چرا کودکم می ترسد؟

مهسا اسماعیلی| مشاوره کودک و نوجوان
هفته نامه افق کویر قصد دارد، هر هفته سوالات مربوط به کودک و نوجوان را ازطریق مشاور پاسخ دهد.خوانندگان گرامی می توانند هر گونه پرسش در این باره را به سامانه ۱۰۰۰۲۸۵۳ ارسال نمایند.
دخترمن ۱۱سال دارد و شب ها موقع خواب می ترسد دزد وارد خانه شود. من و پدرش و او را با تفنگ بکشد.اصلا نمیدانم چرا این فکر را می کند هرچی از امنیت برایش می‌گوییم‌فایده ندارد و می خواهد بین ما بخوابد یا درها را قفل کنیم.
زمانی که فرزندان در معرض اخبارهای گوناگون و صحبت های اطرافیان یا فیلم و کارتن های ترسناک قرار می گیرند، یا زمانی که دائما بچه ها را از غریبه ها میترسانیم و بهشون در حد افراطی پیام مراقبت میدهیم، دچار احساس ترس و نگرانی و اینکه دنیا جای ناامنی هست می شوند و این ترس را در زندگی و فعالیت های روزمره و حتی ممکن است به صورت کابوس های شبانه نشان دهند. قطعا ترس فرزند شما از دزد هم در این سن علتی دارد و حتی می تواند در کنار این ترس ، ترس های دیگر چون ترس از تاریکی ، تنها بودن و..هم وجود داشته باشد.
مراقب اخبار، صحبتهایمان و برنامه هایی که کودک میبیند باشیم. بزرگسالان به این اخبار عادت کرده اند اما کودکان نه. فیلم های با مضمون جنگ و خشونت، بازی های کامپیوتری جنگی و صحبت از اینکه فلان همسایه خونشون دزد اومده و… همه و همه علت های ترس در کودکان است.
در قدم اول احساس ترس کودک را بپذیرید اینکه همه ی آدم ها ممکنه از یه چیزایی بترسد و این طبیعی است. شما با این صحبت احساس او را می‌پذیرید نه کاری که او انجام می دهد. بگذارید در مورد ترس و نگرانی اش با شما صحبت کند و پذیرای صحبت های او باشید و به او آرامش دهید اما مراقب باشید او را بخاطر ترسش مسخره نکنید ، یا تحقیر نکنید چون ترس او را تشدید می کند.
صحبت هایی که احساس امنیت می دهد به او بگویید . اینکه من و بابا خونه هستیم برای مراقبت از خونه و شما ، درب را قفل میکنیم یا اگر منزل دوربین یا دزدگیر دارد بگویید برای مراقبت از ما است و تا به حال هیچ دزدی نتوانسته به منزل ما بیاید و در آخر چون ترس یه احساس است و قطعا افکار زیادی هم در پشت این احساس قرار دارند حتما جهت مدیریت آن به مراکز مشاوره مراجعه کنید

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در