حیات وحش بافق:کمر کولی بزرگ

کمر کولی بزرگ؛ پرندگان کوچک، پر سرو صدا و پر جنب و جوش که نر و ماده شبیه هم هستند. زیستگاه آنها مناطق کوهستانی شهرستان بافق می باشد و بیشتر در حال بالا و پایین رفتن از سنگ ها و درختان هستند. این پرندگان مهارت های بالایی در پایین آمدن ازتنه درختان، صخره ها و سنگ ها با پا دارند. لانه این پرندگان به صورت تنور گلی با دهان تنگ و در دل صخره ها با معماری بی نظیر با گل و لای مشاهده می شود. زمان جوجه آوری کمرکولی در بافق از اسفند ماه تا اردیبهشت ماه می باشد.
کمرکولی بزرگ، بیشتر از دانه های درختان و گیاهان تغذیه می کند و دانه های دارای پوست را در درون حفره درختان و شکاف سنگ ها می‌گذارند و با نوک محکم و گردن قدرتمندی که دارد، روی آن می‌کوبند و مغز آن را می خورند. به غیر از دانه ها این پرندگان از حشرات ریز بخصوص در هنگام بزرگ کردن جوجه‌ها تغذیه می کنند و نقش آنها در طبیعت پراکنش بذر گیاهان و درختان در منطقه و کنترل حشرات می‌باشد.
نامگذاری علمی این پرندگان بی علت نبوده و نام علمی آن برگرفته از طراحی لانه این پرنده و نام ایرانی به علت زندگی در مناطق کوهستانی و پرسرو صدا بودن این پرنده بوده است.کولی به معنای پرسروصدا بودن این پرنده است.
این پرندگان دارای تنوع صدای بی نظیر و در هنگام مشاهده انسان یا خطر شروع به سرو صدا در طبیعت می کنند.
سید جلال موسوی – رئیس اداره محیط زیست بافق

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

شب بافق با استاندار یزد

 به گزارش هفته نامه افق کویر، مهران فاطمی