دیزل ها بسیار قدیمی و از چهل سال پیش است

به گزارش هفته نامه افق کویر، در این شماره از نشریه خبرنگارما؛ با ” سید حسن حسینی” رئیس قطار باربری؛ جهت آشنایی بیشتر با این شغل گفتگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید.
افق کویر:توضیحاتی در مورد شغل رئیس قطار باربری ارائه بفرمایید:
بنده، ابتدا ورود به راه آهن؛ سوزنبان، مانورچی و سرمانورچی و در آخر طی دوره های آموزشی رئیس قطار شدم. مسئولیت ما، حفظ و سلامت مالی و فنی قطار از ایستگاه مبدأ تا مقصد می باشد.
افق کویر: چگونه باید از نظر ملی قطار حفظ گردد، دراین باره بیشتر توضیح دهید؟
یک ساعت قبل از اینکه قطار آماده شود باید در محل حاضر شده و مسئولیت ترافیک ایستگاه و مشخصات سربرگ ها و بارنامه را تحویل بگیریم.
افق کویر: کنترل از نظر فنی چگونه صورت می گیرد؟
از نظر فنی باید به عنوان ناظر بالای سر بازرس فنی رفته و بازدید داشته باشیم. سپس آزمایش ترمز قطار و از نظر ترمز قطار کنترل و درصورت سالم بودن توسط بازرس فنی برگ جواز ترمز صادر و به مسئول ترافیک داهده می شود و بعد تحویل رییس قطار و سپس توسط ما؛ به لکوموتیوران تحویل می گردد.
افق کویر: اگر واگن قطار با مشکل روبرو شود، چه اقداماتی باید صورت بگیرد؟
از طریق تلفنگرام اعلام خرابی دریافت و مامورین از نزدیکترین ایستگاه برای بازدید در محل حاضر شده و رفع مشکل می نماید. اگر مشکل از دیزل باشد دیزل دیگری به کمک می آید و کفشک به جلو قطار قرار داده میشود تا حرکت نکند.
افق کویر: نحوه ساعت کاری شما چگونه است؟
دوازده ساعت کار و ۲۴ ساعت استراحت داشته اما کار بسیار سختی می باشد بی خوابی های زیاد و حتی وقت مشخصی وجود ندارد. ساعت۲ نیمه شب تماس گرفته می شود و باید به سرکار برویم. با کمبود نیرو روبرو هستیم.
افق کویر: چه شد که وارد این شغل شدید؟
علاقه داشتن به راه‌آهن مرا بسوی این حرفه کشاند.
افق کویر:شنیده شده قطار باربری خطراتی به همراه دارد؛ در این باره صحبت کنید:
داخل کابین پشت سر ما۷۰۰ وات برق می باشد. در شیب های ۱۲ تا ۱۵ درجه هنگام حرکت به سمت پایین آن هم با پنج هزارتن بار بسیار استرس زا است.
افق کویر: فردی که بخواهد رئیس قطار شود چه مهارت هایی باید داشته باشد؟
از نظر جسمی سالم و هوشیاری کامل داشته باشد، با برخورد خوب و با علاقه وارد این حرفه شود.
افق کویر: از حقوق خود راضی هستید؟
نسبتا بد نیست، اما نسبت به سه سال گذشته کاهش یافته است و نمی توان گفت مقصر راه آهن می باشد. ولی با توجه به استرس و نسبت به کاری که انجام می‌دهیم واقعا در حق ما اجحاف شده و می‌تواند بهتر باشد.
افق کویر: کدام قسمت کارتان جذاب است؟
مقصد مشخصی وجود ندارد؛ یک بار به سمت یزدی رفته و بار دیگر به سمت طبس می‌رویم. این برای من جذابیت دارد.
افق کویر: در هر شیفت چند نفر مشغول بکار هستید؟
بستگی به تعداد قطار دارد، اگر ۲۰ قطار اعزام کنند؛ ۲۰ رئیس قطار هم باید خبردار شوند. در کل ۲۵ رئیس قطار با ۵ فراخوان داریم.
افق کویر: اگر یک تصمیم اشتباه گرفته شود؛ چه اتفاقی رخ می دهد:
اگر از یک واگن از خط خارج شود خسارت های جانی و مالی بسیار بدی اتفاق خواهد افتاد.
افق کویر: از میزان ساعت کاریتان بگویید:
۱۰ ساعت کار در روز و ۸ ساعت در شب و ۲۴ ساعت استراحت داریم.
افق کویر: چه انتظاری از مردم و مسئولین دارید؟
از مردم انتظار داریم که کار ما را بشناسند و ما توقع نداریم از مشکلات ما سر در بیاورند، مردم فقط رئیس قطار مسافری را می‌شناسند؛کمبود نیرو داریم و این که می گویند ۸ ساعت در شب کار می کنیم امکان دارد که سر ساعت هشت تمام نشود و ممکن است بیشتر کار کنیم. دیزل ها بسیارقدیمی و از چهل سال پیش است.دیزل های جدید آمده، ولی به دلیل تحریم بسیار اندک است.
افق کویر: به عنوان حرف پایانی:
از نظر حقوق و امکانات با مشکل روبرو هستیم و امیدوارم مسئولین پیگیر مشکلات باشند. دیزل ها صندلی مناسبی ندارد و کف دیزل چرب است البته تمام اداره جات اینگونه است.

سارا شفیعی|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

پیام تبریک رئیس اسبق اتاق اصناف بافق در پی انتصاب مهندس رضا فلاح مبارکه

داوود اکرمی مقدم، رئیس اسبق اتاق اصناف بافق