گر به خود آیی به خدایی رسي!

سارا شفیعی| به گزارش هفته نامه افق کویر، در این شماره گفتگویی با “فریبا شفیعی مربی باشگاه نشاط” درباره فواید یوگا انجام دادیم که در ادامه می خوانید.
وی در ابتدا درباره چیستی یوگا گفت: یوگا تأثیر عمیق بر تمامی ابعاد وجودی انسان شامل جسم، روح، بدن، ذهن، هیجانات و …بر او می گذارند. یوگا در تفکر یوگایی به معنی یکی شدن انسان با مبدأ هستی است.
یوگا کشف خود شناسی است
یوگا فقط یك ورزش بدنی نیست، چون یوگا نه تنها بر جسم انسان تأثیر می گذارد بلكه در تنظیم نیروی انرژی حیاتی و جریان آن و همچنین بر ضمیر انسان نیز مؤثر است.
یوگا علم حیرت انگیزی است كه تفكر استدلال و منطق را در سطح عالی به انسان هدیه می كند
یوگا به معنی اتحاد است برای رسیدن به این اتحاد، تعداد حالات و وضعیت هایی وجود دارد كه “آسانا” نامیده می شود .آسانا به تمرینات اصلی و وضعیت های یوگا گفته می شود. هدف از تمرینهای ورزشی یوگا، حفظ سلامت و قدرت بدنی از طریق تقویت جسم، عضلات و استخوانهاست.
يوگا معناي رهائي و رسيدن به وحدت و يگانگي است
وی درباره چیستی “ناماسته” تصریح کرد: ناماسته در هند به معنی سلام و خوش آمد گویی است برای انجام ناماسته، ما هر دو دست را با هم روی چاکرای قلب قرار می دهیم، چشمانمان را می بندیم و با سر تعظیم می کنیم. می توان با قرار دادن هر دوست در مقابل چشم سوم، تعظیم سر، و سپس پایین آوردن دست ها به سمت قلب نیز انجام داد. این شکلی به غایت عمیق از احترام است.
این سیر تکاملی شامل همه‌‌ی جنبه‌‌های وجود انسان از سلامت بدن تا خودشناسی است
وی درباره مراحل یوگا افزود: براي تكامل معنوي ، كمال انساني و خود شناسي عميق ، يوگا ۸ مرحله را شامل می شود. كه يك درخت بطور عمده داراي ۸ بخش است تا به ثمر برسد انسان نيز براي رشد بايد به اين ابعاد هشتگانه روي آنها كار کند.
۱)ياما: ريشه درخت معنوي
۲)نياما: تنه درخت معنوي
۳)آسانا: شاخه حركات يوگا
۴)پراناياما برگ: روش هاي تنفسي و كنترل انرژي
۵)پراتي هارا پولت: روش هاي كنترل هيجانات و احساسات
۶)دهارانا شيره: روش هاي كنترل و تمركز فكر
۷)دهيان گل: رسيدن به تعمق و خاموشي ذهني
۸)صمدي ميوه: رسيدن به وحدت ، خلوص ، يگانگي و روشن بيني
وی درباره فواید یوگا افزود: در یوگا شما باید آرام تنفس کشیدن را یاد گرفته و دائم انجامش دهید. این شیوه تنفس کورتیزول را در مغز شما کاهش می دهد. کورتیوزل یک هورمون قوی است که سبب بحران استرس و اضطراب در شما می شود.کاهش فشار خون بالا، بهبود روحیه، دیابت، استحکام و انعطاف پذیری، کاهش علایم آسم ، بهبود سلامتی، بهتر شدم هضم غذا، افزایش رشد عضلانی، قوی تر شدن مرکز بدن و … یوگا فعالیتی است که انعطاف پذیری شما را افزایش می دهد، ماهیچه های شما را تقویت می کند، تمرکز فکر شما را بالاتر می برد و شما را آرام می کند.
یوگا یک علم باستانی اما کامل با سِیر تکاملی انسان سر و کار دارد
وی در پاسخ به این پرسش که آیا ورزش یوگا را در بارداری می توان انجام داد؟ گفت: بله، یوگای بارداری دردنیای پر از سرسام های آزاردهنده راه فراری است که می تواند آرامش و سلامت را به شما هدیه کند .
وی در پاسخ به این پرسش که آیا یوگا بر لاغری تأثیر دارد افزود: بله. یوگا مزایای بسیاری دارد، از جمله کمک به کاهش وزن!
استرس منجر به رژیم غذایی نامناسب می‌شود
وی درپاسخ به این پرسش که یوگا صورت چیست؟ ادامه داد: یوگای صورت شامل یک سری تمرینات ورزشی و حرکات یوگا برای تقویت عضلات صورت است که باعث رفع چین و چروک پوست و افزایش نشاط و انرژی صورت می‌شود.
وی درباره فواید آن گفت: یوگای صورت باعث کاهش چین و چروک و جریان خون را تحریک می‌کند. ریلکس شدن کلی بدن، کاهش فشار چشم و سر، پوست را صاف و نرم می‌کند، حفظ سلامت و درخشندگی پوست، رنگ پوست به مرور روشن و درخشان و شفاف و عاری از لک و جوش خواهد شد.
یوگا یک روش علمی است نه یک مذهب و اعتقاد
وی در پایان افزود: خیلی از شاخه‌‌‌‌‌های اصلی پزشکی از یوگا به عنوان یک روش درمانی استفاده می‌‌‌‌‌کنند مثلاً کودکانی که دچار اوتیسم نوعی بیماری که باعث اختلال در ارتباطات کلامی و رفتاری می‌‌‌‌‌شود یا مشکلات دیگری داشته‌اند با کمک “یوگا‌‌‌‌‌درمانی” پیشرفت زیادی کرده‌‌‌‌‌اند. یوگا به درمان خیلی از مشکلات جسمی کمک می‌‌‌‌‌کند و استفاده از یوگادرمانی به‌عنوان یک روش کمکی در کنار سایر روش‌‌‌‌‌ها روز‌ به ‌روز بیشتر می‌‌‌‌‌شود.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

لزوم هماهنگی و همکاری چند جانبه برای ساماندهی کودکان کار

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ ۱۶ مهر