بلایی که یبوست برسرتان می آورد

به گزارش بهداشت نیوز، متاسفانه امروزه شیوع سرطان روده بین جوامع مختلف افزایش یافته است و یکی از شایع‌ترین سرطان‌های کشنده محسوب می‌شود. یکی از دلایل مهم ابتلا به سرطان روده این است که مردم زیاد از غذاهای کم‌فیبر استفاده می‌کنند. از جمله این غذاها می‌توان به غذاهای گوشتی به‌خصوص گوشت قرمز، نان‌ها و غلات بدون سبوس به‌ویژه نان‌های سفید و برنج سفید اشاره کرد.
مصرف زیاد این مواد می‌تواند باعث کندی حرکات روده شود. در نتیجه این شرایط، باکتری‌های مضری داخل روده رشد می‌کنند و تکثیر می‌شوند که در ایجاد سرطان روده نقش به‌سزایی دارند. در حالی که مصرف مواد غذایی پرفیبر مانند انواع میوه‌ها و سبزی‌ها، غلات سبوس‌دار و… در پیشگیری از یبوست و در نتیجه ابتلا به سرطان روده موثر خواهند بود.
سعی کنید خود را به خوردن انواع میوه‌ها و سبز‌‌ی‌ها، روغن زیتون، غلات سبوس‌دار و محصولات پرفیبر عادت بدهید. البته از نظر ما مصرف انواع سبزی‌ها به میوه‌ها برتری دارند زیرا میوه‌ها علاوه بر فیبر، حاوی قند نیز هستند و مصرف بیش از ۲ واحد از آنها طی روز توصیه نمی‌شود اما سبزی‌ها قند کمتر و فیبر بیشتری دارند و می‌توان مقدار بیشتری از آنها را طی روز مصرف کرد و نگران چاقی و دریافت بالای کالری هم نبود. یادتان باشد هر چه یبوست شدیدتر باشد خطر ابتلا به سرطان روده هم افزایش خواهد یافت.
سرطان روده چند علامت مهم دارد. اول اینکه فردی که قبلا یبوست نداشته است در سنین میانسالی به بعد به‌تدریج و بدون هیچ دلیلی دچار یبوست می‌شود، یبوستش کم‌کم پیشرفت می‌کند و به مصرف ملین‌ها جواب نمی‌دهد. به‌طوری که روده کاملا انسداد پیدا می‌کند، بنابراین اگر فرد بالای ۵۰-۴۰ سالی که در گذشته به هیچ‌وجه یبوست نداشته است به‌تدریج دچار یبوست شد و مشکلش بدون اینکه دردی داشته باشد شدت پیدا کرد، باید از مصرف زیاد ملین‌ها خودداری کرده و برای بررسی علت ایجاد یبوست هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند.
متاسفانه سرطان روده بدون درد است و خیلی راحت پیشرفت می‌کند. از این ‌رو توصیه می‌شود همه افراد بعد از ۵۰ سالگی حداقل یک‌بار کولونوسکوپی انجام بدهند تا وضعیت روده‌هایشان بررسی شود. با این‌کار اگر فردی مشکلی داشته باشد خیلی سریع و با درمان‌هایی که زیر نظر پزشک انجام می‌دهد جلوی پیشرفت سرطان را خواهد گرفت.
علامت مهم بعدی وجود خون در مدفوع است. هرگاه در مدفوع‌تان خون دیدید یا رنگ مدفوعتان را تیره‌تر از قبل دیدید که ارتباطی با ماده غذایی مصرفی‌تان نداشت برای بررسی به پزشک مراجعه کنید. زیرا یکی از علت‌های وجود خون در مدفوع می‌تواند ابتلا به سرطان باشد. البته این مساله علت‌های دیگری هم دارد که پس از بررسی‌های لازم به درستی تشخیص داده خواهد شد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل