فرار معادن از پرداخت ۲ درصد عمران و آبادانی شهر

معصومه غلامرضاپور-اکرم عباسی| به گزارش هفته نامه افق کویر، نشست شهردار بافق با اصحاب رسانه روز یکشنبه ۱۹ بهمن ماه در محل سالن کنفرانس شهرداری بافق برگزار گردید.

رشد و توسعه شهر در گرو شفاف سازی و مطالبه گری مردم است

نوروززاده در ابتدای جلسه با بیان اینکه رشد و توسعه شهر در گرو شفاف سازی و مطالبه گری مردم است گفت: چه بهتر که اصحاب رسانه با اطلاعات کامل و جامع در جلسات حضور پیدا می کنند؛ ان شاا… این مطالبه گری هوشمند، علمی و با دانایی همراه است.
وی با بیان اینکه یکی از کارهای الزامی شهرداری ها توجه به مسائل معنوی و روحی شهروندان است افزود: پویایی و بالندگی شهر موجب توسعه خواهد بود.
شهردار بافق با اشاره به طراحی فرهنگسرای بزرگ شهر در باغ ایرانی عنوان کرد: یک خانه فرهنگ در خیابان شیخ محمد تقی احداث و خانه فرهنگ دیگری در خیابان مهدیه بزودی به بهره برداری می رسد.
نوروززاده با اشاره به راه اندازی خانه فرهنگ ۱ تصریح کرد: خانه فرهنگ دیگری در محله مهدیه در حال برآورد نهایی است و در هفته آینده مناقصه برگزار تا بازسازی آن آغاز شود.

سید علی نوروززاده در نشست خبری با اصحاب رسانه و خبرنگاران شهرستان بافق در پاسخ به اینکه بدهی معادن به شهرداری چقدر است؟ افزود: پرداخت دو درصد عمران و آبادانی توسط شرکت سنگ آهن مرکزی ایران_ بافق و سایر معادن یک تکلیف و فرمان حضرت امام خمینی(ره) است و موضوعی نیست که بتوان از آن شانه خالی کرد.
وی تصریح کرد: قطعاً؛ اگر حق مردم پرداخت شود خیر و برکت در آن معدن و فعالیت اقتصادی افزایش می یابد.

پرداخت دو درصد موضوعی نیست که بتوان از آن شانه خالی کرد

شهردار بافق با بیان اینکه؛ اگر نخواهند حق و حقوق شهر را پرداخت کنند از تمام ابزارهای قانونی برای اخذ آن کمک خواهیم گرفت، گفت: دو درصد به حساب مشترک با فرمانداری واریز و طبق اسناد ارگانها و طی توافقات به نسبت، پرداخت می شود.
نوروززاده با اشاره به اینکه تمام شرکت های معدنی بدهی دارند یادآور شد: برخی از معادن تاکنون یک ریال هم پرداخت نکرده اند.
وی به پرداخت دو درصد عمران و آبادانی توسط مجتمع معادن فلات مرکزی، شرکت سنگ آهن مرکزی ایران_ بافق و معدن کوشک از بین ۱۲ معدن در سطح شهرستان اشاره کرد و گفت: معدن کوشک پس از سالها، اخیراً یک میلیارد تومان پرداخت نموده؛ البته میزان بدهی معدن کوشک چندین برابر میزان پرداخت شده است.

وی به رأی دیوان محاسبات اشاره کرد و افزود: تمام معادن مکلف به پرداخت دو درصد هستند و در دو سال گذشته شرایط در این رابطه بهتر شده؛ البته این موضوع برای همه معادن صادق نیست.
شهردار بافق با بیان اینکه میزان فروش معادن را نداریم تصریح کرد: تا دو ماه آینده عددها مشخص و شفاف سازی انجام می شود.
وی ادامه داد: کلیه دو درصد برای عمران و آبادانی شهر هزینه می شود و ریالی از آن در ارگان شهرداری هزینه نمی گردد.

استفاده از ابزارهای قانونی برای احقاق حق شهر

نوروززاده در پاسخ به این پرسش که کدامیک از مدیران معادن برای پرداخت عوارض تمایل بیشتری داشتند؟ گفت: با گذشت زمان مدیران درک بهتری نسبت به پرداخت عوارض داشتند؛ البته بستگی به فروش معادن نیزدارد.
شهردار بافق افزود: معتقدم صادرات نیز باید به عنوان دو درصد از فروش لحاظ شود، چون معافیت‌های مالیاتی و عوارض در خصوص موضوعی است که روال عادی را داشته باشد؛ دو درصد فروش در حقیقت یک حکم حکومتی است و هیچ تبصره ای ندارد که معافیتی در آن لحاظ شده باشد.

تمام معادن مکلف به پرداخت دو درصد هستند
وی در خصوص عرضه شرکت سنگ آهن مرکزی در بورس و بحث ۲ درصد عوارض تصریح کرد: ۲ درصد عوارض موضوع جدایی ناپذیری است؛ با تلاش مسئولین شهر جزء شرایط امیدنامه می باشد و هر وضعیتی که برای شرکت سنگ آهن و سایر معادن به وجود بیاید این موضوع ۲ درصد فروش تغییری در آن حاصل نمی شود؛ به هر حال موضوع ۲ درصد موضوعی است که همیشه باید به آن دقت شود.
شهردار بافق با بیان اینکه سال گذشته بیش از یک سوم از بودجه شهرداری مربوط به ۲ درصد فروش بوده است اظهار داشت: سالهاست که ریالی از محل ۲ درصد برای تملک املاک واقع در طرح ها هزینه نشده است.
شهردار بافق در خصوص مباحث فرهنگی، اجتماعی و حضور سخنران و مشاور در شهرستان بافق گفت: زمانی که شرایط کرونا بهتر شود؛ حتماً این کار ادامه خواهد داشت، حتی حاضر هستیم از طریق مجازی نیز در صورت استقبال شهروندان این کار را ادامه دهیم.

با گذشت زمان مدیران درک بهتری نسبت به پرداخت عوارض داشتند

وی درخصوص پیست موتورسواری در شهرستان برای موتورسیکلتهای متفرقه افزود: بحث عمده مربوط به واگذاری زمین است؛ چندین هزار موتورسیکلت متفرقه در شهر داریم که نیاز است پیست موتور سواری برای آنها احداث شود تا هر هفته یک برنامه تفریحی، تمرینی برای موتورسوارن داشته باشیم.
وی در خصوص قیمت بالای میوه و بحث واگذاری زمین به سرمایه گذار تصریح کرد: در طرح تفضیلی شهر بافق، ۲۲ هزار متر مربع زمین برای احداث میدان میوه و تره بار دیده شده است؛ شهرداری واگذار کننده زمین نیست، ولی زمین به شهرداری واگذار و شهر داری نیز از طریق فراخوان آن را به سرمایه گذار واجد شرایط واگذار می کند.

در ادامه شهردار پیرامون گرانی کرایه تاکسی و آژانسها و عدم رعایت انصاف از سوی برخی از رانندگان گفت: شهروندان از طریق شماره تماس ۳۲۴۲۱۳۳۰ تخلفات را گزارش دهند.
نوروززاده با تأکید بر پیگیری و برخورد قاطع با متخلفان افزود: برای کمرنگ کردن و رفع این مشکل نظارت همگانی باید در شهر اتفاق بیافتد.
وی درخصوص نحوه جمع آوری پسماندهای خشک در سطح شهر اظهار داشت: باتوجه به بحث کرونا و شیوع آن طرح جمع آوری پسماندهای خشک را برای مدتی تعطیل کردیم.
شهردار در مورد جمع آوری زباله ها در سطح شهر گفت: شهروندان در ساعت های تعیین شده زباله ها را بیرون بگذارند؛ اگر خدمات شهری زباله را جمع آوری نکرد حتماً از طریق شماره تماس ۳۲۴۲۰۸۸۰ به خدمات شهرداری اداره اطلاع بدهند.

سالهاست که ریالی از محل ۲ درصد برای تملک املاک واقع در طرح ها هزینه نشده است

شهردار بافق با اشاره به روز یکشنبه و ملاقات عمومی با شهروندان افزود: سعی بر این بوده تا در این روز به مراجعات مردمی در حد توان پاسخ داده شود و حضورکارکنان صرفاً جهت تبادل نظر با کارشناس مربوطه برای بررسی مسایل شهروندان می باشد.
وی تصریح کرد: شهروندان می توانند یکشنبه ها ساعت ۱۸-۱۹ از طریق شماره تماس ۳۲۴۲۰۹۹۰ به صورت مستقیم با شهردار ارتباط برقرار و مسایل خود را بیان کنند.
وی در خصوص آسفالت کوچه ها و معابر در سطح شهر افزود: در دو سال گذشته حجم روکش آسفالت انجام شده نسبت به سال های گذشته خیلی بوده است.
وی ادامه داد: حجم خرابی ناشی از حفاری شرکت فاضلاب شهری و گاز در سطح شهر بالا است و در برخی نقاط باید صبر کنیم که تا شرکت فاضلاب شهری کار خود را انجام دهد تا دوباره کاری نشود.

وی در خصوص آسفالت خیابان توحید گفت: شهرک مناجات زیرسازی آسفالت آن مناسب نیست، باید آسفالت جمع‌آوری و زیرسازی اصلاح تا آسفالت آن انجام شود، ان شاا… تا دو ماه آینده کار آن آغاز خواهد شد.
وی با بیان اینکه تا به امروز در سال جاری ۲۵۰ هزار متر مربع از معابر سطح شهر آسفالت و روکش آن انجام شده است عنوان کرد: این در حالی است که قیمت قیر چند برابر شده است.
وی درخصوص شهرک گلستان گفت: بیش از ۸۰ درصد زمین ها بصورت معوض واگذار شده، افراد برای درخواست مجوز مراجعه کنند همزمان با ساخت و ساز عملیات عمرانی آن نیز انجام می شود.
نوروززاده در خصوص طرح جامع و نامه‌ای که فرماندار برای توقف آن صادر کرده است اظهار داشت: طی یک الی دو هفته آینده اصلاحات انجام و این طرح از استان خارج و به شورای عالی ارجاع می شود.

وی در خصوص پیشرفت بلوار باقرآباد گفت : بیش از دو برابر محدوده‌ای که مربوط به شهرداری بوده املاک واقع در طرح آزاد سازی شده و در حال انجام است، ان شاا… تا پایان هفته افتتاح خواهد شد.
شهردار با بیان اینکه طبق طرح مصوب از میدان بهارستان تا بلوار گردشگری باید دو بانده گردد، افزود: قریب به ۹۰۰ متر از این مسیر دوبانده گردیده و ۲۰۰۰ متر دیگر باقی مانده است.
وی در خصوص اهدای درختان به کمیته امداد و طرح شجره طیبه تصریح کرد: درختان مثمر مثل درختان خرما و زیتون با مصوبه ای که از شورای اسلامی شهر گرفته شد به مدت ۱۰ سال به این امر خیر و خداپسندانه اختصاص یافت؛ البته قادر به تمدید نیزمی باشد.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۴۵۰۰ درخت به این امر اختصاص داده شده است و تا پایان فصل درختکاری ۴۰۰۰ درخت دیگر در پارکهای شهر و پارک های جنگلی غرس می شود.
سید علی نوروز زاده در مورد طرح های پیش رو در سطح شهر به مناسبت دهه مبارک فجر گفت: افتتاح بلوار جاده باقرآباد، افتتاح ۲۵۰ هزار مترمربع روکش آسفالت معابر سطح شهر و کلنگ زنی پارک باغ بهشت از برنامه های دهه فجر امسال می باشد.
وی ادامه داد: طرح های دیگری نیز در دست اقدام است که تا پایان سال مورد بهره برداری قرار می گیرد.
شهردار بافق افزود: طرح های شهرداری در طول سال به مناسبت های مختلف افتتاح شده است و افتتاح این طرح ها مختص به دهه مبارکه فجر نبوده است.

وی پیرامون آب گرفتگی خیابان شیخ محمد تقی در زمان بارندگی گفت: سعی شده نقاط بحرانی شناسایی و مشکلات آن رفع شود؛ علی رغم اینکه سطح بارش ها بسیار قابل توجه بوده؛ اما میزان خسارت بسیار کمتر بوده است و مشکلات تقریباً حل شده است.
وی ادامه داد: در بلوار کشاورز اصلاح شیب انجام گرفته همچنین مسیر جاده باقرآباد و پشت پمپ بنزین لطفی کانال سازی مسیر برای عبور آب های سطحی ناشی از بارندگی مشخص شده است.
سید علی نوروززاده افزود: سه پل دردسر ساز واقع در مسیر بهشت حسین(ع)، جاده حاجی آباد و گود گوار نیز مسیرهدایت آب باران برای آن انجام شده است؛ این در حالی است که جاده حاجی آباد و گود گوار خارج از محدوده شهرداری می باشد.
وی تصریح کرد: برای خیابان مسجد جامع با تدابیری که اندیشیده شد وضعیت آن نسبت به قبل بهتر شده است، ولی به خاطر بافت قدیمی این قسمت از شهر امکان دارد در برخی از نقاط هنگام بارندگی آب گرفتگی را داشته باشیم؛ در هر صورت زمان بارندگی رودخانه جاری را در شهر داریم.
وی در خصوص بروز مشکل سرعت کاه ها در زمان بارندگی گفت: در زمان بارندگی سرعت کاه ها مشکل داشت که دو عدد از این سرعت کاه ها کاسته شد و در آینده ای نزدیک یکی دیگر از این سرعت کاه ها نیز کاسته خواهد شد.
سید علی نوروز زاده در خصوص برگزاری جشن ها در ایام عید نوروز افزود: به محض اینکه شرایط عادی شود جشن ها برگزار خواهد شد؛ ولی بعید می دانم شرایط به گونه ای باشد که بخواهیم تجمعات بزرگی را داشته باشیم.

طبق طرح مصوب از میدان بهارستان تا بلوار گردشگری باید دو بانده گردد

شهردار بافق در خصوص بحث انتقال مقبره وحشی بافقی به شهربافق تصریح کرد: گزینه های مختلفی مطرح شد، نظر کارشناس این است که مکانی در خور شأن در نظرگرفته شود.
وی عنوان کرد: ۵ هکتار زمین در طرح جامع شهری دیده شده و در شورای برنامه ریزی استان تصویب گردیده است؛ برای انتقال این مقبره از نظر مکان هیچ مشکلی نداریم و بنای یادبود حتماً در شهرستان برای این شاعر عالی قدراحداث خواهد شد.
وی در مورد توسعه پارک شاهد در خیابان فخریه افزود: این مسیر در آینده تحول فوق العاده ای برای منطقه و اهالی این محله ایجاد خواهد کرد.
سید علی نور وز زاده در پایان با اشاره به طرح پلاک گذاری منازل گفت: به زودی طرح پلاک گذاری منازل نیز انجام خواهد شد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

جاری شدن سیلاب و مسدود شدن برخی از جاده‌های استان یزد

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل