زیبایی اندام، سبکی برای زندگی

به گزارش هفته نامه افق کویر، بر پایه اخبار در آغاز دهه ۲۰۲۰ ، بدنسازی پر هوادار ترین ورزش در میان جوانان ایرانی به شمار می رفته است. گروهی از  مردم برای زیبایی اندام و فیتنس و گروهی دیگر نیز برای شرکت در مسابقه های کشوری و جهانی به آن روی می آورند. در کشور ایران، عدد بیشترین ورزشکار، مربوط به این رشته است.بر پایه آمار در سال ۱۳۹۸، روزانه نزدیک به یک  میلیون و ۲۰۰ هزار نوجوان، جوان، میا نسال و کهنسال  در باشگا ههای ورزشی، با وزنه ها و دستگا ه ها اوقات خود را می گذرانند.گزارشی دیگر نیز که در بهمن ماه سال ۱۴۰۲ منتشر شده است حکایت از آن دارد که: در کل، ۲۲ میلیون ورزشکار رشته بد نسازی و فیتنس در ایران مشغول به  فعالیت هستند.در این شماره خبرنگار ما به سراغ مربی بدنسازی باشگاه سنگ آهن رفته و به گفت و گو با وی پرداخته است؛ که در ادامه میخوانید:

افق کویر: خودتان را معرفی کنید:
« علیرضا فتوحی ۳۱ » ساله هستم.

یکی ا ز مشکل ترین و پر هزینه ترین رشته های ورزشی
افق کویر:رشته ورزشی خود را به صورت اجمالی معرفی کنید؟
بدنسازی و به خصوص زیر شاخه ی آن یعنی زیبایی اندام،ا ز مشکل ترین و پر هزینه ترین حرفه ها به شمار میروند که ورزشکاران آن برای ساخت تندیسی از بدن خو د ملزم به رعایت دقیق نظم در تمرین،تغذیه  و استراحت هستند؛ در غیر این صورت هرگز چنین چیزی میسر نخواهد شد.

تفریحی که مبدل به همه چیز شد
افق کویر: نحوه آشنایی شما با این ورزش چگونه بوده و چند سال است که به آن مشغول هستید؟
در دوران دبیرستان همراه با همکلاسی های خود برای تفریح و به عنوان ا نجام کاری معمول، وارد باشگاه شدم؛ا ز آن روز همه چیز برای
من شروع شد و تاا مروز نیز ا دامه یافته ا ست. ۱۵ ساله که در ا ین حوزه فعالیت دارم.

حرفه آموزی زیر نظر مربیانی کارکشته
افق کویر: اصول کار را چگونه آموختید؟
در سال ۱۳۹۸ تصمیم گرفتم تا این رشته را به صورت حرفه ای بیاموزم؛ پس زیر نظر قهرمانان و مربیانی با علم و تجربه، کار خود را
آغاز نمودم.

کسب سه مدال نایب قهرمانی
افق کویر: از افتخارات خود در این رشته بگویید؟
در مسابقات ا ستانی و خارج ا ز ا ستان شرکت کرده و سه مدال نایب قهرمانی در دسته کلاسیک و فیزیک کلاسیک را کسب  نمودم.

شغل دوما ما یک سبک زندگی
افق کویر: این حرفه برای شما شغل اول است یا دوم؟
این حرفه به عنوان شغل دوم من ا ست؛ا ما باید بگویم به عنوان یک سبک زندگی به آن نگاه  می کنم.

افق کویر: در رابطه با زمانی که در طول روز به این کار اختصاص میدهید؛ بگویید؟
ا ز صبح زود به  پخت غذا به صورت ۶ یا ۷ وعده مشغول  میشوم. علاوه بر تمرین ۲ یا ۳ ساعته در طول روز، ساعت ها می  بایست زمان خود را به خرید، بسته بندی و پخت غذا ا ختصاص دهم.که ا نجام تمامی آنها برای من ا ز تمرین هم دشوار تر است.)تغذیه، مهمترین امر در این رشته ا ست

هدف اصلی، رسیدن به بالاترین مقام
افق کویر: هدف اصلی شما از انتخاب این رشته ورزشی چه بوده و برای رسیدن به آن چه برنامه های دارید؟
هدف اصلی و آرزوی قلبی من رسیدن به بالاترین مقام در این رشته ورزشی ا ست که مطمئن هستم با یاری خداوند منان ا ین ا مر میسر می شود.

عدم سرمایه گذاری در شهرستان
افق کویر: آیا شهرستان بافق ا ز تمامی امکانات مورد نیاز برای یادگیری اصول این حرفه برخوردار است؟
متاسفانه در شهرستان هیچ گونه سرمایه گذاری برای  رشد و ا رتقاء سطح علمی ا ین رشته  نکرده ا ست.بنده نیز برای برنامه های جدید مجبور بودم تا هفته به هفته به یزد بروم. در حال حاضر نیز باید به تهران و با مربی جدیدم رفت و آمد داشته باشم.

نظم در زندگی روزمره، اصول موفقیت
افق کویر: اصول موفقیت در این ورزش چیست (آیا تغذیه و تمرین مکمل یکدیگرند یا از طریق هر یک به  تنهایی  میتوان به موفقیت رسید؟)
اصول رشد و پیشرفت در زیبایی اندام تنها به نظم در زندگی روزمره خلاصه می شود. یعنی به موقع تمرین، تغذیه مناسب و استراحت کافی.

مصرف مکمل به شرایطی وابسته است
افق کویر: مصرف مکمل تا چه اندازه می تواند موثر باشد؟
مکمل از مهمترین عوامل برای تکمیل وعده های غذایی به شمار میرود؛ا ما با توجه به سن، سابقه تمرین، آگاهی ا ز بیماری و یا حساسیت هر فرد در زیر نظر مربی ا ی که ا ز تجربه و علم کافی برخوردار ا ست می توان به  مقدار نیاز ا ز آن ا ستفاده کرد.

دغدغه ای طبیعی و بجا برای خانواده ها
افق کویر: مهمترین دغدغه خانواده ها برای حضور فرزندشان در این ورزش، مصرف مکمل درون آن است تا چه اندازه این دغدغه میتواند درست و به جا باشد؟
دغدغه خانواده ها برای فرزندانی که  به تازگی پابه ا ین عرصه گذاشته اند؛ کاملا طبیعی و بجاا ست،ا ما در ا ینجا مربی می بایست ا ز تجربه خود ا ستفاده و با تغذیه و تمرین، ماه ها زمان  بگذارد تا یک بدن  زیبا و ورزیده برای شاگردان خود بسازد. ا ز نظر من تا زمانی که فرد نتواند برنامه تغذیه ای و تمرینی مناسبی داشته باشد؛ مکمل یک هزینه اضافی وبی فایده خواهد بود، زیرا مکمل به  معنای تکمیل کننده وعده های غذایی ا ست.

افق کویر: به طور تقریبی تا به امروز چند نفر را آموزش داده اید؟
حدود ۱۰۰ تن و شاید بیشتر ا ز آن  را تا به حال آموزش داده ا م.

۱۶ سالگی سنی مناسب برای شروع یادگیری
افق کویر: آیا برای ورود به این رشته و یادگیری آن سن خاصی تعیین شده است؛ یا اینکه تمامی سنین  میتوانند در آن شرکت کنند
بله،برای  رشته زیبایی ا ندام  بهتر آن ا ست که ا ز سن ۱۶ سالگی و زیر نظر مربی آغازبه کار کرد.

ژنتیک، شرط اصلی ورود به این رشته
افق کویر: چه افرادی با چه ویژگی های بدنی برای این ورزش مناسب اند؟
شرط اصلی برای ورود به این رشته، ژنتیک است؛ اما تمامی افراد با هر تیپ بدنی   میتوانند درا ین رشته فعالیت داشته و با انگیزه و  اراده روزبه  روز شاهد رشد و پیشرفت خود باشند.

تنظیم برنامه غذایی، نیازمند علم آموزی و تجربه اندوزی
افق کویر: آیا شما برنامه غذایی نیز برای افراد می نویسید؟ این کار را با تجربه آموخته اید یا در کلاس های مربوط به آن شرکت کرده نموده اید؟
برای  نوشتن  برنامه غذایی و تمرینی باید چندین سال به صورت حرفه ا ی، زیر نظر مربی با علم و تجربه آموزش دید تا بتوان برای هر فرد مناسب با تیپ بدنی، سن، نوع فعالیت و نوع  هدف  برنامه مناسب و کاربردی تنظیم کرد.

افق کویر: تعداد ورزشکارانی که در شهرستان این رشته را به صورت حرفه ای دنبال می کنند؛ به چند تن می رسد؟
در شهرستان بافق تعداد انگشت شماری به صورت حرفه ای این کار را دنبال می کنند؛ا ما ا صل آن ا ست که چه کسانی با پشت کار و جدیت ادامه دهنده  این راه هستند.

اهمیت و شهرت بیشتر در کلان شهرها
افق کویر: آیا بافق محیط مناسبی برای رشد در این رشته است یا درون شهر های دیگر این اتفاق رخ می دهد؟
مسلما ا ین رشته در ا ستان ها و شهر های بزرگ از ا همیت و شهرت بیشتری  برخوردار ا ست.

مهمترین عامل پیشرفت در هر رشته،تمرکز بالا و آمادگی ذهنی
افق کویر: قبل ا ز شروع تمرین افراد  میبایست از نظر ذهنی و فکری نیز در آرامش باشند یا تنها آمادگی جسمانی لازم و کافی است؟
در این باره به صورت خلاصه و کلی باید بگویم، مهمترین عامل رشد و پیشرفت در هر رشته ورزشی تنها داشتن تمرکز بالا و آمادگی ذهنی ا ست.

خواستار نگاه ویژه مسئولان به پرورش اندام
افق کویر: سخنی با مسئولین :
از مسولین شهر خواهشمندم تا به رشته های ورزشی به خصوص پرورش ا ندام،نگاه ویژه ا ی داشته  باشند.

مشکلی به نام عدم وجود گوشت
افق کویر: سخن پایانی:
تنها کسی که سختی های رژیم، مسابقه، تمرینات سه وعده در روز و زمان آمادگی مسابقات، پخت و پز غذا و حتی چندین سال مسافرت  نرفتن را به  خاطر همراهی کردن من،با جان و دل می خرد؛ همسر مهربانم ا ست که مدیون تمام زحمات ا و هستم. ا ین را  نیز باید بگویم: بارها شده ا ست به خاطر تهیه گوشت قرمز یا سفید که در بافق موجود نبوده یا فروشگاه های مربوط به آن تعطیل بوده اند به یزد رفته ا م که ا ین کار برایم  بسیار دشوار بوده  است

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

ضرب و شتم مامور اداره دامپزشکی مهریز

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل