برداشت محصول کلزا در بهاباد آغاز شد

مدیر جهاد کشاورزی بهاباد از آغاز برداشت دانه روغنی کلزا در سطح ۲۶ هکتار از مزارع شهرستان خبر داد و پیش بینی کرد که امسال ۳۰ تن این محصول برداشت شود.

مهدی عبدالحسین زاده روز سه شنبه افزود: برداشت محصول از اواخر هفته گذشته آغاز شد و تا اواخر خردادماه آینده ادامه دارد.

وی با اشاره به اینکه بهاباد به علت داشتن خاک حاصلخیز از مناطق مستعد استان یزد برای کشت دانه‌های روغنی از جمله سویا و کلزاست، گفت: کاشت این گیاه به دلیل سودآوری محصول آن نسبت به سایر محصولات  در سال های اخیر موجب رغبت کشاورزان به کشت آن شده است.

مدیر جهاد کشاورزی بهاباد یادآور شد: دانه‌های روغنی در بحث تامین روغن خوراکی، کنجاله دام و طیور و پایداری تولید غلات بسیار مفید است و کلزا در تناوب با گندم و جو کشت شده و سبب پایداری کشت این محصولات می‌شود.

وی تصریح کرد: کشت کلزا باعث افزایش تولید، حفظ منابع آب و خاک و افزایش بهره وری می‌شود و در مقایسه با کشت گندم، نیاز آبی کلزا کمتر است که این امر باعث شد در منطقه کشت این گیاه  را به عنوان بهترین کشت در تناوب با گندم انجام دهند.

عبدالحسین زاده خاطرنشان کرد : روغن کلزا از جمله بهترین روغن های خوراکی است و گنجاله آن نیز برای تغذیه دام مصرف می شود.

تاکنون در بهاباد کارگاه روغن کشی کلزا ایجاده نشده است، کشاورزان محصول خود را برای فراوری به شهرهای مجاور استان های یزد و کرمان ارسال می کنند.

مرکز شهرستان ۲۰ هزار نفری بهاباد در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شرق شهر یزد قرار دارد .

همچنین بیستم اردیبهشت ماه جاری به گفته مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهریز برداشت دانه روغنی کلزار در سطح ۱۵ هکتار آغاز شد که به خاطر آفات و سرمازدگی نسبت به سال گذشته میزان تولید ۲۰ درصد کاهش دارد.

محمد جعفری  افزود: از هر هکتار ۲ تن کلزار برداشت و بخش عمده آن برای فروش به مرکز استان ارسال می‌شود و امسال دولت به صورت تضمینی  هر کیلوگرم کلزا را به قیمت چهار هزار و ۴۶۰ تومان از تولید کنندگان خریداری می‌کند./ایرنا

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

راهپیمایی مردم بافق در حمایت از پاسخ مقتدرانه سپاه و تحقق وعده صادق

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل