دارایی، تامین اجتماعی و بانک عمده ترین طلبکاران زمردبافق

به گزارش هفته نامه افق کویر:”حمید مرتضایی ” مدیر اجرایی شرکت زمرد شهرستان بافق در گفتگویی ویژه با خبرنگار این نشریه به پرسشهای مطرح شده پاسخ داد، این پرسش ها حاصل پرس و جوی خبرنگار هفته نامه از تعدادی کارگران وکارکنان این واحد تولیدی می باشد.
افق کویر ابتدا مختصری از مدت فعالیت خود در کارخانه کاشی زمرد بافق ارائه نمایید؟
اینجانب، دارای سوابق کاری جهت شروع و راه اندازی طرح های کارخانجات کاشی و سرامیک می باشم و اکنون نیز در سمت مدیر اجرایی شرکت زمرد بافق انجام وظیفه می نمایم.

زمرد دو خطه می رود
افق کویرتوضیحاتی درخصوص آخرین وضعیت کارخانه کاشی بیان کنید.( چه تعداد نیرو در حال حاضر مشغول به کار هستند)؟
در حال حاضر در این شرکت، تعداد ۱۶۰ نفر پرسنل بطور مستقیم اعم از مدیران ، کادر اداری و نیروی کار درمحل شرکت مشغول به کار می باشند و حدودا بیش از ۳۰۰ نفر بطور غیر مستقیم با این شرکت همکاری می نمایند. کارخانه، بحمدا… در تاریخ ۲۰/۱۰/۱۳۹۸ با تلاش شبانه روزی وهمت هیئت مدیره توانسته با فعال نمودن یک خط تولید، در اندازه۶۰*۳۰ کار را آغاز کنید. ولی به رغم همه مشکلات سر راه خط دوم را نیز با اندازه ۴۰*۴۰ و پس از آن بنا به سفارش و نیاز بازار به اندازه۵۰*۵۰ تغییر داده و راه اندازی نماید و این امر با جدیت و تلاش بسیار صورت گرفته است .

آیا بدهی این شرکت پرداخت شده
افق کویرتا به حال چه میزان از بدهی های شرکت پرداخت شده است؟
شرکت در تاریخ ۲۰/۰۸/۱۳۹۸ مجدد شروع به کار کرد؛ که به دلیل توقف طولانی مدت ، با توجه به مشکلاتی که در ادامه می آید با هزینه بیشتر و زمان بیشتر این کار انجام شد:-۱ فرسوده بودن خط تولید-۲ سرقت بعضی از اقلام مانند کابل کنتاکتور، موتور و ..-۳ توقیف بعضی از وسایل تولیدی شرکت از قبیل ژانراتور،دستگاه بسته بندی، لیفتراک و غیره که خیلی از این موارد ارزش آن به مراتب بیشتر از طلب بستانکاران بوده است و مشکلاتی دیگر از قبیل دوری راهاز مرکز سرامیک و جاده ترانزیتی،کلیه ماشین آلات، خطوط تولید و قطعات،تاسیسات و زیرساخت هایش کاملا فرسوده شده بود و نیاز به بازسازی داشت،که این کار به سرعت و استفاده از نیروهای متخصص داخلی صورت پذیرفت.

ادامه در صفحه ۵
۹۰ درصد بدهی این شرکت پرداخت شده است
افق کویر: آیا سهامداران در انتظار سود باشند؟
سهامداران که در حقیقت شرکای شرکت می باشند، با سعه صدری که داشتند؛ موجب راه اندازی مجدد شرکت که در حقیقت یکی از هزاران اعتبار شهرو مردمان خوب بافق شدند، را فراهم نموده و البته با تمام مشکلاتی که پیش روی شرکت بوده و تحریم های ظالمانه آمریکا اجازه ورود هیچگونه قطعات و ماشین آلات را نمی دادند، با تلاش همکاران و متخصصان داخلی کارخانه احیا گردید و تولید خود را از سر گرفته است و ۹۰% بدهی های شرکت به تأمین کنندگان و پرسنل شرکت پرداخت و تسویه گردید و بدهی به دارایی و تأمین اجتماعی و بانک باقی مانده است، که همین بدهی ها هم مشکلاتی را برای شرکت ایجاد کرده بود. از قبیل عدم ارائه خدمات از این ارگانها به شرکت شامل: نداشتن گواهی های مالیاتی، از جمله ارزش افزوده که همانگونه که می دانیم، شرکت کاشی که نتواند کارت بازرگانی برای صادرات داشته باشد، با مشکلات زیادی روبه رو است و همچنین خدمات دیگر…

ارائه طرح هایی با تنوع بالا
افق کویر: فروش فعلی کارخانه به چه شکل است؟
شرکت توانسته با دو خط تولید تقریبا نیاز بخشی از بازار را در قالب فروش آزاد اخذ نمایندگی ها در استانهای تهران، البرز و سایر نقاط کشور و نیز فروش ویژه ای به خود جلب نماید و در جهت بهبود تولید محصولات با تنوع بالا و اندازه های مورد نیاز بازارهای داخلی گام برداشته است. لازم به ذکر است، که علاوه بر بازار داخلی یکی دیگر از اهداف اصلی شرکت کسب بازارهای صادراتی خارج از کشور می باشد و با توجه به دارا بودن پتانسیل بالا و نیروهای متخصص شرکت در این جهت نیز گام هایی برداشته که، از جمله تجهیز نمودن خطوط خط تولید خود علاوه بر چاپ رتوکالر ایتالیایی فکی سنگ شکن، لیفتراک، چاپ دیجیتال، را ه اندازی بالمیل تهیه بدنه و اسکونر چمفر جهت کالیبره نمودن کاشی ها و ارائه طرح هایی با تنوع بالا تقریبا بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال هزینه به همراه داشته است، که امیدوارم با توجه به رهنمون هایی که مقام معظم رهبری درحمایت از تولید ملی و کمک دولت خدمت گذار به این واحد صنعتی موجبات این مهم را فراهم سازد.

برخی افراد فرصت سوزی نموده
افق کویر: مدتی پیش تعدادی از کارگران از کارخانه اخراج شدند، علت اخراج آنها چه بوده است؟( این کارگران معترض هستند که چرا به یکباره این تعدیل نیرو انجام گرفته است؛ آنها می گفتند: علاوه بر اینکه روی حقوق خود حساب باز کرده بودیم، باعث بروز مشکلات حیثیتی نیز برای ما شده است که چرا به یکباره اخراج شده ایم.)؟
تعداد اندکی از نیروها در یک واحد از شرکت که با شرایط آنها از نظر سختی کار مناسبتی نداشت و حجم زیاد کار در آن واحد موجب بروز مشکلات جسمی و روحی برای آنها داشت سبب گردید، که تغییرات و تعدیل نیرویی در آن واحد صورت پذیرد که البته تعداد اندکی هم بودند و غیر از این هیچ گونه موضوع دیگری نبوده که بخواهد برداشت متفاوت داشته باشند. در ضمن سایر قسمت های دیگر نیز بنا به شرایط کار هر واحد نفرات کمی تعدیل یا تغییراتی داشته، از جمله اینکه چندین نفر طی چند مرحله و با هزینه شرکت به کمپ های ترک اعتیاد رفته و پس از سلامت برگشت به کار شده اند، بدون اینکه حتی هزینه های درمانی و حقوق آنها قطع گردد. ولی متاسفانه برخی افراد فرصت سوزی نموده؛ که شرکت کاشی مجبور به فسخ قرارداد آنها است.
غذا در حدی است که هم پرسنل و هم مجموعه مدیریتی استفاده می کند
افق کویر: کارگران نسبت به وضعیت تهویه، وسایل گرمایشی و سرمایشی، وضعیت سرویسهای بهداشتی، نمازخانه و سلف سرویس با مشکل روبرو هستند برای رفع مشکل های مطرح شده چه برنامه ای دارید؟( آنها مطرح کرده اند: بعضی کارگرها به دلیل عدم رعایت بهداشت در سرویسهای بهداشتی در طول ۱۲ ساعت از این سرویسها استفاده نمی کنند؛ یا اینکه برای ادای فریضه نماز باید کارگر در همان محل کار نماز به پادارد، علاوه بر عدم کیفیت غذا ها، غذا در ظروف دربسته سرو نمی گردد و کارگر از آنجایی که دائم پشت دستگاه می باشد، هنگام مصرف باید غذای آلوده را استفاده کند؟
کارخانجات کاشی و سرامیک به خاطر ماهیت کار تولید و گستردگی فضاهای باز، بسته محیطی دارای شرایط خاص خود می باشند. در حد امکان تمام شرایط گرمایشی و سرمایشی واحد ها و قسمت های تعریف و تعبیه گردیده است. شرکت دارای امکانات خدماتی و رفاهی از جمله چندین واحد سونیت در دو طبقه با کلیه امکانات و آشپزخانه و سرویس ناهارخوری و نیز جهت سهولت پرسنل در انجام فریظه دینی نماز و دسترسی پرسنل به نمازخانه این امکان فراهم و در جهت بهبود آن نیز برنامه های در دست اقدام می باشد. شرکت دارای دو سرویس بهداشتی مجزا خانم ها و آقایان جنب سالن تولید می باشد که یک مجموعه از واحد ها در حال تعمیر و بازسازی ولی یک سری دیگر در دسترس پرسنل می باشد، البته فقط در اختیار نیروهای آقا می باشند و نظافت هر روزه آن هم توسط نیروی خدمات صورت می گیرد. جهت خانم ها نیز یک سرویس در ضلع ورودی سالن تولید می باشد، که در اختیار خانم ها می باشد. از نظر غذا و کیفیت هم با توجه به اینکه پرسنل در دو شیفت کاری مشغول به کار می باشند و شرکت هم ناهار و شام را برای آنها با دارا بودن یک واحد آشپزخانه و سه نفر خانم پرسنل ثابت همواره تلاش با استفاده از بهترین مواد و رعایت کامل بهداشت محیطی، غذای گرم را تحویل نیروها دهند و این غذا از نظر کیفی در حدی هست که هم پرسنل و هم مجموعه مدیریتی از همان نوع استفاده می کنند. البته بحث استفاده از ظروف یکبار مصرف به دلیل آسیب جدی به محیط زیست انباشته می گردد، که در طبیعت به راحتی جذب نمی گردد. از این رو غیر از سرو غذا در غذا خوری شرکت، برای پرسنلی که می بایست در حین کار غذا را صرف نمایند، جهت جلوگیری از ورود هرگونه گرد و خاک و بالا بردن سلامت غذایی، آن را در ظروف غیر پلاستیکی با درب و پوشش مناسب تحویل پرسنل می نمایند.
درسایه نیروی کارآمد و سالم می توان انتظار تولید محصول خوب داشته باشیم
افق کویر: باتوجه به اینکه کار در کارخانه کاشی بسیار خطرناک است و هر لحظه امکان دارد به خاطر خستگی کارگر دچار حادثه شود؛ چرا ۱۲ ساعت برای هر شیفت کاری در نظر گرفته شده است؟
به دلیل ۱۲ ساعت کاری در هر شیفت و شرایط خاص این شرکت، مدیریت تمام سعی تلاش خودرا در ارتباط با نیروی بیشتر و مازاد نسبت به شرکت های مشابه در هر واحد رفاه پرسنل و فشار کمتر به نیرو جذب نموده است. خطرات احتمالی هر واحد تعبیه و درنظرگرفته شده، انجام آزمایشات دوره ای سلامت پرسنل، ایجاد واحد طب سلامت در کارخانه و رعایت نکات ایمنی هنگام کار(استفاده از کفش کار – لباس کار – دستکش- ماسک و …) به جد تحت نظارت و مورد استفاده پرسنل می باشد. البته شاید خیلی هم مطلوب نباشد، ولی تلاش مدیریتی مجموعه جهت ایراد ها و پوشش نقاط ضعف در جهت جلوگیری از بروز حوادث و سلامت بیشتر پرسنل می باشد. چرا که در سایه نیروی کار آمد و سالم می توان انتظار تولید محصول خوب را داشته باشیم.
بخشی از نیروهای زمرد از یزد و بهاباد هستند
افق کویر : برخی از کارگران با مشکل سرویس رفت و آمد روبرو هستند و همه قسمتهای شهر را پوشش نمی دهند به همین خاطر برخی از کارگران با وسیله شخصی به محل کار می آیند؟ برای رفع مشکلات این چنینی چه برنامه ای دارید؟ ( اگر بخواهند از سرویس استفاده کنند باید ۱۴ ساعت وقت بگذارند یعنی ۲ ساعت بیشتر)؟
تجمیع کارخانجات کاشی در شهر میبد و اردکان و یزد و نیز موقعیت جغرافیایی شرکت در استان سبب گردیده، که نیروهای که دارای تخصص و تجربه در امرصنعت سرامیک گرایش باشند، در آن شهرها کارکنند حتی با وجود امتیازات بیشتر از سوی شرکت کاشی زمرد بافق نسبت به سایر کارخانجات ، تمایل کمی جهت همکاری در این شرکت را دارند. از این رو با وجود این که اغلب نیروهای متخصص و حتی سرپرستان و بخشی از نیروهای زمرد از یزد بهاباد هستند و حتی با وجود مجموعه سنگ آهن مرکزی ایران نیروهای بومی کمتری تمایل به همکاری با شرکت دارند و این یکی از مشکلاتی است که موجب گردید. شرکت جهت رفت و آمد پرسنل هزینه بسیار سنگینی را متحمل گردد و حتی در سطح شهر بافق و یزد نیز سرویس ها بیشتری جهت رفاه پرسنل انجام وظیفه نموده و به نزدیکترین ایستگاه به مکان سکونت آنها جهت انتقال به شرکت مراجعه می نمایند. طولان بودن مسافت یزد و بهاباد تا شرکت و دو شیفت کاری سبب گردیده، که سرویس ها می بایست سروقت به شرکت مراجعه نمایند؛ تا جابجایی شیفت بدون مشکل صورت پذیرد. از این رو بعضی از نیروها که قالبا می باشند؛ در اثر جا ماندن یا سروقت نیامدن سر ایستگاه از سرویس جا مانده و با وسیله شخصی حضور پیدا می کنند.

۹۰ درصد بدهی این شرکت پرداخت شده است
افق کویر آیا سهامداران در انتظار سود باشند؟
سهامداران که در حقیقت شرکای شرکت می باشند، با سعه صدری که داشتند؛ موجب راه اندازی مجدد شرکت که در حقیقت یکی از هزاران اعتبار شهرو مردمان خوب بافق شدند، را فراهم نموده و البته با تمام مشکلاتی که پیش روی شرکت بوده و تحریم های ظالمانه آمریکا اجازه ورود هیچگونه قطعات و ماشین آلات را نمی دادند، با تلاش همکاران و متخصصان داخلی کارخانه احیا گردید و تولید خود را از سر گرفته است و ۹۰% بدهی های شرکت به تأمین کنندگان و پرسنل شرکت پرداخت و تسویه گردید و بدهی به دارایی و تأمین اجتماعی و بانک باقی مانده است، که همین بدهی ها هم مشکلاتی را برای شرکت ایجاد کرده بود. از قبیل عدم ارائه خدمات از این ارگانها به شرکت شامل: نداشتن گواهی های مالیاتی، از جمله ارزش افزوده که همانگونه که می دانیم، شرکت کاشی که نتواند کارت بازرگانی برای صادرات داشته باشد، با مشکلات زیادی روبه رو است و همچنین خدمات دیگر…

ارائه طرح هایی با تنوع بالا
افق کویر فروش فعلی کارخانه به چه شکل است؟
شرکت توانسته با دو خط تولید تقریبا نیاز بخشی از بازار را در قالب فروش آزاد اخذ نمایندگی ها در استانهای تهران، البرز و سایر نقاط کشور و نیز فروش ویژه ای به خود جلب نماید و در جهت بهبود تولید محصولات با تنوع بالا و اندازه های مورد نیاز بازارهای داخلی گام برداشته است. لازم به ذکر است، که علاوه بر بازار داخلی یکی دیگر از اهداف اصلی شرکت کسب بازارهای صادراتی خارج از کشور می باشد و با توجه به دارا بودن پتانسیل بالا و نیروهای متخصص شرکت در این جهت نیز گام هایی برداشته که، از جمله تجهیز نمودن خطوط خط تولید خود علاوه بر چاپ رتوکالر ایتالیایی فکی سنگ شکن، لیفتراک، چاپ دیجیتال، را ه اندازی بالمیل تهیه بدنه و اسکونر چمفر جهت کالیبره نمودن کاشی ها و ارائه طرح هایی با تنوع بالا تقریبا بالغ بر ۴۰ میلیارد ریال هزینه به همراه داشته است، که امیدوارم با توجه به رهنمون هایی که مقام معظم رهبری درحمایت از تولید ملی و کمک دولت خدمت گذار به این واحد صنعتی موجبات این مهم را فراهم سازد.
برخی افراد فرصت سوزی نموده
افق کویرمدتی پیش تعدادی از کارگران از کارخانه اخراج شدند، علت اخراج آنها چه بوده است؟( این کارگران معترض هستند که چرا به یکباره این تعدیل نیرو انجام گرفته است؛ آنها می گفتند: علاوه بر اینکه روی حقوق خود حساب باز کرده بودیم، باعث بروز مشکلات حیثیتی نیز برای ما شده است که چرا به یکباره اخراج شده ایم.)؟
تعداد اندکی از نیروها در یک واحد از شرکت که با شرایط آنها از نظر سختی کار مناسبتی نداشت و حجم زیاد کار در آن واحد موجب بروز مشکلات جسمی و روحی برای آنها داشت سبب گردید، که تغییرات و تعدیل نیرویی در آن واحد صورت پذیرد که البته تعداد اندکی هم بودند و غیر از این هیچ گونه موضوع دیگری نبوده که بخواهد برداشت متفاوت داشته باشند. در ضمن سایر قسمت های دیگر نیز بنا به شرایط کار هر واحد نفرات کمی تعدیل یا تغییراتی داشته، از جمله اینکه چندین نفر طی چند مرحله و با هزینه شرکت به کمپ های ترک اعتیاد رفته و پس از سلامت برگشت به کار شده اند، بدون اینکه حتی هزینه های درمانی و حقوق آنها قطع گردد. ولی متاسفانه برخی افراد فرصت سوزی نموده؛ که شرکت کاشی مجبور به فسخ قرارداد آنها است.

غذا در حدی است که هم پرسنل و هم مجموعه مدیریتی استفاده می کند
افق کویر کارگران نسبت به وضعیت تهویه، وسایل گرمایشی و سرمایشی، وضعیت سرویسهای بهداشتی، نمازخانه و سلف سرویس با مشکل روبرو هستند برای رفع مشکل های مطرح شده چه برنامه ای دارید؟( آنها مطرح کرده اند: بعضی کارگرها به دلیل عدم رعایت بهداشت در سرویسهای بهداشتی در طول ۱۲ ساعت از این سرویسها استفاده نمی کنند؛ یا اینکه برای ادای فریضه نماز باید کارگر در همان محل کار نماز به پادارد، علاوه بر عدم کیفیت غذا ها، غذا در ظروف دربسته سرو نمی گردد و کارگر از آنجایی که دائم پشت دستگاه می باشد، هنگام مصرف باید غذای آلوده را استفاده کند؟
کارخانجات کاشی و سرامیک به خاطر ماهیت کار تولید و گستردگی فضاهای باز، بسته محیطی دارای شرایط خاص خود می باشند. در حد امکان تمام شرایط گرمایشی و سرمایشی واحد ها و قسمت های تعریف و تعبیه گردیده است. شرکت دارای امکانات خدماتی و رفاهی از جمله چندین واحد سوییت در دو طبقه با کلیه امکانات و آشپزخانه و سرویس ناهارخوری و نیز جهت سهولت پرسنل در انجام فریضه دینی نماز و دسترسی پرسنل به نمازخانه این امکان فراهم و در جهت بهبود آن نیز برنامه های در دست اقدام می باشد. شرکت دارای دو سرویس بهداشتی مجزا خانم ها و آقایان جنب سالن تولید می باشد که یک مجموعه از واحد ها در حال تعمیر و بازسازی ولی یک سری دیگر در دسترس پرسنل می باشد، البته فقط در اختیار نیروهای آقا می باشند و نظافت هر روزه آن هم توسط نیروی خدمات صورت می گیرد. جهت خانم ها نیز یک سرویس در ضلع ورودی سالن تولید می باشد، که در اختیار خانم ها می باشد. از نظر غذا و کیفیت هم با توجه به اینکه پرسنل در دو شیفت کاری مشغول به کار می باشند و شرکت هم ناهار و شام را برای آنها با دارا بودن یک واحد آشپزخانه و سه نفر خانم پرسنل ثابت همواره تلاش با استفاده از بهترین مواد و رعایت کامل بهداشت محیطی، غذای گرم را تحویل نیروها دهند و این غذا از نظر کیفی در حدی هست که هم پرسنل و هم مجموعه مدیریتی از همان نوع استفاده می کنند. البته بحث استفاده از ظروف یکبار مصرف به دلیل آسیب جدی به محیط زیست انباشته می گردد، که در طبیعت به راحتی جذب نمی گردد. از این رو غیر از سرو غذا در غذا خوری شرکت، برای پرسنلی که می بایست در حین کار غذا را صرف نمایند، جهت جلوگیری از ورود هرگونه گرد و خاک و بالا بردن سلامت غذایی، آن را در ظروف غیر پلاستیکی با درب و پوشش مناسب تحویل پرسنل می نمایند.

درسایه نیروی کارآمد و سالم می توان انتظار تولید محصول خوب داشته باشیم
افق کویرباتوجه به اینکه کار در کارخانه کاشی بسیار خطرناک است و هر لحظه امکان دارد به خاطر خستگی کارگر دچار حادثه شود؛ چرا ۱۲ ساعت برای هر شیفت کاری در نظر گرفته شده است؟
به دلیل ۱۲ ساعت کاری در هر شیفت و شرایط خاص این شرکت، مدیریت تمام سعی تلاش خودرا در ارتباط با نیروی بیشتر و مازاد نسبت به شرکت های مشابه در هر واحد رفاه پرسنل و فشار کمتر به نیرو جذب نموده است. خطرات احتمالی هر واحد تعبیه و درنظرگرفته شده، انجام آزمایشات دوره ای سلامت پرسنل، ایجاد واحد طب سلامت در کارخانه و رعایت نکات ایمنی هنگام کار(استفاده از کفش کار – لباس کار – دستکش- ماسک و …) به جد تحت نظارت و مورد استفاده پرسنل می باشد. البته شاید خیلی هم مطلوب نباشد، ولی تلاش مدیریتی مجموعه جهت ایراد ها و پوشش نقاط ضعف در جهت جلوگیری از بروز حوادث و سلامت بیشتر پرسنل می باشد. چرا که در سایه نیروی کار آمد و سالم می توان انتظار تولید محصول خوب را داشته باشیم.

بخشی از نیروهای زمرد از یزد و بهاباد هستند
افق کویر برخی از کارگران با مشکل سرویس رفت و آمد روبرو هستند و همه قسمتهای شهر را پوشش نمی دهند به همین خاطر برخی از کارگران با وسیله شخصی به محل کار می آیند؟ برای رفع مشکلات این چنینی چه برنامه ای دارید؟ ( اگر بخواهند از سرویس استفاده کنند باید ۱۴ ساعت وقت بگذارند یعنی ۲ ساعت بیشتر)؟
تجمیع کارخانجات کاشی در شهر میبد و اردکان و یزد و نیز موقعیت جغرافیایی شرکت در استان سبب گردیده، که نیروهای که دارای تخصص و تجربه در امرصنعت سرامیک گرایش دارند، در آن شهرها کارکنند حتی با وجود امتیازات بیشتر از سوی شرکت کاشی زمرد بافق نسبت به سایر کارخانجات ، تمایل کمی جهت همکاری در این شرکت را دارند. از این رو با وجود این که اغلب نیروهای متخصص و حتی سرپرستان و بخشی از نیروهای زمرد از یزد بهاباد هستند و حتی با وجود مجموعه سنگ آهن مرکزی ایران نیروهای بومی کمتری تمایل به همکاری با شرکت دارند و این یکی از مشکلاتی است که موجب گردید. شرکت جهت رفت و آمد پرسنل هزینه بسیار سنگینی را متحمل گردد و حتی در سطح شهر بافق و یزد نیز سرویس ها بیشتری جهت رفاه پرسنل انجام وظیفه نموده و به نزدیکترین ایستگاه به مکان سکونت آنها جهت انتقال به شرکت مراجعه می نمایند. طولانی بودن مسافت یزد و بهاباد تا شرکت و دو شیفت کاری سبب گردیده، که سرویس ها می بایست سروقت به شرکت مراجعه نمایند؛ تا جابجایی شیفت بدون مشکل صورت پذیرد. از این رو بعضی از نیروها که قالبا می باشند؛ در اثر جا ماندن یا سروقت نیامدن سر ایستگاه از سرویس جا مانده و با وسیله شخصی حضور پیدا می کنند.

 

راضیه برزگری

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

مسابقات فوتسال جام رمضان

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مسابقات جام