چرا اين دو سوره به قلب و عروس قرآن معروف‏ است

سوره «يس» مشتمل بر پايه‏ ها و اركان عقيدتى و نيز اصول برنامه‏ هاى پيامبران است؛ به ويژه آخرين آيه آن كه شامل معارف بلندى است‏ («فَسُبْحانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ‏») [۱] از اين رو آن را در روايات «قلب قرآن» ناميده ‏اند.

در اين سوره، انسان با صحنه‏ هاى مختلفى از آفرينش و قيامت، زندگى‏ و مرگ، انذار و بشارت روبه ‏رو مى ‏شود كه مجموعه‏ اى بيداركننده و نسخه ‏اى شفابخش را تشكيل مى ‏دهد.
سوره «الرحمن» نيز به دليل زيبايى فوق‏ العاده آياتش، «عروس قرآن» ناميده شده است؛ بطوري كه تكرار آيه (« فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ‏») آن هم در مقطع هاى كوتاه، آهنگ جالب و زيبايى به سوره داده، و چون با محتواى زيبايش آميخته مى‏ شود و جاذبه خيره كننده ‏اى پيدا مى‏ كند، لذا جاى تعجب نيست كه در حديثى از پيغمبر گرامى اسلام (ص) نقل شده است كه فرمود: «لكل شى‏ء عروس و عروس القران سورة الرحمن جل ذكره»: «براى هر چيزى عروسى است، و عروس قرآن سوره الرحمن است»[۲].
قابل توجه اينكه واژه «عروس» گرچه در زبان فارسى به خصوص زن اطلاق مى‏ شود، ولى در فرهنگ عرب به مرد و زن هر دو، ما دام كه در مراسم عروسى هستند اطلاق مى‏ گردد[۲]. و از آنجا كه مرد و زن در چنين مراسمى در بهترين و زيباترين حالات و كامل‏ترين احترامات قرار دارند اين واژه به موجودات بسيار زيبا و گرامى اطلاق مى ‏شود.

پي نوشت:

[۱] سوره يس، آيه ۸۳٫

[۲] در المنثور، ج۶، ص۱۴۰؛ به نقل از تفسير نمونه، ج۲۳، ص۹۲٫

[۳] لسان العرب، مجمع البحرين، صحاح اللغة؛ به نقل از همان.

صالح قنادي، قرآن شناسى، ص ۱۷۴٫ تفسير نمونه، ج۲۳، ص۹۲٫

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شادی هندبالیست ها در خانه خود

در هفته اول رقابت های لیگ برتر هندبال