تا زمانی که بدن، دشمن را بشناسد کار از کار گذشته است

به گزارش هفته نامه افق کویر،، در رابطه با موضوع ویروس کرونا گفتگویی با دکتر”سید محمود میرترابی” متخصص داخلی بیمارستان ولیعصر(عج) بافق و رئیس واحد مشارکت مردمی مرکز بهداشت بافق؛ انجام شد که وی به سوالات مطرح شده از سوی خبرنگار ما پاسخ داد.
ویروس وارد سلول می شود و فعالیت کل سلول بدن را به نفع خود تغییر می دهد.
افق کویر ویروس کرونا چیست؟
آنچه بیشتر از خطر ویروس کرونا ایجاد رعب و وحشت در جامعه می کند، ترس از خطرات ویروس فوق است که بیشترین دلیل آن انفجار و بحرانی کردن و رسانه ای کردن خطرات این ویروس می باشد؛ دلیل بعدی عدم شناخت از عملکرد ویروس و نحوه و جایگاه تولید ویروس و نحوه برخورد با این معضل در سطح جامعه می باشد. هر چند از نحوه گسترش و چند وچون این ماجرا اطلاع چندانی نیست ولی اطلاعات عمومی که باعث جلوگیری از انتشار بیماری فوق و رفع ترس و وحشت در بین مردم می شود مفید و موثر واقع شده است.
در مورد بیماری های ویروسی ( سرما خوردگی، آنفلونرا، کرونا و …) با توجه به خاصیت ویروس که وارد سلول می شود و فعالیت کل سلول بدن را به نفع خود تغییر می دهد.
ویروس ها کارهای خود را به نفع خود و به ضرر بدن انجام می دهد.
افق کویر ویروس کرونا چگونه کار خود را انجام می دهد؟
چند معضل وجود دارد:
-۱ بدن آماده مقابله با ویروس نیست چون بطور یکباره به وجود آمده و هنوز بدن آشنایی با این ویروس را ندارد تا بر علیه آن مقابله کند. تا زمانیکه بدن، دشمن را بشناسد کار از کار گذشته و کار خود را به نفع خود و به ضرر بدن انجام می دهد.

۲- چون داخل سلول می رود مانند دزدی مسلح که وارد خانه شده و همه اختیارات خانه را بدست گرفته و صاحب خانه هم هیچ وسیله ی دفاعی از خود از پیش آماده ننموده است. و کل مجموعه خانه ( سلول) را به دست می گیرد.
۳- این ویروس متاسفانه از فرد به فرد منتقل می شود ( در مقایسه با بیماری ها دیگر مثل تب مالت و … انتقال فرد به فرد را نداریم و از حیوان به فرد منتقل می شود که راه کنترل آن آسان است.) و این انتقال انسان به انسان موجب سختی در کنترل و درمان بیمار می شود.
۴- با توجه به تازه نفس بودن ویروس و قدرت بالا و افسار گسیختگی آن، گسترش و میدان داری آن، باعث مرگ و میر( در صورت ایجاد بیماری) و سیر بدخیمی آن می شود.
با توجه به مقدمه ای که در قالب و جمع موارد ۴-۱ می شود می توان به این نکته رسید که تنها راه عدم ابتلا به آن ویروس پیشگیری و دقت، تاکید و همت در پیشگیری می باشد.
افق کویر آیا زمان طغیان بیماری ویروسی عناصری اقدام می کند؟
مرسوم است که در دنیا هنگامی که یک طغیان بیماری مخصوصاً ویروسی ایجاد می شود هر کدام از عناصر ذیل بر حسب وظیفه شروع به اقدام سریع برای رفع این معضل می نمایند.
****سازمان بهداشت جهانی (WHO) جهت یافتن علت و مکان شروع بیماری بر اساس گزارشات نمایندگان خود در کشور ها وارد عمل می شود.
****وزارت بهداشت کشورها جهت اجرای دستور العمل سازمان بهداشت جهانی (WHO) ولی رکن اصلی را جامعه به عنوان:
-قربانی ویروس
-عمل کننده به دستوالعمل های سازمانهای ذیربط بعهده دارد.
مردم با پیشگیری از انتقال ویروس نقش اصلی را در کنترل و خطر بیماری کرونا بعهده دارند.
افق کویر علت بیماری کرونا چیست؟
در مورد ویروس جدید کرونا، به علت مسائل تغذیه ای منطقه ای (مصرف غذای نپخته حیوانات وحشی و … ) یا به علت بیو تروریسم ( ترفند کشورهای مستبد در ایجاد بیماری و معضل پزشکی در کشور هایی که نمی‌خواهند رقیب آنها در پیشرفت اقتصادی باشند) و چه بعلت تغیرات آب و هوایی و جهش ویروس ها باشد در حال حاضر یک معضل بروز جامعه جهانی شده است که همانطور که گفته شود جامعه باید با یکسری تمهیدات که بعنوان پیشگیری محسوب می شود از بروز آن در کشور ممانعت به عمل آورد.
لازم نیست که با اولین علایم آبریزش و گلو درد و تب خفیف به پزشک مراجعه شود
افق کویرچه وظیفه ای برعهده مردم است برای پیشگیری از این بیماری؟
۱-با توجه به این که ویروس هم در وسایل و اشیا می تواند وجود داشته باشد، شست و شوی مکرر دستها با آب و صابون حداقل ۳ دقیقه، مخصوصاً پس از مهمانی ها و دست دادن ها و … خروج از اماکن تجمعی قبل مساجد، امامزاده ها و جلسات اداری، مذهبی توصیه و تاکید می شود.
۲-حتی الامکان از دست دادن و بوسیدن خودداری شود ( مخصوصاً با کمترین علایم تنفسی)
۳-ماسک را دست کم نگیرید، با کوچکترین علایم تنفسی از ماسک ترجیحاً از ۲ ماسک روی هم استفاده شود.
۴-با توجه به همپوشانی علائم آنفولانزا و بیماری کرونا کسانی که بیماری قلبی، ریوی، کبدی و مخصوصاً خانمهای باردار که تا به حال اقدام به تزریق واکسن ننموده اند حتماً واکسن آنفولانزا را تزریق نمایند.
۵-درمان اولیه همه ی بیماری های ویروسی استراحت، مصرف مایعات، مصرف مسکن و آنتی هیستامین می باشد و عزیزان از پزشک خود درخواست آنتی بیوتیک و کورتون را نمایند و تصمیم را به عهده پزشک بگذارند.
۶-ضرورتا لازم نیست که با اولین علایم آبریزش و گلو درد و تب خفیف به پزشک مراجعه شود و تمهیدات اولیه شامل معافیت از کار ( مخصوصاً دانش آموزان) استراحت، مایعات و مسکن بوده است و در صورت تب بیشتر از ۳۸ در طول ۴۸ ساعت به پزشک مراجعه نمایند.
هرگونه استرس در سیر بیماری و بهبودی زودتر آن در سیستم ایمنی بدن دخالت منفی خواهد داشت.

افق کویر به عنوان حرف پایانی؟
از همشهریان و خوانندگان عزیز خواهشمندم از هر گونه استرس و اضطراب درمورد ویروس کرونا پرهیز نموده با رعایت نکاتی که از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی و توصیه وزارت بهداشت و مسئولین امر ارائه می شود اکتفا نموده و از مواردی که در فضای مجازی باعث رعب و وحشت می شود پرهیز نمایند چون ثابت شده هر گونه استرس در سیر بیماری و بهبودی زودتر آن و در سیستم ایمنی بدن دخالت منفی خواهد داشت. لازم به ذکر است که به مراکز توریست پذیر مثل کمپ های تفریحی و هتل های شهرستان اعلام شده که هر گونه توریست خارجی با علائم تنفسی سریعاً به مرکز اورژانس بافق ارجاع شوند.

سارا شفیعی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

همای سعادت در آبادی معدن آباد

«ممل» گفت: «آقاتقی»! شنیده اید که «همای سعادت»