بافق، اندک اندک از بن‌بست خارج می‌شود

یزد – ایرنا – با ساخت و راه‌اندازی سه‌راه مواصلاتی بافق، این شهر پس از سال‌ها انتظار از بن‌بست خارج و گام‌های بلند توسعه و ایجاد اشتغال پایدار برداشته شد.

به گزارش ایرنا، توسعه زیرساخت‌ها از قبیل راه از الزامات مهم رشد اقتصادی و افزایش رفاه عمومی به شمار می‌رود و سرمایه‌گذاری مستقیم به خاطر وجود زیرساخت‌ها، باعث فراهم شدن امکانات تولیدی می‌شود و فعالیت‌های اقتصادی را شتاب می‌بخشد و امروزه حمل‌ونقل جاده‌ای، به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه‌ اقتصادی به‌حساب می‌آید. 

شهر تاریخی بافق سال‌هاست به خاطر بن‌بست بودن و نداشتن راه ارتباطی مناسب با استان و شهرستان‌های هم‌جوار از توسعه و سرمایه‌گذاری بازمانده و کمتر شاهد جذب سرمایه ، تولید و ایجاد اشتغال بوده است.

تکیه مردم به‌ویژه جوانان بر معادن منطقه از یک‌سو و نبود راه‌های مواصلاتی مطلوب و رفت و آمد کم‌خطر و آسان باعث شده طی سالیان طولانی شهر بافق در مقوله سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال بدون اتکا به معدن عقب بماند و به تبعه آن ساکنین روستاها نیز به خاطر محرومیت از جاده مناسب و نبود اشتغال مهاجرت را در پیش گرفتند اما امروز به خاطر وجود چندراه مواصلاتی واحدهای تولیدی – صنعتی و صنایع تبدیلی در شهر و روستا جان گرفته و مهاجرت معکوس شده است.

دوبانده سازی جاده یزد – بافق

ساخت این مسیر به طول ۱۱۰ کیلومتری با مصوبه سفر مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری به استان یزد کلید خورد و عملیات اجرایی آن بااعتبار ۸۰ میلیارد تومان از سال ۸۷آغاز شد.

طرح دوبانده سازی این جاده در چند مرحله اجرا شد و عاقبت پس از گذشت بیش از ۱۰ سال پارسال (۹۷) مورد بهره‌برداری قرار گرفت و تحول بزرگی در منطقه ایجاد  و آمدوشد را تسهیل و تسریع کرد.

جاده بافق – نوی و رفسنجان

طول مسیر جاده بافق – رفسنجان ۱۱۵ کیلومتر است که ۸۴ کیلومتر آن در محدوده شهرستان بافق قرار دارد که حدود ۷۹ کیلومتر قبلا آماده‌سازی شده و  پنج کیلومتر باقی‌مانده آسفالت و تکمیل شد و بهار امسال با حضور وزیر تعاون به بهره‌برداری رسید.

فرماندار بافق در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت:برای تکمیل پنج کیلومتر باقی‌مانده مسیر رفسنجان، پنج میلیارد تومان هزینه  و مسیر بافق به بندرعباس از این طریق  ۱۶۰ کیلومتر نزدیک‌تر شد.

محمد زاده رحمانی افزود: جاده بافق به رفسنجان علاوه بر کوتاه‌تر کردن مسیر بافق به بندرعباس،می‌تواند به حل مشکلات لوژستیک کشور کمک کند و سبب تسریع در انتقال کالاهای موردنیاز  در کشور شود.

وی به آغاز عملیات اجرایی جاده سیروس آباد هم اشاره کرد و بابیان اینکه ۱۰ کیلومتر از این مسیر دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد تصریح کرد: باهدف جلوگیری از انقراض حیات‌وحش در « کوه بافق» و نیز پیشگیری از نابودی برخی گونه‌های گیاهی و جانوری و رعایت مسائل زیست‌محیطی، جاده سیروس آباد جایگزین مسیر « گزوئیه» به مرکز این شهرستان شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: جاده سیروس آباد مسیر قدیم و محل رفت‌وآمد اهالی سبز دشت است که ۵۰ سال پیش مردم این منطقه و شهرستان کوه بنان کرمان از این طریق به بافق و یزد سفر می‌کردند.

زاده رحمانی بابیان اینکه ساخت جاده ۶۴ کیلومتری سیروس آباد، مسیر بافق به منطقه سبز دشت را ۱۸ کیلومتر کوتاه‌تر می‌کند افزود: طرح به‌صورت مشارکتی و با مسئولیت معادن شهرستان ،پیگیری فرمانداری ، اداره کل حفاظت محیط‌زیست و راه و شهرسازی استان با پیش‌بینی اعتبار ۶۰ میلیارد تومان ساخته می‌شود.

یکی از اهالی منطقه سبز دشت هم به ایرنا گفت: هم‌اینک مردم منطقه سبز دشت و روستاهای مجاور از مسیر جاده بافق – کوشک و گزستان رفت‌وآمد می‌کنند که مسیر سیروس آباد نسبت به گزوئیه ۴۲ و سیروس آباد ۱۸ کیلومتر دورتر است.

حسین ابراهیمی افزود: مردم منطقه ۴۰ سال تلاش کردند تا جاده گزوئیه که مسیر مالرو مردمان روزگار قدیم منطقه بوده ساخته و به بهره‌برداری برسد اما  مسئولان ذی‌ربط وجود گونه‌های نادر جانوری در اطراف گزوئیه را بهانه کردند و امید و تلاش چهار دهه اهالی هدر رفت.

وی با ابراز خرسندی از این‌که ساخت جاده سیروس آباد شروع‌شده بیان کرد: این مسیر به خاطر کفی بودن و نداشتن پیچ‌وخم در زمان کمتری مسافر را به مقصد می‌رساند.

یکی دیگر از ساکنان همین منطقه هم گفت:  جاده سیروس آباد علاوه بر استفاده مجموعه روستاهای دهستان سبز دشت، مردم شهرستان کوه بنان کرمان، معدن زغال‌سنگ پابدانا و بخشی از روستاهای راور نیز از این مسیر بهره‌برداری می‌کنند.

رضا امیری افزود: از زمانی که بحث ساخت این جاده مطرح‌شده چندین جوان برای سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال به روستاها بازگشتند و در پی فراهم کردن مقدمات ایجاد واحدهای تولیدی هستند.

وی خاطرنشان کرد: به خاطر رفت‌وآمد آسان و پائین آمدن کرایه حمل‌ونقل مواد اولیه و عرضه محصولات تولیدی به بازار در پی ساخت جاده سیروس آباد، این جوانان حاضر به سرمایه‌گذاری در دهستان سبز دشت شدند.

جاده بافق- ساغند

سرپرست حمل‌ونقل شرکت سنگ‌آهن مرکزی بافق در خصوص جاده بافق به ساغند به ایرنا گفت: این مسیر ۳۱ کیلومتری با ۳۱ میلیارد تومان هزینه به خاطر دسترسی به آب موردنیاز معادن سنگ‌آهن از چاههای حسن‌آباد ساخته شد.

سید ابراهیم حسینی افزود: جاده بافق به ساغند که باهمت سنگ‌آهن مرکزی آماده شد، شهرستان بافق را به سه‌راه مواصلاتی مهم  شمال به جنوب ایران و کریدور استان‌های شرقی کشور تبدیل کرد و از بن‌بست جاده‌ای که درگذشته وجود داشت، خارج ساخت.

وی تصریح کرد: با ساخت و بهره‌برداری از جاده بافق – ساغند مسیر این شهرستان به مشهد مقدس حدود ۱۰۰ کیلومتر نزدیک‌تر شد.

این مسئول از آغاز عملیات دوبانده سازی جاده بافق – بهاباد هم با پیش بینی اعتبار ۸۰ میلیارد تومان خبر داد و افزود: از این مسیر ۸۰ کیلومتری ۳۵ کیلومتر تا معدن سنگ آهن سه چاهون توسط شرکت سنگ آهن مرکزی بافق ساخته  وهزینه ساخت بقیه مسیر از محل اعتبارات راه و شهرسازی تامین می‌شود.

بهره‌برداری از مسیرهای ارتباطی بافق  – رفسنجان و ساغند، ایجاد یک سه‌راه‌ مواصلاتی و خروج کامل شهرستان بافق از بن‌بست است. این دو جاده کوتاه‌تر شدن مسیر، بهبود شرایط حمل‌ونقل کالا و مسافر را باعث شده و بستر را برای توسعه پایدار شهرستان بافق فراهم ساخته است .

علاوه بر این، شهر بافق بر سر پنج راه ریلی کشور از جمله بافق تهران، بندرعباس، مشهد، کرمان و زاهدان قرارگرفته است.

مرکز شهرستان ۵۰ هزارنفری بافق در فاصله ۱۱۰ کیلومتری جنوب شرق یزد قرار دارد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

برگزاری چهاردهمین دوره اردوی تیم ملی نوجوانان هندبال ایران به میزبانی بافق

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل