحی مسیر بر اساس استانداردهای راه روستایی مشکلی از این نظر نداریم.
فتوحی در پاسخ به این پرسش «در زمان خدمت از روند کاری خود رضایت داشته اید؟» تنها به گفتن یک کلمه اکتفا نمود: تقریباً
وی این پرسش»چندین پیامک مبنی بر غیر استاندار بودن جاده بافق- یزد و همچنین قسمتی از آن(پیچ رجب) که دید مناسبی ندارد داشته ایم شما به مردم اطمینان خاطر برای مناسب بودن می دهید؟» را اینگونه پاسخ گفت: جاده بافق- یزد با مشخصات راه اصلی طراحی و احداث گردیده و با توجه به افزایش ترافیک در حال تبدیل به بزرگراه می باشد، انشاا… با بهره برداری از باند دوم مشکل دید پیچ موسوم به «پیچ رجب» نیز حل خواهد شد.
کاظم فتوحی در پاسخ به این پرسش «جاده کمربندی جدید که برای تردد وسایل نقلیه سنگین می باشد به کجا رسید؟» چنین تشریح نمود: فکر کنم منظور شما کنار گذر جنوبی باشد که با توجه به کمبود اعتبار و مشکلات طرح از جمله آزادسازی مسیر(جنگل دست کاشت منابع طبیعی و زمین های کشاورزی) تاکنون اقدام مؤثری صورت نگرفته است.
وی درمورد رعایت یا عدم رعایت استانداردها در ساخت و ساز مسکن مهر افزود: در انتخاب تمامی مصالح و لوازم گوناگون در قسمت های ساختمان از جمله تأسیسات برقی و مکانیکی و آسانسور و فاضلاب همچنین شیشه های دوجداره درب و پنجره استانداردهای لازم رعایت شده، در بحث اجرای اسکلت فلزی و کنترل جوش و همچنین بتن مورد استفاده نیز کلیه ضوابط فنی رعایت شده است.
در ادامه مسئول اداره راه و شهرسازی وظیفه این اداره را اینگونه شرح داد: نظارت بر حسن اجرای آئین نامه مربوط به استفاده از اراضی و احداث بنا و تأسیسات در خارج از محدوده و حریم شهرها مصوب سال ۱۳۵۵ و دستوالعمل مربوطه سال ۱۳۵۶ توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران و شرکت در کمیسیون مربوطه(بند ۲ ماده ۸ و ماده ۱۳ آئین نامه) و …
فتوحی در پاسخ به این پرسش « آیا مسئولین استان در مورد مسایل شهرستان بافق با شما همکاری لازم را دارند؟ گفت: تاکنون مشکل خاصی در این زمینه نداشته ایم.
وی به این پرسش «چرا جاده به سمت بهاباد خط کشی نشده است؟» اینگونه پاسخ گفت: در مسیر بهاباد نقطه فاقد خط نداریم!
رییس اداره راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش «چند درصد از ساختمان های شهرستان بافق قدیمی هستند و آیا در برابر زلزله مقاوم می باشند؟» گفت: این پرسش مربوط به شهرداری است.
اکرم عباسی
بذر وصیتی نیکو که به ثمر نشست افتتاح مرکز فوریت های پزشکی به نام زنده یاد حاج رضا حبیبیان بافقی
به گزارش هفته نامه افق کویر بافق؛ در