مهندس زاده رحمانی، فرماندار بافق، در گفتگویی ویژه با هفته نامه افق کویر: بافق به سوی صنعتی شدن پیش می رود

زاده رحمانی، فرمانداری  با کلکسیونی از توانمندی
مهندس “محمد زاده رحمانی” از آبان ماه ۱۳۹۵ تاکنون فرماندار شهرستان بافق است. او جزء معدود فرماندارانی است که پیش از انتصاب به عنوان فرماندار بافق، دارای سابقه فرمانداری و معاونت فرمانداری در شهرستان های دیگر بوده است.اصالتا اهل استان کرمان است؛ ولی تمامی سوابق اداری و خدمتی وی در استان یزد بوده است.
زاده رحمانی، مترجم زبان انگلیسی است، به ترتیب در سه دانشگاه دولتی کرمان، اهواز و مازندران تحصیل کرده و در باشگاه مهندسان ایران و انجمن نخبگان استان یزد عضویت دارد و از سال گذشته؛ تا کنون عضو هیئت مدیره انجمن اهل قلم استان نیز می باشد. بنابر نظر آگاهان به مسایل سیاسی و اجتماعی شهر، بافق از بدو حضور ایشان تا کنون شرایط آرام و در حال رشدی داشته است.
هفته نامه افق کویر به مناسبت گرامی داشت چهلمین سالگشت انقلاب اسلامی گفتگوی ویژه ای را در زمینه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی – ورزشی با وی ترتیب داده که به اطلاع خوانندگان عزیز می رسانیم:
فرماندار بافق در مقدمه ای بیان کرد: تشکر ویژه ای از هفته نامه افق کویر دارم. هر جا بخواهم خارج از بافق در باره فرهنگ و رسانه مثالی بزنم به نشریه نوشتاری افق کویر اشاره می کنم که به مدت ۲۰ سال با وجود مشکلات زیاد در حال چاپ است و تک فروشی در مغازه ها هم، دارد، هفته نامه افق کویر را همیشه به رخ می کشم. اگر یک گروهی در فضای مجازی تشکیل داده می شود، خوب است؛ اما هنر نیست! به هر حال هنر رسانه ای مکتوب چیز دیگری است که بعدها ماندگار شده و تاریخ و آرشیو یک شهرستان محسوب می شود.
افق کویر برخی از مسئولین اشاره دارند؛ مسایلی مانند طلاق، آسیب های اجتماعی در بافق رشد کرده است؛ در جلسه ای بحث خودکشی را عنوان کردند؛ برای کاهش این آسیب ها چه برنامه ای دارید؟
آسیب های اجتماعی نسبت به سال قبل کاهش یافته است
به نظر من شهرستان بافق از لحاظ سرمایه های اجتماعی در استان، در سطح بالایی قرار دارد، در موضوع آسیب های اجتماعی طرح مسئله شده است؛ این نظر را تأیید نمی کنم. چون خدا را شکر در سال ۱۳۹۷ منجر به خودکشی نداشته ایم؛ حتی اقدام به خودکشی نیز کاهش داشته است. در حوزه های اجتماعی، ۱۰ شاخص را بررسی می کنند؛ مانند طلاق، اعتیاد، سرقت ، دختران فراری، فرزندان طلاق و شاخص هایی که عنوان کردید با شهرهای دیگر استان و کشور مقایسه کنید، بافق یکی از بهترین شهرستان ها می باشد، آسیب های اجتماعی نسبت به سال قبل کاهش یافته است، دفتر ثبت طلاق در یزد است و در حال حاضر طلاق ها بر اساس کد ملی ثبت می شود. بهزیستی آمار داده است شهرستان وضعیت خوبی دارد و نیز مورد تأیید نیروی انتظامی و دادگستری می باشد.
مراکر آموزش عالی بافق از ظرفیت های موجود استفاده اقتصادی کنند
افق کویر موضوع آموزش عالی در بافق؛ سه دانشگاه داریم، سال های قبل تعامل خوبی بین فرمانداران و رؤسای دانشگاه بود، با توجه به وضعیت فعلی دانشگاه ها، چه برنامه ای برای حل مشکلات آنها دارید؟
در سه سال گذشته، هر موردی که رؤسای دانشگاه مطرح کرده اند جامه عمل پوشانده شد؛ مانند مرکز رشد، فناوری آزاد یا شفا؛ در این باره جلسات متعدد برگزار گردید و مجوزهای اولیه برای آنان اخذ شد. حتی در خصوص انعقاد قرارداد با معادن و کارخانجات هم اتفاقات خوبی روی داد.
از اینها گذشته، در زمینه های مختلف؛ مانند مسایل شرکت تعاونی، امور مالیاتی، اداره آب و برق و غیره تا حد امکان سعی شده ،کمک گردد. قبلاً ارتباط خوبی برقرار بود. امیدوارم ادامه داشته باشد، حتی از انها خواستم در توسعه رشته ها با تهران با توجه به آشنا بودن به مسایل آنها، می توانم کمک حالشان باشم و موضوعات را پیگیری کنم.
به هر حال؛ هر سیستمی و در هر سازمانی، فراز و فرودی دارد. در کل کشور، تعداد دانشجوها در حال کاهش است و مشخص است دانشگاه آزاد اسلامی از لحاط مالی به شهریه دانشجو وابسته است، پیشنهاد من این است از ظرفیت هایی که دارند استفاده اقتصادی کنند، اراضی وسیع و امکانات ساختمانی و دو چاه آب دارند، تعاونی ها نیز فعال تر بشوند، تعداد کارکنان آنها خیلی محدود است و می توانند هزینه جاری خود را پوشش دهند، نسبت به سازمان های دیگر در سطوح های عالی پیگیر رشته باشند و حاضر هستم، به شخصه کمک کنم تا این دوران بحرانی را بگذرانند.
موضوعات اجرایی کارخانه کاشی زمرد بافق قابل حل نیست؛ بلکه قضایی است
افق کویر در بافق “کارخانه کاشی و سرامیک زمرد” به نوعی جلوه گر همکاری بخش خصوصی و مردمی است. کارخانه آن گونه که می بایست پیش نرفت و بدهی زیادی برجای گذاشته است و اکنون سرمایه گذاری اصلی در بافق حضور پیدا نمی کند! به نظر شما چگونه این موضوع را باید حل کرد؟
بحث هایی که “فتاحی” با سهامداران دارد، در موضوعات اجرایی قابل حل نیست؛ بلکه قضایی است، درباره این واحد تولیدی، حدود یک سال و نیم پیش تیم فعالی جهت بهبود این کارخانه در شهرستان مستقر شد، در حال حاضر بدهی ها به افراد و اشخاص در حال کاهش است و به حد صفرنزدیک شده است، تولید کاشی و سرامیک وجود دارد، با افزایش دلار سود آوری هم؛ قطعا بالا رفته است، حساب اصناف و کارگران تمام شده است، ضمن اینکه در زمینه اشتغال از بهاباد و یزد نیرو جذب کرده است و مفاصا حساب تأمین اجتماعی و بانک صادرات در کارگروه رفع موانع تولید استان طرح موضوع شد و آمادگی داریم که از ۲۵ هکتار اراضی که در اختیار کارخانه است و هم اکنون بیش از ۵ هکتار آن استفاده مفید نمی گردد؛ مابقی را حمایت و اراضی را در اختیار کارگاه های کوچک قرار بدهیم تا بتوانند بدهی های خود را بپردازند.
امسال نسبت به سال های گذشته حدود ۶ میلیارد اعتبارات بافق افزایش داشته است
افق کویر در خصوص جذب اعتبارات دولتی، شما بارها گفته اید که ادارات باید فعالیت داشته باشند، آیا در دوره تصدی شما ادارات در این زمینه عملکرد مناسبی داشته اند؟
سعی شده است که طبق مدل “برایسون” یا انگیزشی در ادارات مختلف ایجاد انگیزش و رقابت کنیم . بله، سهم اعتبارات تملک شهرستان بافق در استان کم است و ریشه در سال های گذشته دارد.
تصمیم گیران بودجه احساس کرده اند که ۲درصد عوارض معادن پرداخت می شود و این سهم را کم دیده اند و این اشتباه می باشد، سعی شده تا سال به سال این سهم افزایش یابد و امسال نسبت به سال های گذشته حدود ۶ میلیارد افزایش داشته است؛ اما به این بسنده نشده و پیگیری صورت گرفته برای جذب اعتبارات ملی و هم اعتبارات موردی و هم”گلوبال” که در اختیار سازمان ها، دستگاهها و وزارت خانه ها است. اگر در طرح های عمرانی سطح شهر نگاه کنید، تقریبا بالای ۹۵درصد اعتبارات از محل اعتبارات ملی استفاده می شود و سعی کشده که ۲درصد حاصل از فروش معادن که چندماهی است، افت داشته است، بیشتر به سمت شهرداری ها و دهیاری ها سوق داده شود.
جاده بافق – یزد آسفالت به آسفالت شد
جاده بافق – یزد از اعتبارات ملی استفاده می کند، آسفالت به آسفالت رسیده است و حتی ۱ سانتی متر مربع آن خاکی نیست، پوشش آسفالت آن کامل شده است.
اعتبارات مجتمع فرهنگی هنری و مجتمع تبلیغی نیز از اعتبارات ملی تامین می شود و ساخت مدارس که تکمیل شد به جز مدارس خیرین مابقی مدارس که تنها ۳۰ درصد خیرین کمک نموده اند و همچنین مدارسی که خیرین نقشی نداشته اند از اعتبارات ملی هزینه شده است. طرح منابع طبیعی و محیط زیست و پروژه های شرکت برق نیز از اعتبارات ملی استفاده می شود و سایر موارد سعی شده که در بودجه های تجهیزاتی نیز ادارات را به ادارات کل سوق دهیم. ارتباط خوبی با مدیران کل انجام شده است تا اینکه مشغول کارهای روزمره شهرستان شده، پیگیری فرمانداری با وزارتخانه ها در تهران بیشتر شده است.
وقتی که در شهرستان خاتم فرماندار بودم؛ ۱۵۰ مرتبه مدیران کل به این شهرستان آمدند؛ به هر حال این شیوه کاری من است.
سال آینده، بومی سازی نیروهای فرمانداری
افق کویر یکی از مباحثی که مطرح است نیروسازی در فرمانداری است چه اقدامی در این خصوص صورت گرفته است؟
نیروهای معدن کوشک و شرکت فولاد که در فرمانداری بافق بودند، به صفر رسانده شد. سال گذشته ۷ نفر از نیروهای شرکت معدنچیان و شرکت فلات مرکزی به محل اصلی خود برگردانده شدند. حدود ۱۰ نفر نیز از دولت قبل استخدام شده بودند و حضور فیزیکی نداشتند، تمام ردیف ها خالی شد تا بتوان در آزمون وزارت، جذب نیرو صورت بگیرد. در سال آینده هم به سمت بومی سازی نیروهای فرمانداری پیش خواهیم رفت. هم اکنون ۵ نفر از ۳۵ نفر نیروی فرمانداری به سنگ آهن و فلات مرکزی وابسته هستند.
تقسیم کار برای جاده بافق- بهاباد
افق کویر در خصوص جاده “بافق –نوق” ، “بافق – بهاباد” توضیحاتی بفرمایید؟
جاده بافق – نوق۵/۵ کیلومتر دیگر مانده است، سال های قبل، حدود ۳۰ کیلومتر و سال گذشته۱۵ کیلومتر، اسفالت شده است و از ۱۰ کیلومتر باقی مانده ۵/۴ کیلومتر اماده شده و ۵/۵ کیلومتر دیگر نیز زیرسازی ادامه دارد، انشاا… پیمانکار ادامه دهد تا کار تمام شود و جا دارد که از آقای ابراهیمی بخشدار و آقای رفسنجانی رییس شورای اسلامی و از مدیر کل راه و شهرسازی کرمان، نماینده محترم انار و رفسنجان که با این عزیزان در تماس بوده تا کار به سرانجام برسد؛ تشکر ویژه ایی داشته باشم.
در خصوص جاده بافق –بهاباد باید گفت، جاده بافق و بهاباد به سه بخش تقسیم شده است بهاباد تا “پرک” است که به کمک چادرملو یا سایر معادن شهرستان، شهرستان بهاباد کار آن را پیگیری می کند. از بافق تا سه چاهون یا سه راهی کوشک که شرکت سنگ آهن زیرسازی آن را انجام می دهد و تخصیص امور آن را اداره راه و شهرسازی پذیرفته؛ هرچند که شرکت سنگ اهن ۵ کیلومتر آن را پیش برده و به دنبال اخذ مجوز جهت کارهای انفجار و… است.
از سه راهی کوشک تا پرک واگذار اداره کل راه و شهرسازی استان است که کار کارشناسی کنند، بهترین و نزدیکترین و امکان پذیرترین راه را انتخاب کنند تا این دو بانده نیز تکمیل شود.
افق کویر احداث میدان در سه راهی سه چاهون در چه مرحله ای است؟
تقریبا کارهای نهایی طرح آن انجام شده است تا زمانی که دو بانده شود، کار عبور و مرور انجام می شود. یکی از نقاط حادثه خیز است، حدود ۲۰۰ میلیون تومان هزینه شده است و با کمک بین بخشی، سنگ آهن و مجتمع فلات مرکزی و اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای این کار انجام می شود.
افق کویرکمربندی شرکت سنگ آهن فاقد علائم راهنمایی و رانندگی می باشد آیا این امکان وجود دارد که به راهداری تحویل دهند؟
سنگ آهن تقاضا دارد که به اداره کل راهداری واگذار شود و آن ها نیز تحت شرایطی می پذیرند که کامل شدن علائم ایمنی است و اداره راهداری باید تحویل بگیرد و کارهای حفظ و نگهداری را انجام بدهد.
افق کویر مشکلات سند زمین های شهرک امام علی (ع) به کجا رسیده است ؟
مشکلات سند در حوزه قضایی و ثبت اسناد می باشد.
افق کویرشکار بی رویه در شهرستان بافق در چه جایگاهی است؟
در بافق به شدت از محیط زیست حفاظت می شود، ضمن اینکه اداره محیط زیست این کار را انجام می دهد خیلی از محیط بانان افتخاری به کمک می آیند. اگر شکار بی رویه وجود داشت این جمعیت وحوش را نداشتیم، یکی از کاندیدای اصلی پارک ملی است و یکی از جاهایی است که پلنگ زاد آوری دارد که خوراک به اندازه کافی باشد؛ این نشان می دهد که جمعیت “قوچ” و “کل” دارد.
افق کویر اکتشافات معادن در بافق باعث نابودی محیط زیست نمی شود؟
مطمئن باشید در مناطقی که تحت مدیریت محافظت با محیط زیست است با موانع روبه رو هستند و مجموعه فرمانداری نیز حمایت می کند و اولویت با حیات وحش، محیط زیست و محیط طبیعی انسان ها است.
افق کویردر رابطه با عدم ورود ریزگردها چه برنامه ای دارید؟
علی رغم این که در ۲۸ استان کشور بارندگی بوده است، متاسفانه در استان یزد و کرمان بارندگی نبوده یکی از عواقب مانع بروز بارندگی این بادها است، در بافق استعداد ریزگردها و شن های روان است؛ جنگل های گود گوار(گبار) و باغ های حسن آباد از این ریزگردها جلوگیری می کند. علت اصلی ریزگردها خشکی سرزمین و کمبود بارندگی است.
افق کویردرباره نوع آسفالت جاده بافق- یزد، اوایل برای آسفالت از یک سری الیاف استفاده می شد و بعد از مدتی این کار متوقف گردید در این باره توضیحاتی ارائه دهید؟
برای روکش بافت قدیم از الیاف کامپوزیت استفاده می شد، در حال حاضر فعالیت روکش انجام نمی شود، قبلا روکش از میدان غدیر تا مسجد ابوالفضل(ع) ادامه داشته است. برای افزایش عمر آسفالت و حالت ارتجاعی و روکش آسفالت از این الیافت استفاده شده است.
خریدهای کارخانجات لکوموتیو و خدمات فنی آن همه از شهر بافق است
افق کویر در خصوص کارخانجات لکوموتیو صحبت هایی می شد که درآمد آن بیشتر از سنگ آهن است؛ اما مظلومانه از شهر جدا هستند؟
اتفاقا تعداد نیروهای بومی شاغل در کارخانجات به مراتب بیشتر از تعداد نیروهای بومی شاغل در معادن است. در یک سال گذشته افزایش اشتغال داشته اند و اشتغال نیز بیشتر افراد ماهر و تحصیل کرده هستند، برعکس معادن که کارگران یدی و فاقد مهارت و فاقد سواد هستند و این نقطه امیدواری است. خریدهای کارخانجات، خدمات فنی از شهر و از همه مهم تر ضمن اینکه در یک مقطع ۲۴۰ میلیارد تومان آگهی مناقصه داشتند که چندتا از شرکت های بومی بافق برنده مناقصه بودند و این می تواند خیلی فرصت فرمول تامین خوراک مشخص گردید سرمایه در شهرستان داشته باشد.
فرمول تامین خوراک مشخص گردید
افق کویر با توجه به تسهیلاتی که فولاد ابویی دریافت کرده است، قرار بوده صفر تا صد کار را در بافق انجام دهد، در صورتی که قسمتی از کار در اینجا انجام نمی شود و آیا این که اداره صنعت، معدن و تجارت نظارتی دارد؟
بر قیمت های فروش، اداره تعزیرات و صنعت، معدن و تجارت درکنار مباحث کشوری به صورت آنلاین نظارت دارند. این نیز اختصاص به بافق ندارد و در پاسخ به موضوع فولاد ابویی، این فولاد جز طرح های هشت گانه فولادی کشور می باشد.کارخانه نوردی که الان راه اندازی شده و کار می کند جز طرحهای وی نبوده است و در تعهد آنها مجتمع فولاد با زنجیره اش که مجوز گندله اخذ کرده بود با یکسری مشکل تامین خوراک مواجه شد و با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، در جلسه ای که در هتل نیکان برگزار شد، فرمول تامین خوراک مشخص گردید و مورد پذیرش صاحب فولاد واقع شد. در موضوع تسهیلات این مجتمع، اطلاع جدیدی ندارم که بابت طرحهای فولاد تسهیلاتی اخذ کرده است یا نه! منتها بابت کارخانه نورد که با مشارکت بانک ملت وی راه اندازی کرده است، نکته ایی حائز اهمیت می باشد. سالها است معادنی در شهرستان فعال هستند و هر روز قسمتی از خاک بافق برداشت می کنند یا اصلا فرآوری نمی کنند یا یک فرآوری اولیه انجام می شود و از شهرستان خارج می کنند، فولاد ابویی، اولین واحد در صنعت آهن و فولاد شهرستان است که شمش را از شهرستان دیگر وارد بافق می کند و با نیروهایی که بالای ۹۰ درصد بومی هستند تبدیل به میلگرد کرده و صادر می کند؛ یعنی ارزش افزوده و ایجاد اشتغال در بافق است و از وی تقدیر و تشکر می شود.
افق کویردرخصوص معادنی که افراد غیر بومی جذب کردند، توضیحاتی بفرمایید؟
اینگونه نیست، اکنون که رصد نمایید در مجموعه سنگ آهن نسبت تعداد بومی ها به مراتب بیشتر از غیر بومی است. در مجتمع فلات مرکزی هم، تعداد نیروها به ترتیب اول بهابادی ها سپس نیروهای بافقی و بعد غیر بومی ها بیشتر می باشند.
از لحاظ پایین بودن نرخ بیکاری دومین شهر در استان هستیم
افق کویر بانوانی تحصیلکرده هستند که زمان استخدام از آنها استفاده نمی شود و از نیروهای مامور به خدمت ادارات دیگر کمک گرفته می شود و به نوعی حق آنها ضایع می شود در این خصوص چه تدابیری اندیشیده اید؟
شهرستانی هستیم که حدودا ۹٫۶ درصد نوسان نرخ بیکاری دارد؛ از لحاظ پایین بودن نرخ بیکاری دومین شهر در استان هستیم، منتها این عدد بر می گردد برای افراد تحصیلکرده و بیشتر برای بانوان می باشد. جنس صنایع و معادنی که در بافق است از جنسی است که به افراد کم سواد و مرد بیشتر از افراد تحصیلکرده نیاز دارد؛ البته در مجموعه سنگ آهن مرکزی اشخاص تحصیلکرده و ماهر چه در بخش کارگری چه در بخش های دیگر داریم. در واحد های زنجیره فولاد افراد مرد را جذب می کنند.
افق کویرآیا درخصوص نحوه بکارگیری افراد تحصیلکرده برنامه ای ندارید؟
می خواهیم از سرمایه گذاران دعوت کنیم تا در شهرستان بافق وارد بحث “های تک ها” (صنایعی که به تکنولوژی برتر نیاز دارد) شوند، ما هم زیر ساخت ها را تامین و تسهیلات به آنها ارائه کنیم، و این “های تک ها” هستند که می توانند قشرتحصیل کرده ما را جذب کنند و بانوان تحصیلکرده را هم شامل می شود.

افق کویر در بافق بیشترین ظرفیت در چه زمینه ای است؟
بیشترین ظرفیت در صنایع پایین دستی آهن، فولاد و صنایع تبدیلی بخش کشاورزی است.
افق کویر در یک مصاحبه ای گفته اید که ۲۰۰۳ شغل در بافق ایجاد کردید، این شغل ها در چه بخش هایی می باشد؟
در محدوده زمانی ۱۰ ماهه اول سال جاری در “۱۳۶” کارگاه جذب شدند، از این “۲۰۰۳ ” نفر حدود “۵۵۰ ” نفر برای اولین بار دفترچه تامین اجتماعی دریافت کردند و این نشان می دهد کار اولی می باشند و مابقی در محل های دیگر سابقه ای از اشتغال داشته اند، اخیرا ورود خوبی به صنایع زود بازده داشته ایم که این ها هر کدام جای خوشبختی دارد، چند نفر فارغ التحصیل را در صنایع رنگ، چوب و… جذب نمودیم، ضمنا سرمایه گذاران بافقی ورود خوبی به این کارگاهها داشتندکه از آنها حمایت می شود.
افق کویر درخصوص سرمایه گذاران، حدود یک ماه گذشته مصاحبه ای با “بهنام حیدری” که فرآوری خرما دارد، انجام شد، وی برای توزیع زمین های شهرک صنعتی ناراضی بود، در این باره توضیح دهید؟
شهرک صنعتی در ناحیه مبارکه جز نواحی بود که اوایل توسط جهاد سازندگی ایجاد گردید و تحویل شرکتهای صنعتی شد، یک عده برای کارهای توسعه اولیه مثل” تیرچه بلوک ” تحویل گرفتند، برخی از افراد همان کار را ادامه دادند و تعدادی از آنها کار را به دیگران تحویل دادند، به ” بهنام حیدری ” تسهیلات ۸۰۰ میلیونی با بهره کم در اختیارش قرار داده شد، هر زمان هم بخواهد در شهرک صنعتی یزد-بافق، کمتر از یک هفته زمین در اختیارش قرار خواهدگرفت.
افق کویر آیا صحیح است افرادی که نفوذ داشته اند، این زمین ها را گرفته اند؟
این ها در ناحیه صنعتی روستایی بوده است و بیشتر برای کارهای تیرچه بلوک و نئوپان بوده است که بعضی ها ادامه دادند و بعضی ها ساخت و ساز کردند و به افراد دیگر تحویل دادند، یک عده کاری بروی زمین ها انجام ندادند که شرکت شهرک های صنعتی علیه آنها در دادگستری اقامه دعوا کرده است تا خلع ید کند. در ۲ الی ۳ سال گذشته مواردی هم خلع ید شد و به متقاضی جدید تحویل گردید.
اگر روزنه ای برای نگه داشتن وی وجود داشته باشد از آن استفاده می گردد
افق کویر علت آمد و رفت دکتر رحیمی، مدیرعامل شرکت سنگ آهن مرکزی را بیان بفرمایید و آیا حقیقت دارد وی تا اسفند ماه مدیرعامل می باشد؟
به این علت بوده است که دستگاههای نظارتی و بازرسی کشور، شرکت سنگ آهن مرکزی را مشمول قانون منع به کار گیری بازنشستگان می کند. رفت و برگشت دکتر رحیمی به خاطر سوء برداشتی بود که وی بازنشسته هست و به محض این که مشخص شد که بازنشسته نیست، پیگیری شد و برگشت. اینک دوره ۳۰ ساله ایشان یک اسفندماه ۹۷ تمام می شود و این که قابل تمدید باشد را قوانین و آن ۲ وزارت خانه هایی که متولی کار هستند مشخص می کند و قطعا مطمئن باشید اگر روزنه ای برای نگه داشتن وی وجود داشته باشد از آن استفاده می گردد.
افق کویر فرضیاتی هم هست که اگر وی رفت، چه کسی جایگزین نامبرده می شود؟
البته فرضیات هنوز مشخص نیست و ما باید تابع قانون باشیم، داخل خود شرکت سنگ آهن مرکزی بسیاری از افراد هستند که پتانسیل مدیریت را دارند و مشکل خاصی نیست.
یک سال اخیر بحث ۲ درصد عوارض افت داشته است
افق کویر پیرامون عوارض ۲ درصدی که شرکت سنگ آهن قرار بوده به شهرداری پرداخت کند درچه مرحله ای قرار دارد؟
نه، اینگونه نیست که آنها ماهیانه پرداخت کنند. شرکت سنگ آهن مرکزی خودش هم با مشکلات مالی روبه رو است، منتهی هر وقت شرایط مطلوب بوده؛ حتی در تنگنا بودند به صورت موردی و مقطعی کمک کردند و واریز به حساب ۲ درصد می کنند و تقسیم آن ۷۰ به ۳۰ است؛ یعنی شهر و روستا ها و سایر طرح ها! معمولا ۷۰ درصد برای پروژه، علاوه بر این که در آن شیوه نامه ۷۰ در صد شهری بوده ۳۰ درصد روستایی؛ فرمانداری ۷۰ درصد به شهرداری پرداخت می کند نه شهر! اگر مثلا به فنی و حرفه ای و اموزش و پررورش کمک می شود از آن محل ۳۰ درصد است. این رویه من است در یک سال اخیر بحث ۲ درصد افت داشته است و مدیر عامل و هیئت مدیره سنگ آهن قول دادند، جبران کنند.
افق کویر بفرمایید فرمانداری چقدر طلب سنگ آهن دارد؟
اخیرا یک حسابرس از شهرداری و شورا انتخاب شده تا مقدار آن را تعیین کند.
افزایش باربری در بافق دیگر احتیاج نیست
افق کویر باربری ها در بافق زیاد شده است آیا عوارضی از آنها گرفته می شود، برخی از این باربری ها با نفوذ مجوز خود را اخذ کردند.
حدود ۲ سال است که از افزایش باربری ها در شهرستان مانع شدیم؛ چون شهرستان دیگر کشش ندارد، بخصوص برای افراد غیر بومی و کاملا مشخص است. از اداره کل راهداری خواسته ایم که برش حمل و نقل را برای شهرستان بافق تعریف کند، چون حمل و نقل فولاد و مواد معدنی به سمت ریلی پیش می رود و خام فروشی کم می شود و می رود به سمت ایجاد ارزش افزوده و تولید فراورده ها و محصولات نهایی در شهرستان، به این خاطر بیش از این، ایجاد باربری در شهرستان کشش ندارد. درباره عوارض هم اداره کل راهداری برای آنها مشخص می کند؛ یعنی چقدر سود باربری و چه میزان سهم اداره کل می باشد.
افق کویر در بافق برخی از روسای ادارات، قریب به یک دهه یا بیشتر رئیس هستند، برنامه ای برای تغییرات دارید؟
بله، پیگیر هستم و ان شاا… در ماههای آینده تغییراتی در همین زمینه انجام خواهد گرفت. دیدگاهم این است که عمر مطلوب مدیریت ۴ سال است؛ ضمن این که بعضی افراد که مانده اند خروجی داشتند، بعضی افراد هم با ماندگاری بالا، خروجی آنچنانی نداشتند و این را در دستور کار خود قرار داده ام.
کاهش محدود زاغیا راه حل
کمپ شن و شادن
افق کویر در بحث گردشگری چه برنامه ای دارید؟ما شاهد آن بودیم که یکی از کمپ داران بافق، اعلام کرد به علت عدم رفع مشکلات اداری، کمپ را به آتش خواهم زد و رفت تا این کار را انجام دهد؟
کمپ “شهیدبرزگری” زیر ساخت های کاملی دارد .آب برق و… کمپ “شن و شادن” درمکان یابی اولیه در محدوده تحت حفاظت دامنه کوه بافق و همچنین در محدوده ” معدن زاغیا ” قرار گرفته است و بدون اخذ موافقت و مجوز اولیه شروع به ساخت و ساز کردند، اما به این علت که یک سرمایه گذار بومی این کار را انجام داده است پیگیر شدیم، بسیار مجوز محیط زیست گرفتن سخت بود و بالاخره در ماه گذشته موافقت مدیرکل محیط زیست کشور اخذ و اعلام گردید. با اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری و با نماینده سازمان توافق نمودیم، در مورد محدوده زاغیا صورت جلسه شده و پیگیر هستیم که مجوز نهایی تامین شود و در ادامه، در زیر ساحت ها نیز به آنان کمک نماییم. تا به حال از هیچ کمکی دریغ نکرده ایم و سال گذشته زیر سازی انجام شد و در حال حاضر در دستور کار، آسفالت جاده را داریم. مجوز نهایی یا پروانه بهره برداری منوط به پاسخ و استعلام توسط دستگاههای مختلف هست، از جمله اداره کل منابع طبیعی که مشکل دارد چون در محدوده زاغیا است، باید کاهش محدود زاغیا صورت بگیرد تا مشکل حل شود.
۱۱ بوم گردی در بافق
بافق پتانسیل ۵ کمپ گردشگری را دارد؛ در بحث گردشکری، بومگردی ها صفر بوده است، الان ۱۱ است، یکی به تعداد هتل ها اضافه شده است. موافق گردشگری و توسعه آن هستم، منوط به آن که بتوان یک گردشگری را از خارج کشور بیاوریم و اثرگذار باشد و فرهنگ اصیل بافقی را منتقل کنیم یا نکات خوب را از آنها بگیریم و اجازه ندهیم بحث تهاجم فرهنگی صورت بگیرد. در تقویم گردشگری کشور روزهایی را تعطیل کرده و می خواهیم در بافق نیز این کار انجام شود؛ نه این که خدای نکرده تافته جدا بافته باشیم.
سطح تراکم در سطح شهر افزایش باید یابد
افق کویر در حوزه مسکن زمین مسکن گران است و تعاونی مسکن سنگ آهن و سایر تعاونی های ادارات، زمین هایی را واگذار کرده و الان تبدیل به بورس و بورس بازی شده و هر روز شاهد افزایش قیمت!
کاش تمام دستگاههای شهرستان آن زمان که زمین می دادند، شرکت تعاونی مسکن خود را نیز فعال کرده بودند و می توانستند از تسهیلات مسکن مهر استفاده کنند. الان هم بحث مسکن اجتماعی را دنبال می کنیم، در بحث های مدد جویان و تحت پوشش بهزیستی به سمتی می رویم که مدد جویی فاقد مسکن نداشته باشیم. در بحث جوانان پیگیری های خوبی داشته ایم؛ یک سری اراضی از اداره کل راه و شهرسازی به شهرداری تحویل داده شود و قطعه بندی گردید و در اختیارشان گذاشته می شود؛ ضمن این که طرح جامع شهر در حال مطالعه و جامع می شود و وقتی مصوب شد خیلی از مناطق حاشیه ای شهر در محدوده فعلی قرار می گیرند و وقتی خدمات رسانی شد، ساخت و ساز در حاشیه می شود و قطعا در قیمت اثر می گذارد، البته من دیدگاهی دارم که می خواهم با اعضای شورای شهر در جریان بگذارم و این که اگر ما سطح تراکم را در سطح شهر بالا ببریم می توانیم قیمت را تعدیل کنیم.
افق کویر چه میزان از عوارض ۲ درصد معادن را برای ورزش شهرستان هزینه می کنید؟
مشخص نیست در ماهها و سالها بصورت مختلف کمک می شود، به طور مثال برای سالن تختی، سالن شمشیر بازی و کف پوش ها هزینه شده است و در کل در زمینه ورزش به صورت موردی کمک می گردد. در روستا ها زیرسازی، چمن مصنوعی توسط اداره کل ورزش و جوانان کمک شده و ما سعی نمودیم سهمی که به اداره اموزش و پرورش و اداره ورزش و جوانان کمک می شود، سرآمد نسبت به سایر بخش ها باشد.
افق کویر در تماسهایی که با خبرنگار افق کویر گرفته شده اکثر سالنهای ورزشی بافق کف پوش و سیستم سرمایش و گرمایش ندارند بخصوص سالن کوثر، ایثار، شهدای گمنام و مبارکه ،آیا هیچ تدبیری در جهت رفع این مشکلات صورت گرفته است؟
این طرح در برنامه های آینده قرار دارد و در طرح درخواستی از اداره کل ورزش و جوانان آورده ایم و با تسهیلات بعدی که به اداره ورزش و جوانان شهرستان تزریق می شود برای کف پوش سالن ها هزینه خواهد شد.
افق کویر آیا در سال جاری از سوی فرمانداری کمکی به اداره ورزش و جوانان شده است؟
بله، در همین سال جاری برای سالن ۱۲۰۰ نفری کمک شده است، ضمن اینکه زیر سازی زمین چمن مصنوعی ورزشگاه تختی بر عهده شهرداری است با هزینه یک میلیارد و چهارصد میلیون تومان که به اداره کل ورزش و جوانان اختصاص می دهد. سال گذشته برای مجموعه ۱۲۰۰ نفره سالن آیت ا…هاشمی رفسنجانی، سالن شمشیرسازی، صخره شنا، ساختمان اداره ورزش و جوانان کمک شده و برای تعمیر وسیله نقلیه اداره و علاوه بر این تسهیلات، به هئیت های ورزشی مساعدت گردید.
افق کویر چرا خانم ایزدیان که در بدو ورود شما به بافق کنار رفت دوباره در زمان شما برگشت؟ چه توانایی در وجود وی مشاهد شد که مجددا انتخاب گردید؟
موقعی که من آمدم وی بر این باور بود که باید تجربه بیشتری داشته باشد و ضمن اینکه من می خواستم یک تحرک و پویایی در ورزش شهرستان ایجاد شود. بنا بر این “رضا نارگانی” منصوب شد و به خاطر مشکلات وی نتوانست در این شهرستان بماند و واقعیت این است که خیلی از افرادی که مد نظرم بود از ادارات دیگر به اداره ورزش و جوانان برای پذیرش مسئولیت منتقل کنیم، به دلیل حقوق پایین یا عدم شرایط استقبال نکردند، وزارت ورزش و جوانان در اولویت گذاشته که از نیروهای خودش استفاده کند و خانم ایزدیان را حمایت می کنم که تجربه قبلی را هم دارد و ان شاا… بتواند شتابی که در مجموعه ورزش و جوانان پیش امده، حفظ کند.
افق کویر موسسات و باشگاهای ورزشی که در اداره ثبت شرکتها به ثبت می رسند و دارای کد رهگیری و اقتصادی می باشند شما چه کمک هایی می توانید به آنها داشته باشید تا فعالیت مثمر ثمری داشته باشند؟
فرمانداری در تامین زمین، پرداخت تسهیلات جهت تاسیس باشگاه های تخصصی کمک می کند تا آنها به تیم داری و باشگاه داری بپردازند.
بافق به سمت صنعتی شدن پیشمی رود
افق کویر صحبت پایانی؟
بافق یک شهرستان در حال توسعه است و به سمت صنعتی شدن پیش می رود و همان گونه که یک سری مزایا دارد، یک سری آسیب ها را نیر به دنبال دارد، خواهش ما از شما این است با هم از ایجاد چنین مشکلاتی پیشگیری نماییم وضعیت الان شهرک های صنعتی را ببینید به سمتی باید حرکت کردکه بافق وقتی در سمت صنعتی شدن به جلو می رود آن عوارض به حداقل ممکن برسد و این درخواست جدی است که مدنظر باید باشد.
رسانه ها بافق را می شناسانند
اخباری قبلا از بافق بیرون می رفت بیشتر منفی بود الان خیلی بهتر شده است و مدتی است به سمت اخبار مثبت رفته است به خصوص رسانه ها بافق را می شناسانند و فرصت های گردشگری را در عرصه منابع طبیعی ، زیستی و مردم شناسی و غیره دارد اگر با این رویه پیش برویم و بتوانیم آن ظرفیت های بالفعل و بالقوه بافق را به خارج از شهر و استان منعکس کنیم مطمئن باشید با جذب سرمایه گذارن مواجه خواهیم بود سپس وقتی سرمایه گذاری وارد شهر شد هم تنوع اقتصادی ایجاد می شود هم کاهش نرخ بیکاری و هم نشاط می آید هم پویایی. سال گذشته موفق شدیم که تعداد کارگاهایی که جدا از پیمانکاران سنگ آهن و شهرداری و …بودند را افزایش دهیم. امیدوارم امسال هم آمار خیلی خوبی داشته باشیم با سرمایه گذاری افراد محلی و غیر محلی در بافق ایجاد شده است وفعالیت های پراکنده را در سطح شهرانجام میدهند.
خرج کردن برای دانش آموزان سرمایه گذاری است
خواهشم این است که مردم به اموزش وپرورش بیشتر بها بدهند ما متاسفانه در شهرستان بافق برای دانش آموزان خودمان هزینه نمی کنیم و بعد ها مجبوریم برای دانشگاه ازاد و جاهای دیگر هزینه کنیم ما اگر در مقاطع ابتدایی و دبیرستان هزینه کنیم و معلمان بهتر و خلاق را جذب کنیم و کلاسهای تقویتی برگزار شود هم نیروی سازی خوبی برای آینده شهر، استان و کشور است. مطمئن باشیدخرج کردن برای دانش اموزان سرمایه گذاری است نه هزینه، این را اگر جدی بگیریم خیلی از مشکلات حل می شود.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

خیابان بدون فضای سبز غیر قابل تحمل است

 به گزارش  هفته نامه افق کویر؛ خیابان «شهید