قانون جدید مهریه ۱۴ سکه چیست؟

به گزارش بولتن نیوز، سال ۹۸، سیده فاطمه ذوالقدر سخنگوی وقت کمیسیون فرهنگی مجلس در یک برنامه تلویزیونی از طرح قانون مهریه ۱۴ سکه سخن گفت.

ذوالقدر تاکید کرد: صحبت‌هایی در مجلس مبنی بر محدود شدن مهریه تا سقف ۱۴ سکه مطرح شد و با این موضوع مخالفت شد، زیرا نمی‌توان بدون اعطای ضمانت دیگری مهریه را برای بانوان محدود کرد.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه محدود شدن مهریه تا سقف ۱۱۰ سکه مطلوب است و درباره ازدواج‌های فضای مجازی گفت: ضمانت اجرای ازدواج‌های فضای مجازی برای ما جای سوال است، زیرا شناخت به صورت حقیقی اتفاق نمی‌افتد و اگر بدون شناخت و تحقیق باشد مشکل ایجاد کند.

ذوالقدر با بیان اینکه باید شناخت در فضای حقیقی اتفاق بیفتد، ادامه داد: اعتماد سازی، شناخت و اخلاق در ازدواج اهمیت دارد. (فارس)
دو اشکال بزرگ تعیین سقف ۱۴ سکه برای مهریه

مساله‌ای که ظاهرا نمایندگان مجلس به آن واقف نیستند که اگر بودند، امثال طرح محدود سازی سقف مهریه را در دستور کار قرار نمی‌دادند. طرحی که ورای ایراد یاد شده، چند اشکال بزرگ دیگر هم دارد، از جمله اینکه ظاهرا برای رفع مشکلات این روز‌های بسیاری از زوجین طراحی شده، اما به هیچ عنوان زودبازده نیست چراکه اگر تصویب شده و به اجرا هم در آید، نمی‌تواند مهریه‌های تعیین شده در گذشته را محدود سازد.

ایراداتی کلی که درباره همه طرح‌های مطرح درباره تغییر مهریه صادق هستند، اما طرح جدید به دو دلیل، متفاوت از آن‌ها و پر ایرادتر به نظر می‌رسد؛ نخست اینکه فلسفه مهریه و دلیل بالارفتن آن را ندید گرفته و هیچ ما به ازایی برای زنان، که مهریه به نوعی تنها تکیه گاه امن شان در مواقع بروز مشکل است، در نظر نگرفته و بعد آنکه فلسفه اش برای تعیین سقف ۱۴ سکه‌ای مشخص نیست.

۱۴ سکه‌ای که احتمالا هدف طراحان از در نظر گرفتن آن، «به نیت ۱۴ معصوم» رایج باشد؛ ایده‌ای که سوای زیر سؤال بردن کار کارشناسی برای این طرح، این پرسش را به وجود می‌آورد که چرا اعداد رایج دیگر در جامعه مانند ۵ یا ۱۲ یا ۴۰ یا ۳۱۳ یا انبوه اعداد دیگر نه و ۱۴؟ آیا اساسا کار درستی است که اعتقادات را به قانونی که نمی‌دانیم چه تبعات مثبت و منفی به دنبال خواهد داشت، گره بزنیم؟ براستی فایده این کار چیست؟! (تابناک)

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل