ورزش بانوان مظلوم واقع‌شده است

مسابقات کیک بوکسینگ کشوری سبکWKA  در ۱۷ بهمن ماه سال ۹۷ به میزبانی شهرستان بافق برگزار شد. در این مسابقات رزمی کاران شهرستان بافق با توجه به محدودیت ها و کم و کاستی هایی که داشتند توانستند در سطح کشور مقامهای قابل توجهی را کسب کنند. هفته نامه افق کویر سراغ سه نفر از رزمی کارانی رفته است که توانستند مدال طلا را برای شهرستان بافق کسب کنند.

بدنسازی ورزش بی روحی است

ملیحه جواهریان، ۲۹ سال سن دارد. فوق لیسانس مدیریت مالی و یک سال است بوکس کار می کند.

در رشته های شنا، بدمینتون و….فعالیت داشتم. یک سال بدن سازی کار کردم. به نظرم بدنسازی ورزش بی روحی است و دیگر ادامه ندادم. بوکس اولین ورزشی است که بطور جدی دنبال کردم .

 

کیگ بوکسینگرا از چه زمانی شروع کردید ؟

تقریبا یک ماه بعد از تشکیلاین کلاسها در شهرستان ،ثبت نام کردم.

هیچ ارگانی در این مسابقات از ما حمایت نکردند

افق کویر: از مسابقات کشوری که به میزبانی بافق برکزار شد راضی بودید؟

امکانات سالن بسیار کم بود. ولی از نحوه ی برگزاری راضی بودم و سالن سرد بود. وفکر می کنم تمام این مشکلات مالی است و هیچ ارگانی در این مسابقات از ما حمایت نکردند.

افق کویر: چرا این رشته را انتخاب کردید؟

در فضای مجازی کلیپ های کیگ بوکسینگ را دیدم و به این ورزش علاقه مند شدم.

بوکس ورزشی است که به انسان آرامش  زیادی می دهد

افق کویر:آیا در سطح شهرستان این رشته جا افتاده است ؟

تبلیغی راجع به این ورزش نشده است و اکثرا فکر می کنند. کیگ بوکسینگ یک ورزش خشنی است. به نظر من ورزشی است که  به انسان آرامش زیادی می دهد و انرژی انسان را تخلیه می کند.

 

افق کویر: سطح مسابقات را چگونه  دیدید؟

مسابقات در سطح بالایی برگزار شده بود چون از چندین استان شرکت کرده بودند.فایتر هایی(ورزشکارانی) که آمده بودند. فوق العاده عالی بودند. چند نفراز آنها قبلا در مسابقات آسیایی شرکت کرده بودند و مدال داشتند.در دو مسابقه استانی و کشوری که برگزار شده بود مدال طلا گرفتم.

افق کویر:آیا از طرف هیئت رزمی شهرستان حمایتی صورت گرفته است؟

بله، در استان که طلا گرفته بودیم از سوی رئیس هیئت در هتل علمدار برای ما جشن گرفتند.و برای ما بنری در سطح شهرستان نصب کردند.

شهر یزد با ۳۰ ورزشکارفقط یک طلا کسب کرد

افق کویر: چند نفر از استان یزددر مسابقات شرکت کرده بودند ؟

۱۶  نفر از شهرستان بافق بودند. ۵ طلا ، ۲ نقره و یک برنز کسب کردیم . شهر یزد با ۳۰ ورزشکار یک طلا کسب کرد.

افق کویر: آیا کیگ بوکسینگ نیاز به بدنسازی دارد؟

بله، ما در سالن تمرین نفس گیری را انجام می دهیم. برای مسابقات یک جلسه استخر رفتیم. اگر سانس بدنسازی باشد خیلی خوب است. ولی این امکان از لحاظ هزینه برای ما وجود ندارد.

افق کویر: برای مسابقات آسیایی که انتخاب شده اید هزینه اعزام را هئیت پرداخت می کند؟

مسابقات آسیای قرار بود ۲۸ فروردین ماه برگزار شود که نتوانستند اسپانسر برای مسابقات آسیایی پیدا کنند. و از پس هزینه ها بر نیامدند و اعزام نداریم. مسابقات جهانی که شهریور ماه در اتریش برگزار می شودکه اگر اسپانسر پیدا کنند ما را اعزام می کنند.هزینه هر نفر اعزام تقریبا ۱۲ میلیون تومان می باشد .و فکر نمی کنم هئیت این هزینه را داشته باشد.  لیلا وکیل زواره تمام تلاش خود را کردند که این پوئن به بافق داده شود و داده شد و الان به تنهایی نمی تواند این هزینه را تامین کند.

افق کویر : صحبت پایانی؟

مسئولین به این ورزش را نگاه بهتری داشته باشند و دستاورد های که در طی دوسال کسب کردیم نگاه کنند. مطمئن باشند اگر هزینه ای برای این ورزش کنند قطعا جواب خواهد داد.

فاطمه خالقدادی با سه هفته تمرین مدال طلا مسابقات بوکس کشوری را از آن خود کرد

فاطمه خالقدادی ۱۹ سال سن دارد. و در۱۶ رشته مختلف ورزشی فعالیت داشته است. سه سال در رشته  بوکس را به صورت حرفه ای  کار کرده است. مدتی به دلیل برخی مشکلات نتوانسته در تمرینات شرکت کند ولی با همت خود توانست با سه هفته تمرین مدال طلا را در بین ۱۵۰ نفر ورزشکار از آن خود کند.

افق کویر: چرا رشته بوکس را انتخاب کردید؟

علاقه زیادی به ورزشهای رزمی داشتم. به محض اینکه فهمیدم این ورزش در بافق فعالیت می کند ثبت نام کردم و در کلاس ها شرکت کردم .

افق کویر:آیا خانواده مخالفت نکردند ؟

نه، خداروشکر همسرم خیلی از من حمایت کردند و به من افتخار می کنند.

ماهیانه ۴۰۰۰۰ تومان پرداخت می کنیم

افق کویر : در هفته چند ساعت تمرین داریدو هزینه ماهیانه چقدر می باشد؟

در هفته روز۳ تمرین داریم و ماهیانه ۴۰۰۰۰ تومان پرداخت می کنیم.

افق کویر: آیا از  داوران این دوره مسابقات راضی بودید؟

بله، عالی بودند. داورانی از خوزستان و تهران و چند شهر دیگر حضور داشتند.

افق کویر: از سالنی که مسابقات در آن برگزار شد راضی بودید؟

توقع بیشتری داشتیم. سالن از نظر گرمایش خوب نبود و شهرستانهایی که شرکت کرده بودند ناراضی بودند.

افق کویر: مهم ترین عامل موفقیت شما چه بود؟

در درجه اول تلاش های استادم و بعد خانواده ، همسرم که با روحیه دادن به من حمایتم می کردند.

افق کویر: صحبت پایانی:

اداره ورزش و جوانان بیشتر به این رشته و ورزشکاران توجه کند و اگر اسپانسر این دوره از مسابقات شود به طور حتم با تلاش فراوان نا امیدشان نمی کنیم.

 

افسانه رنجبر موفقیت خود را مدیون استاد خود می داند

افسانه رنجبر ۲۶ سال سن دارد . دارای مدرک کارشناسی تربیت بدنی می باشد. دو سال بوکس کار می کند.و به دلیل جذابیتی که رشته بوکس داشته است این رشته را دنبال کرده است و توانسته است برای شهرستان مدال طلا را کسب کند. در رشته شنا ۶ سال است کار می کند و دیگر رشته های ورزشی را تجربه کرده است. موفقیت خود را مدیون استاد خود می داند.

در مسابقات استانی که در آبان ۹۷ در یزد برگزار شد مقام دوم و مدال نقره را از آن خود کرد.

اداره ورزش و جوانان با پیدا کردن یک اسپانسر برای  حضور ما درمسابقات جهانی جبران کم توجهی خود را نماید

افق کویر: به عنوان یک ورزشکار حرفی با مسئولین دارید ؟

سختی های زیادی کشیدیم تا به اینجا رسیدیم. و توانستیم عنوان قهرمان کشوری را از آن خود کنیم. از مسئولین توقع بیشتری داشتیم. اداره ورزش بیشتر به این رشته بها بدهد. و با پیدا کردن یک اسپانسر برای حضور ما درمسابقات جهانی جبران کم توجهی خود را بکند.

امروزه زنان بخش اعظمی از جامعه انسانی را تشکیل می‌دهند و مسئولیت خطیر تربیت نسل آینده را نیز بر عهده‌دارند، زنان درزمینه های مختلف فرهنگی، سیاسی و … ورود پیداکرده‌اند که یکی از این زمینه‌ها که جایگاه مناسب و ویژه‌ای هم پیداکرده است فعالیت درزمینه ورزش می‌باشد.

ورزش بانوان بسیار مظلوم واقع‌شده است. تبلیغات کافی و مناسبی در ورزش بانوان صورت نمی‌گیرد. هر تیمی برای انجام فعالیت‌های ورزشی نیاز به پشتیبان مالی دارد، ازآنجایی‌که مسابقات ورزشی بانوان در هیچ آن چنان که باید رسانه ایی منعکس نمی‌شود بنابراین هیچ اسپانسری حاضر به حمایت مالی از تیم‌های ورزشی بانوان نیست.

در شرایطی که طی سالهای اخیر حضور و موفقیت بانوان در رشته های ورزشی چشمگیر و قابل توجه بوده است .اما در کنار این همه قهرمانی و مدال آوری ، نبود مکان ها ، سالن های ورزشی  و فضاهای مناسب تمرینی در خور شأن بانوان ، در بسیاری از مواقع باعث شده تا حتی ورزشکاران و قهرمانان نیز از عرصه ورزش دور شده و دور آن را خط بکشند. مسئله ای که انتظار می رود باتوجه به اهمیت فراوانی که دارد،‌ مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

ملیحه تقی زاده 

 

 

 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

خیابان بدون فضای سبز غیر قابل تحمل است

 به گزارش  هفته نامه افق کویر؛ خیابان «شهید