مدیرعامل «شرکت توان دیزل سازگار»: همت و پشتکار متخصصان بومی، سالی تاریخی را برای صنعت ریلی رقم زد

“شرکت توان دیزل سازگار” با هدف توسعه در صنعت و فناوری روز جهانی، در کشور عزیزمان ایران اسلامی و همچنین بهبود در استفاده بهینه از دستگاه ها و تجهیزات صنعتی موجود در کشور، با توانایی رقابت بسیار بالا در بازارهای داخلی و خارجی ، تهیه و تأمین قطعات دستگاه های مورد نیاز ، مشاوره در خصوص انتخاب صحیح محصولات و قطعات یدکی، و بروز آوری علم تعمیر و نگهداری در سال ۱۳۸۹ تأسیس شد .
خبرنگار هفته نامه افق کویر در راستای آشنایی بیشتر با شرکت توان دیزل سازگارگفتگویی با مدیرعامل این شرکت انجام داده است که در ادامه می خوانید:
افق کویر: لطفاًخودتان را معرفی کنید؟
محمد مهدی شمالی هستم. مهندس برق الکترونیک، مدت ۱۵ سال سابقه کار و مدت ۱۰ سال در شرکت توان دیزل سازگار فعالیت دارم. از سال ۹۳ اینجانب به عنوان مدیرعامل شرکت انتخاب گردیدم. در اینجا لازم است از حسن اعتماد جناب آقای مهندس افشین حیدری موسس و رئیس هیئت مدیره تشکر نموده و قدردانی صمیمانه خود از ایشان که همواره با راهنمایی و ایجاد خط مشی دقیق ما را یاری نمودند که باعث پیشرفت شرکت تا به امروز شدند سپاسگزاری نمایم.
افق کویر: چگونه مدیرعامل شرکت توان دیزل سازگار شدید؟
شرکت توان دیزل سازگار کار اصلی آن تعمیرات اساسی و بازسازی موتورهای دیزلی و لکوموتیو بوده و در ادامه ساخت قطعات یدکی لکوموتیوو واردات برخی قطعات مهم لکوموتیو ها می باشد. این شرکت حدود ۱۰سال دربافق سابقه خدمت دارد. قبل از آن شرکت MAN با توجه به گارانتی لکوموتیو های آلستوم فعالیت داشت. با تحریم‌هایی که در سال ۸۸ به کشور اعمال شد. شرکت MAN در ایران تعطیل گردید. آقای مهندس افشین حیدری که از مدیران شرکت MAN در ایران بوده اند، شرکت توان دیزل سازگار را تأسیس کردندوهمزمان با آن شرکتی به نام “ورته آ” در فرانسه تأسیس نمودند.سوابق کاری و تخصصی اعضای شرکت همگی به بالای ۲۵ سال می باشد.
در ادامه به دلیل مشغله آقای مهندس حیدری (مدیر عامل وقت شرکت در فرانسه)، طبق نظر اعضای هیئت مدیره ، مدیر عاملی شرکت توان دیزل سازگار به بنده سپرده شد که توانستیم در ادامه کار و اهداف خود در زمینه تعمیر قطعات، بازسازی قطعات موتورهای دیزلی و ساخت برخی قطعات موفقیت چشمگیری کسب نماییم؛ در حال حاضر شرکت توان دیزل سازگار از سال ۹۵ به بافق منتقل شده وجزو شرکت های بومی بافق بحساب آمده و دفتر فعالیت های آن نیز در بافق می باشد.
افق کویر: مختصری از فعالیت شرکت توان دیزل سازگار را شرح دهید؟
این شرکت با بیش از سی سال سابقه بازرگانی بین المللی در تأمین قطعات یدکی مورد نیاز یا تهیه تجهیزات نیروگاهی و صنعتی نظیر انواع پمپ های صنعتی، ژنراتورها، توربوشارژها، سیستمهای الکتریکی، الکترونیکی صنعتی، ابزار دقیق ، بالا برها و سایر دستگاه ها از قبیل موتورهای نیروگاهی، دریایی و ریلی از قبیل Mirrlees ،Ruston ، M.A.N ، CSR، GMو غیره از معتبرترین و بزرگترین کمپانیهای روز جهانی با استفاده از ظرفیت های شرکت فنی و بازرگانی “ورته آ” در فرانسه به عنوان شرکت مادر، به بهترین شکل و در کوتاهترین زمان ممکن را دارا است. همچنین با وجود شرایط دشوار تحریم و انسداد سیستم های بانکی طی سالهای ۸۸ تا ۹۹ با واردات قطعات مورد نیاز از متوقف شدن لکوموتیوهای در سیر جلوگیری نموده است.
نصب و راه اندازی مولدهای ۵ مگاواتی “اِم.آ.اِن” نیروگاه های قائن، بیرجند، فردوس و طبس همچنین تأمین قطعات و تعمیرات اساسی تعداد ۳ دستگاه موتور لکوموتیو آلستوم ، ۲ دستگاه موتور لکوموتیو DF8BI، تعداد ۵۰ دستگاه توربوشارژر مدل HS5800 و ۳۲ دستگاه توربوشارژر ABB مدل VTC254-15 در کارنامه این شرکت از جمله فعالیت های چند ساله این شرکت می باشد و اجرای قرارداد طرح تعمیر و نگهداری ۵۰ دستگاه لکوموتیو آلستوم در سال ۱۳۹۵ و قرارداد تعمیر و نگهداری ۴۹ دستگاه لکوموتیو آلستوم در سال ۱۳۹۶ معرف این شرکت در زمینه بروزرسانی علم تعمیر و نگهداری می باشد.
شرکت توان دیزل سازگار از بدو تأسیس با استفاده از تخصص کارشناسان با ساخت
قطعات و طراحی مجموعه های مختلف و به روز آوری علم تعمیر نگهداری با توجه به شرایط تحریم گامهایی مؤثر در زمینه پیشرفت صنعت ریلی برداشت و از سال ۹۵ با اجرای طرح تعمیر و نگهداری ۴۹ دستگاه لکوموتیو آلستوم بطور چشم گیری درصدخرابی لکوموتیوهای تحت پوشش را کاهش داده است و با ایجاد سطح دسترسی قابل قبول، استاندارد جدیدی در این زمینه ایجاد کرده است. این شرکت با انجام تعمیرات پیشگیرانه مؤثر و کاربردی در لکوموتیو های آلستوم استاندارد سطح دسترس به این لکوموتیو را بالا برده است.
شرکت توان دیزل سازگار با ایجاد تیم کارشناسی و دفتر فنی و تأسیس آزمایشگاه پایش وضعیت لکوموتیو از جمله پایش ارتعاش و حرات و روغن و بررسی علمی خرابی های ایجاد شده با طراحی مجموعه های مختلف و ساخت آن در داخل کشور باعث کاهش هزینه ها در حمل و نقل ریلی و جلوگیری از خرابی های پیش بینی نشده شده است.
لازم به ذکر است از ۴۹ لکوموتیو آلستوم در بافق ، ۴۶ لکوموتیو فعالیت داشت و سه لکوموتیو فعال نبود . شرکت توان دیزل سازگار از سال ۹۶ با راه اندازی ۳ دستگاه لکوموتیو متوقف دائم و بازگرداندن آن به شبکه ریلی کمک شایانی به حمل و نقل ریلی نموده است و آخرین لکوموتیو آلستوم متوقف دائم در کارخانجات تعمیر لکوموتیو در سال ۹۹ به سیر بازگشت. همت و پشتکار متخصصان بومی شهرستان بافق سالی تاریخی را برای این صنعت رقم زد.
افق کویر: چند نفر نیرو در این شرکت کار می کنند؟
۱۹۰ نفر
افق کویر: برخي ازطرح هاوفعاليت هاي انجام شده در شرکت توان دیزل سازگار را نام ببرید؟
**انجام كليه امورات مربوط به لكوموتيوهاي آلستوم درزمان گارانتي درراه آهن تهران وكارخانجات تعميرات بافق.
**تعميروبازسازي سرسيلندر،پمپ‌هاي آب وروغن، انژكتور،خنك كننده هاي روغن،شاتون،لاينروپيستون موتور MAN در كارخانجات بافق
-انجام تعميروسرويس ۳۰۰۰۰ ساعته تعداد ۶ دستگاه موتور RK 215.در سال ۱۳۹۰
-تعويض دوعددميل لنگ موتور RK215در سال ۱۳۸۹
-بازسازی پين ميل لنگ پنج دستگاه موتورلکوموتیودر سال ۱۳۹۰
-انجام تنظيمات نهايی سوخت وكاركرد موتورجهت ورودبه سيرموتورلكوموتيوهاي آلستوم درمدت يك سال دركارخانجات تعميرات لكوموتيوبافق وتعميرات جاري تهران.
-تغييرورژن سيستم كنترل موتورهای لکوموتیو آلستوم(RE-Viking) و بهينه سازي آن
– تعميرو نگهداري موتورهاي MAN- 2027درنيروگاه كارخانجات كاچيران
-انجام تعمير و بازسازی ۵۵دستگاه توربوشارژرمدل HS 5800براي شركت راه آهن وتوسعه راه آهن ايران
-تعميروبازسازي۳۸ دستگاه توربوشارژرهاي مدلABB VTC254-15 مربوط به موتورهاي۱۶V280ZJA
-ساخت برخی ازقطعات اصلی توربوشارژر HS 5800 درداخل كشور .
– ساخت برخی از قطعات موتور لکوموتیو آلستوم مدل MAN-RK215از قبیل انواع بوشها، سیل ها ، اورینگ ها و قطعات سرسیلندر
– تعمیر و بازسازی ۲ دستگاه موتور لکوموتیو چینی مدل ۱۶V280ZJAمتعلق به شرکت راه آهن کشش (سیرجان)
– طرح تعمیر و بازسازی ۶۰۰۰۰ ساعت ۱۰ دستگاه موتور لکوموتیو آلستوم برای راه آهن جمهوری اسلامی ایران از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۶
– طرح تعمیر و بازسازی ۳۰۰عدد سرسیلندر لکوموتیو آلستوم
– طرح تعمیر و بازسازی شاتون لکوموتیو آلستوم
– طرح ساخت توربین دیسک توربوشارژر HS5800
– طرح ساخت پره کمپرسور هوای توربوشارژر HS5800
– اجرای طرح تعمیر و نگهداری ۵۰ دستگاه لکوموتیو آلستوم در سال ۱۳۹۵
– اجرای طرح تعمیر و نگهداری ۴۹ دستگاه لکوموتیو آلستوم در سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰
افق کویر: مهمترین دستاورد های شرکت توان دیزل سازگار در سال ۱۳۹۹ را نام ببرید؟
**راه اندازی آخرین دستگاه لکوموتیو متوقف دائم آلستوم (به شماره ۲۶۶)
**طراحی و ساخت برخی قطعات توربو شارژر لکوموتیو
**طراحی و ساخت برخی قطعات اصلی موتور لکوموتیو
**واردات قطعات یدکی مهم و اساسی لکوموتیو
**طراحی و بهینه سازی مدار روشنایی کابین لکوموتیو آلستوم
**طراحی و ساخت سنسور های الکتریکی لکوموتیو
**بهینه سازی و تعویض سیستم سرمایشی لکوموتیو آلستوم
افق کویر: از مشکلات کاریتان بگویید؟
در حال حاضر بدهی راه آهن به شرکت توان دیزل سازگار بیش از ۵۰ میلیارد تومان است. هنوز راه آهن نتوانسته این بدهی را پرداخت کند؛ اگر بدهی شرکت پرداخت شود. می توانیم گام های بسیار بزرگی در صنعت ریلی و احداث کارگاه های تخصصی خود انجام دهیم. تنها مشکل اصلی ما مشکل مالی است؛ اگر در بحث مالی حمایت شویم بی شک با کارآفرینی و ایجاد اشتغال های جدید زمینه چهت پیشرفت شهرستان نیز ایجاد خواهد شد.
افق کویر: چه صحبتی با مسئولین دارید؟
همانطور که اشاره شد لکوموتیو آلستوم فرانسوی بوده و دارای ضریب معادل ۰۳/۲ لکوموتیو با ظرفیت جابجایی روزانه بیش از سه هزارتن بار را داردکه در ناوگان کشور یک لکوموتیو پر بازده می باشد. ما با توجه به توانمندی های بومی و متخصصین و کارشناسان داخلی و خارجی و تامین قطعات یدکی با کیفیت، توانمندی راه اندازی لکوموتیو های متوقف دائم آلستوم که حدود ۵۰ دستگاه دیگر را دارد
این ۵۰ دستگاه درقراردادی بصورت R.O.O از سوی راه آهن به شرکت “مپنا” واگذار گردیده که پس از گذشت ۴ سال از قرارداد ۵ ساله مذکور، تنها چهار دستگاه لکوموتیو توسط شرکت مپنا تا بحال راه اندازی گردیده است.
ما تقاضا داریم که در صورت امکان هر چند دستگاه که امکان پذیر هست جهت بازسازی و راه اندازی در اختیار ما قرار گیرد تا باپتاسیل بالای موجود هر چه سریعتر نسبت به بازگرداندن هر چه سریعتر این لکوموتیو ها به ناوگان ریلی اقدام گردد.
افق کویر: برای آینده شرکت چه برنامه ای دارید؟
زمینی در شهرک صنعتی مبارکه از مسکن و شهرسازی اجاره کردیم. این زمین مسطح و دیوار پوش شده و در حال احداث ساخت کارگاه های تخصصی در آنجا هستیم؛ البته با مشکل مالی روبرو می باشیم؛ اگر بدهی راه آهن به شرکت پرداخت گردد با توجه به نیروهایی آموزش دیده که در حوزه کارخود داریم و تجربه نیروها در شرکت خارجی “ورته آ” می توانیم تعمیرو ساخت موتورهای لکوموتیو را در بافق انجام دهیم که این ظرفیت فقط مختص به بافق می باشد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی