نیازهای اساسی در سن نوجوانی و جوانی نیاز به آزادی و قدرت

الهام نصیرزاده| به گزارش هفته نامه افق کویر، رشد سريع صنعت موتورسيكلت در سالهاي اخيردرايران واستقبال مردم ازآن بدون رعايت نكات ايمني درهنگام رانندگي با اين وسيلةنقليه موجب شده است كه موتورسيكلت سواران به عنـوان دومـين گـروه از آسيب ديدگان تصادفات رانندگي درايران شناخته شوند، در این باره بمناسبت ۷اردیبهشت ماه روز حمل و نقل و ایمنی گزارشی مهیا گردیده است که شما خوانندگان محترم افق کویر را به خواندن آن دعوت می نماییم.

ابتدا با “سرگرد شهرام طولابی نژاد” فرمانده انتظامی شهرستان بافق به گفتگو پرداخته ایم:
افق کویر آیابرنامه ریزی مداومی برای کنترل تخلفات موتورسواران در بافق صورت گرفته است؟
به طورمداوم توقیف موتورسیکلت های متخلف از جانب پلیس راهور صورت می پذیرد و طرحهایی با همکاری عوامل انتظامی دراین باره انجام می شود.
افق کویر صدورگواهی اشتغال به تحصیل جهت ارائه به راهنمایی و رانندگی در بافق اجرا گردیده است یا خیر؟ (جهت تردد دانش آموزی)
فعلا هیچگونه مجوزی از جانب پلیس راهور انجام نگردیده و در صورت ابلاغ برابر دستورالعمل این امر صورت می پذیرد.
افق کویر محدودیت برای افراد مسن وجود دارد یاخیر؟
تخلف تخلف است و در قانون هیچگونه محدودیت به لحاظ سن وجود ندارد ولی پلیس راهور اولویت توقیف رانندگان کم سن و جوان را در دستور کار دارد ضمن اینکه انتظار می رود افراد مسن و پیر بیشتر قوانین را رعایت نمایند زیرا بیشتر آسیب پذیر هستند.
افق کویرچرا راهنمایی ورانندگی درخصوص کلاه ایمنی کنترل روزانه ندارد؟
استفاده از کلاه ایمنی می بایست ابتدا از جانب خانواده به فرزندانشان صورت گیرد و پلیس وظیفه خود را بصورت روزانه انجام می دهد اما هیچوقت صرفا ًبا اعمال قانون نمی شود استفاده از کلاه ایمنی را به رانندگان موتورسیکلت تحمیل کرد؛ هر چندکه ما وظیفه قانونی خود را انجام می دهیم.
افق کویر رانندگی با موتورسیکلت در بافق از سن پایین آغاز می گردد چه برخوردی تا بحال انجام شده و چه تدابیری اندیشیده اید؟
رانندگی با سن پایین بیشتر جنبه فرهنگی داشته و خانواده ها بدون در نظر گرفتن استانداردهای قانونی بی جهت اقدام به خرید موتورسیکلت کرده و آن را در اختیار فرزندان خود قرار می دهند. در صورت توقیف موتورسیکلت رانندگان با سن کم برابر ضوابط و مقررات و بنابر دستور دادستان محترم شهرستان برابر قانون برخورد می شود. متاسفانه خانواده ها توجه به عواقب خطرناک این عمل ندارند و به حوادثی که جان فرزندان خود و سایر شهروندان را به مخاطره می اندازد بی تفاوت هستند.
تخلیه شور و هیچان
سپس به سراغ نوجوانان و جوانان در سطح شهر رفتم علیرضا که تمایلی به معرفی بیشتر خود نداشت در پاسخ به این سوال که چطور دل و جرأت انجام تک چرخ زدن در خیابان را پیدا کرده، گفت: من جوان هستم و پرانرژی؛ حالا این انرژی باید به نوعی تخلیه شود. در نتیجه چون تنها راه تفریح من همین موتورسواری است، چاره‌ای جز تخلیه شور و هیجان از این طریق نداریم.
وی در خصوص راه های تفریحی دلخواهش که در بافق وجود ندارد گفت: سالن های ورزشی همیشه کرایه داده شده است و استاندار نیست، بیلیارد و باشگاه اسب سواری عمومی نداریم که آموزش و اسب کرایه داشته باشد حتما باید خودمان اسب داشته باشیم.
همه همکلاسی هایم موتور دارند
ابوالفضل که ۱۵ سال سن داشت گفت: سه ماه پیش با یکی از دوستانم مشغول تک چرخ زدن بودیم که در یک لحظه خودمان را بین زمین و هوا دیدم. تا مدتی گیچ بودم و نمی‌دانستم چه اتفاقی افتاده که سپس فهمیدم، خودرویی از خیابان فرعی جلوی ما پیچیده و دوستم که پشت فرمان موتور بود، نتوانست تعادل موتور را حفظ کند و ما ابتدا با دیوار و سپس نقش بر زمین شدیم. دوستم به سرش ضربه وارد شد چون کلاه ایمنی بر سرنداشت و من با استخوان خرد شده دست و پا و چند پلاتین باید زندگی کنم.
ابولفضل؛ به نظرت چه کسی عامل این اتفاق است؟ من هنوز حسرت آن روزها را می‌خورم و دوست دارم دوباره به جمع رفقا بروم ولی اگر خانواده ام برای من موتور نخریده بودند شاید سوار موتور نمی شدم.
پس خانواده ات را مقصر می دانی؟ خودم اصرار کردم تا برایم بخرند.ولی همه همکلاسی های من موتور دارند.
بچه پولدارها و موتور ۲۴۰ میلیون تومانی
در ادامه به ابتدای یکی از خیابان ها رفتم قریب به ۱۰ نوجوان و جوان در کنار موتورهای پارک شده خود نشسته بودند با آنها به گفتگو پرداختم هرکدام سخنی گفتند: رضا که به سن قانونی رسیده بود و گواهینامه هم داشت گفت: من عشق موتور و تک پرخ هستم، کلاه ایمنی هم سوسول بازی می باشد و استفاده نمی کنم.
دیگر جوانی گفت: سخت گیری نیست ما هم از کلاه استفاده نمی کنیم.
قسمتی دیگری از شهر، تعدادی موتورسیکلت پارک بود که راکبانش از ۱۰ساله تا ۲۳ساله در جمع هم به تماشای حرکات نمایشی یکدیگر نشسته بودند، نزد آنها رفتم و سوال نمودم آیا این حرکات در خیابان خطرساز نیست؟ با همهمه پاسخ می دادند یکی از آنها گفت: هیچکس به فکر جوانانی نیست که علاقه به موتور و حضور در پیست دارند.به آنها گفتم؛ پیست که جایگاه موتورهای مخصوص است؟ آیا شما می توانید با این موتورسیکلت ها در پیست حضور یابید؟ ما از قشر ضعیف جامعه هستیم. ورود به پیست فقط مخصوص بچه پولدارهایی است که موتورهای بالای ۵۰ میلیون تومان سوار می‌شوند و آنها می‌توانند با پرداخت مبالغ میلیونی، مجوز تردد و پلاک هم برای موتورهای سنگین خود بگیرند.
نوجوانی از میان جوانان صدا رساندو گفت: پسر فامیل ما، موتور ۲۴۰میلیون تومانی خریده است.
مسئولان فضایی با کمترین امکانات مهیا کنند
سپس محمد که دارای مدرک لیسانس بود بیان کرد: حالا این وضعیت را مقایسه کنید با ما که بیکار و با موتورهای معمولی و جیب خالی راهی خیابان شده ایم. با یک موتور ارزان کسی را به پیست راه نمی‌دهند. اگر مسؤولان فضایی با کمترین امکانات برای ما مهیا کنند، راضی هستیم.
نتیجه گزارش این است که از میان ۳۰جوان ونوجوانی که مصاحبه صورت گرفت اکثریت از اعتماد به نفس پایینی برخوردار بودند و تمایل به معرفی یا برداشتن تصویرشان نبودند. کلاه ایمنی را گران و حتی تمسخر نمودند و حتی اشاره به خانوادهایشان داشتند که با موتور کارهای خانواده را هم انجام می دهیم و در هر خانه چند موتورسیکلت پارک است.
ایجاد کارگاه آموزشی
در گفتگویی تلفنی ” اسرافیل پناهی” مدیر امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری بافق، با تاکید بر ضرورت فرهنگسازی در حوزه موتورسواران شهر، بیان کرد: در سال گذشته؛ چاپ و توزیع کتابچه های فرهنگی با موضوعات فرهنگی در سطح مدارس شهرستان و نصب بنر ترافیکی در سطح شهر با موضوعات مختلف از جمله: حمل و نقل، استفاده از کلاه ایمنی و …. صورت گرفته است.
وی افزود: تهیه انیمیشن با موضوعات کلاه ایمنی و… در سال ۹۸ تهیه گردیده و در سال جدید هم با موضوعات مختلف در حال آماده سازی می باشد.
مدیر امور اجتماعی‌ و فرهنگی‌شهرداری بافق تصریح کرد: ایجاد کارگاه های آموزشی، جهت کاهش رفتارهای پرخطر با افزایش سهم بالای خودمراقبتی، امنیت بیشتر پیاده روها، کاهش تصادفات و افزایش میزان رضایتمندی عموم شهروندان در برنامه های سال ۹۹ در حال برنامه ریزی می باشد.

عابرپیاده و موتورسوار
در ادامه به سراغ رئیس مرکز فوریت های پزشکی شهرستان بافق رفتیم؛ وی در خصوص تصادفات سال ۹۸ گفت: از یکم فروردین ماه تا ۲۹ اسفند ۹۸، سه هزار و ۲۵۸ ماموریت انجام شده است. از این ماموریت ها دوهزار و ۶۱۷مورد شهری و ۶۴۱ مورد جاده ای بوده است.
ملکزاده اضافه کرد: در این مدت ۸۴۶ مورد تصادف رخ داده که ۶۵۷ مورد شهری بوده و ۱۸۹ مورد جاده ای بوده است. که ۲۶ درصد ماموریت ها ترافیکی بوده است و اکثر قریب به اتفاق حوادث شهری، عابر پیاده و موتورسیکلت سوران بوده اند. که نیز برای درمان به بیمارستان منتقل
و حتی فوت راکبان را هم در بر داشته ایم.
وی با بیان اینکه صدمه به سر و گردن عامل عمده فوت و جراحت شدید موتورسواران است، اضافه کرد: با توجه به اینکه موتورسیکلت حفاظ و سپری برای جلوگیری از وارد شدن ضربه به سر و صورت راکب ندارد، صدمه های زیادی در حوادث به راکب وارد می شود و متاسفانه اکثریت بدون کلاه ایمنی هستند.
ملکزاده تصریح کرد: من تعجب میکنم که مردم برای گوشی همراه خود محافظ و گارد میخرند اما برای سر این عضو فوق العاده مهم کلاه ایمنی بعنوان محافظ استفاده نمی کنند. شاید مهمترین دلیل آن باور غلطی باشد که حادثه برای دیگران است.
ارضای نیاز به قدرت و آزادی
در پایان با مهسا اسماعیلی متخصص فرزند پروری، در خصوص علاقه نوجوان و جوانان در این باره به صحبت پرداختیم وی اظهارداشت: یکی از نیازهای اساسی در سن نوجوانی و جوانی نیاز به آزادی و نیاز به قدرت است که بیشتر تحت عنوان خودمختاری نوجوان شناخته می شود برآورده کردن این نیازها ممکن است به شیوه های مختلف انجام شود.
وی دلایل موتورسواری و تک چرخ زدن را اینگونه بیان داشت: یکی از دلایل موتورسواری و تک چرخ زدن نوجوانان و جوانان هم ارضای نیاز به قدرت و آزادی آنها است . زمانی که محدودیت های والدین در برابر فرزندان زیاد باشد آنها راه های مختلف پیدا میکنند برای نشان دادن قدرت و آزادی خود، که موتورسواری هم نوعی از ارضای این نیاز است و حتی گاها با تک چرخ زدن می خواهند قدرت خود را نشان دهند و از این طریق توجه اطرافیان و همسالان را به سمت خود جلب کنند.
مهسا اسماعیلی ادامه داد: یکی دیگر از دلایل نشان دادن استقلال نوجوانان و جوانان از والدینشان است که به آنها ثابت کنند بزرگ شده اند تا والدین آنها را به رسمیت بشناسند.
وی افزود: فرزندان دوست دارند تجارب جدید کسب نمایند که حتما والدین باید با آنها در مورد این تجارب و پیامدهای آن با فرزندان خود گفتگو کنند.
مشاور تخصصی نوجوانان، در پایان گفت: در این دوران سنی آنها از همسالانشان الگو می گیرند، به این علت که همسالان در این سن اهمیت ویژه ای پیدا می کنند و با موتورسواری نیز می خواهند هیجانات خود را تخلیه کنند.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

گفتگو با ” محمدیزدانی”: مابقی عمر خود را به طبیعت گردی و مسافرت سپری نماییم

به گزارش هفته نامه افق کویر؛ برای بسیاری