متخصص گوش، حلق و بینی خطاب به مردم بافق: شهروندان به پزشکان متخصص و کادر درمانی اعتماد کنند

به گزارش هفته نامه افق کویر، کمبود پزشک متخصص عمده‌ترین مشکل شهرستان بافق در حوزه بهداشت و درمان است. با تلاشها و پیگیری های انجام شده حدود سه ماه است که متخصص گوش ، حلق و بینی در بیمارستان ولیعصر(عج) بافق فعالیت خود را آغاز کرده است. خبرنگار هفته نامه افق کویر برای آشنایی و شناخت برخی از بیماری های مربوط به حوزه گوش، حلق و بینی گفتگویی اختصاصی با وی انجام داده است که در ادامه می خوانید.
افق کویر: لطفاً خودتان را به طور کامل معرفی کنید ؟
دکتر زهرا جلوداری، دارای گواهینامه تخصص و جراح گوش، حلق و بینی هستم.
افق کویر: چرا رشته تخصصی گوش، حلق و بینی را انتخاب کردید؟
علت علاقه ام به این رشته کار کردن در مشاغل حساس و ظریف هست.
افق کویر: به نظر شما، علت مشهور بودن برخی از پزشکان به چه خاطر است؟
مهمترین علت مشهور بودن پزشکان، بازخورد ، نتیجه کار و عمل آنها می باشد که مردم تا حدودی متوجه می شوند؛ البته خیلی مسایل علمی و درمانی را فرد عادی می تواند برای خودش تجزیه و تحلیل کند؛ اما به نظرم؛ نظر متخصصین امر در این رابطه ارجحیت و مقبولیت دارد.
افق کویر:به نظر شما پزشکی که زیاد دارو تجویز می‌نماید؟ پزشک خوبی است یا خیر؟
پزشکانی که زیاد دارو تجویز می کنند، احتمالاً به علت درخواست خود بیمار این کار را انجام می دهند.
افق کویر:اهمیت جرم گوش را توضیح دهید؟
جرم گوش که به نام «وکس گوش» هم شناخته می شود. ماده مومی شکلی به رنگ زرد، قهوه ای روشن و یا تیره هست که به طور طبیعی توسط غدد پوست و مجرای گوش ساخته و ترشح می شود و در مقادیر کم باعث پیشگیری از عفونت مجرای گوش و ورود اجسام خارجی به گوش می شود و نقش حفاظتی دارد.
افق کویر: عفونت گوش را چگونه می توان درمان کرد؟
اگر وکس یا جرم گوش به طور طبیعی خارج نشود و یا فشرده شدن آن سبب ایجاد ناراحتی برای بیمار مانند ایجاد درد، کم شنوایی و حس پُری و سنگینی گوش شود باید از گوش خارج شود.
افق کویر: چگونه می توان گوش را تمیز نمود بدون این که به گوش آسیبی وارد شود؟
پاکسازی جرم گوش به طریق شستشو با آب و بصورت دستی قابل انجام است. منتها در گوشها با سابقه پارگی پرده گوش و یا گوشهای با مجرای تنگ شستشو با آب توصیه نمی شود. طریقه دیگر پاکسازی مجرای گوش؛ تمیز کردن مجرا با فشار منفی کنترل شده است. که با مکانیسم مکش، جرم گوش خارج می شود.
افق کویر:چه هنگام یک فرد باید برای انجام عمل جراحی گوش مراجعه نماید؟
عملهای جراحی گوش جهت کنترل عفونت گوش میانی و ترمیم پارگی پرده گوش و بهبود عملکرد استخوانچه ها در جهت بهبود شنوایی انجام می شود.
افق کویر: علت خروپف و آیا خروپف درمان دارد یا خیر؟
«خُرخُر» شبانه علل متعدی دارد و برحسب شدت تأثیر آن بر خواب و علائمی که در طول روز به علت بی خوابی شبانه برای بیمار ایجاد می کند، تقسیم بندی می گردد. در مواردی که خرخر بیمار در اثر عوامل زیر ایجاد گردد با جراحی قابل اصلاح است. افتادگی پره های بینی،کجی و انحراف تیغه بینی، تنگی کف بینی و فضای حلق، لوزه سوم و لوزه های کامی بزرگ. بزرگی قاعده زبان و زبان کوچک بزرگ.
افق کویر: بعضی از افراد بعضاً صداهایی مانند وزوز وآژیرو… در گوش خود احساس می کنند، علت آن چیست؟
اصلی ترین علتش ضعیف شدن عصب شنوایی می باشد و عواملی مثل چربی خون، فشار خون بالا و دیابت تشدید کننده آن می باشد..در مواردی تومورهای مغزی و ضایعات عروقی هم می توانند علت این قضیه باشند.
افق کویر: آیا این صدا در گوش درمان دارد؟
در هر صورت درمان صدای گوش، درمان علت زمینه ای آن هست، ولی در بسیاری از موارد متأسفانه به درمان خوب پاسخ نمی دهند.
افق کویر: چه مدت زمان در شهرستان بافق هستید و شهرستان بافق را چگونه ارزیابی نمودید؟
شهرستان بافق دارای مردمانی نجیب ، متدین، با علم و فرهنگ که احترام خاصی برای پزشکان شهرشان قائل هستند می باشد. شهروندان با اعتمادی که به پزشکان متخصص و کادر درمانی می توانند باعث پیشرفت و آبادانی بیشتر شهرستان بافق گردند. همچنین بافق از نظر جاذبه های شهری و گردشگری در سطح خیلی خوبی هست و جای پیشرفت خیلی بیشتری دارد.
افق کویر: با توجه به طولانی بودن مسیر بافق تا مرکز استان آیا برای رفت و آمد با مشکلی روبرو هستید یا خیر؟
خدا را شکر جاده بافق به یزد به طور کامل دوبانده شده و مشکل خاصی از نظر رفت و آمد وجود ندارد؛ فقط مسیر کوتاهی از جاده آسفالت مناسبی ندارد که احتیاج به روکش دارد. من همیشه رؤیای این را دارم که جاده های بین شهری جای خودشان را به متروهای امن و راحت بدهند. ان شاا… که تا من زنده ام این رویا به واقعیت بپیوندد، چون واقعاً مردم سرزمین ما لیاقت بهتر از اینها را دارند.
افق کویر: سخنی با مسئولین؟
بازنگری در پرداختی ها به پزشکان متخصص، به طوری که باعث ایجاد انگیزه ، شور، نشاط و ماندگاری آنها در مناطق محروم شوند. جلب رضایت خیرین ، خرید وسایل تخصصی و فوق تخصصی درمانگاه و اتاق عمل گوش ، حلق و بینی، رسیدگی بیشتر به مسایل مربوط به اسکان و تجهیز بهتر محل زندگی پزشکان متخصص.
افق کویر:حرف آخر؟
متأسفانه در جامعه یک هجمه ای علیه پزشکان ایجاد شده است؛ مثلاً پزشکان فقط دنبال پول هستند یا مالیات پرداخت نمی کنند؛ البته هیچکدام واقعیت ندارد و پزشکان هم مانند بقیه اقشار جامعه مالیات زیادی نمی پردازند؛ اگر هم حقوقشان کمی از بقیه بیشتر هست بخاطر زحمت ها و بی خوابی هایی هست که در زمان تحصیل متحمل شده اند.

معصومه غلامرضاپور

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

یک نقاش باید صبر، تمرین و ممارست در کار خود داشته باشد

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛ “حمیدرضا یاراحمدی”،