تفسیر نقاشی و بازی درمانی

در این مطلب به ” مهدیه فتاحی: مربی پیش دبستانی و دارای مدرک تفسیر نقاشی و بازی درمانی تفسیر نقاشی و بازی درمانی” در خصوص کودکانی که دچار اختلال هستند پرداخته شده است. تا والدین بتوانند با نقاشی و بازی مشکلات کودکان خود را شناسایی نمایند.

نقش نقاشی و بازی در روند رشد از اساسی ترین مرحله و شناخت پیرامون خود و همچنین ارتباط صحیح برقرار کردن کودک است. کودکان از بدو تولد نیاز به بازی و تجسس محیط پرامون خود دارند و به طبع آن علاقه به خلق و کشیدن  و اجتماعی کردن رفتار کودک به امکان ارتباط او به وسیله خطوط و علایم بستگی دارد.

بخش اول

کودک در اوایل مرحله رشد خود(۱۱ ماهگی) آثاری به جای میگذارد در جهت اعلام وجود خود در محیط ،مثل بر جای گذاشتن اثر آب دهان و کم کم با بزرگتر شدن لک انداختن توسط خوراکی هایش بر روی اجسام، این آثار و علایم از طرف بزرگترها واکنش خوبی نخواهد داشت و کاملا برعکس واکنشی است که والدین از اولین صداها و آواهایی که از کودک خود میشنوند و به تشویق او می پردازند.در نتیجه استعداد کودک در جهت صحبت کردن خیلی زوتر از بروز خلق استعداد و آشنایی پیرامون خود رشد میکند.

در نقاشی، کودک همانند خواب و رویا خود را از ممنوعیت ها رها میکند و در حالتی نا خوداگاه درباره مسایل و کشفیات و دلهره هایش صحبت میکند.

به همین دلیل اگر آموزش نقاشی را بر پایه تصحیح نقاشی قرار دهیم و در آن به کودکان از سنین پایین تمرین کپی کردن را بیاموزیم اشتباه بزرگی را مرتکب شده ایم.

تقلید و کپی کردن باعث از بین بردن امکان برقراری و هرگونه گفت و گویی بین مربی و والدین با کودک میشود. زیرا او را مجبور به عملی کرده ایم که هیچگونه نیازی به آن ندارد.

نقاشی کودک یک پیام است انچه را که او نمیتواند به لفظ در آورد، به ما انتقال می دهد

بررسی و درک زبان نقاشی،اطلاعاتی ارزنده در اختیار والدین، مربیان، روانشناسان و همه کسانی می گذارد که خواهان درک و دریافت راز و رمز جهان کودک هستند. کودک همه مسایل زندگی خود را به واسطه نقاشی  به تجربه در می آورد، خود را می آزماید و منِ خویستن را بنا میکند.

خطوط درهم و برهمی که کودک در سنین ۱۶ تا۱۸ ماهگی ترسیم میکند کم کم جایش را به دو اثر گرافیکی مشخص تری می دهد. یکی نوشتن و دیگر خط نگاری است. در این سن اغلب کودکان خطوط انحنا داری مانند مارپیچی و حلزونی ترسیم میکند که بخش عظیمی از محیط تحت کنترل خود را فرا میگیرد. و به تدریج در سن ۵/۲ سالگی به کشیدن خطوط افقی ،عمودی، نقطه چین و دایره میپردازد. این زمان میل به تجلی عینی در کودک رشد میکند و شباهتی بین خطوط کشیده با اشیا پیرامونش پیدا کرده و برای نقاشی خود اسم انتخاب میکند.

در ۳ سالگی کودکان به ترسیم آدمکی از یک دایره و چند خط متصل به آن میپردازند

تحلیل و بررسی نقاشی کودک بسته به موقعیت و حال کودک میتواند از پیشرفت بسیاری از اختلالات رشدکودک (افسردگی،اتیسم،بیش فعالی،کمبود توجه و…) جلوگیری کند. با تفسیرنقاشی و بازی درمانی کودک، میتوان به نوع مشکل کودک و به تبع آن به درمان و رشد کودکی خلاق رسید.

ادامه دارد

 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

نقشه کرونایی یزد آبی‌تر شد

هفت شهرستان استان یزد در وضعیت آبی کرونایی