اگر کسی ادعا کند، آنچه در سیمای جمهوری اسلامی ایران به لحاظ تبلیغاتی به نمایش درآمده و در می آید، مخصوصاً در سالهای اخیر به دور از اثرات مخرب و آزاردهنده لحاظ روانشناسی اجتماعی است، سخنی نابخردانه و خالی از بررسی کارشناسانه گفته است؛ زیرا آنچه در تحقیقات محققان علوم اجتماعی و روانشناسی به اثبات رسیده، این است که تکرار و تواتر موضوعی؛ حتی اگر به صورت غیر مستقیم هم باشد، در دراز مدت به شدت روی افکار، حالات، رفتارها و حتی بینش بینندگان ، مخاطبین و تماشاگران تاثیر می گذارد. وقتی دقایقی را که سیمای جمهوری اسلامی به تبلیغات اسلامی تبلیغات اختصاص میدهد، در نظر بگیریم و ارقامی میرسیم و ملاحظه میکنیم که هفتهها،ماه ها و سال ها به اندازه های غیرقابل تصور، ذهن و ضمیر میلیونها بیننده و مخاطب تلویزیونی زیر رگبار پیامهای غیر مستقیم این رسانه قرار گرفته است.
حال باید پرسید مگر چند درصد از این جمعیت چند ده میلیونی دارای ذهنی تحلیل گر و دارای قدرت تشخیص کارشناسانه است که بتواند میان پیام اصلی که عبارت از نشان دادن کیفیت محصول است با آن پیام غیر مستقیم که عبارت از رفاه زیاد، تجمل گرایی،لوکس گزینی و بالاخره تفاخر است، فرق بگذارد.
قطعاً این روش پیامرسانی، وقتی بیشتر مردم در تنگناهای اقتصادی گیر افتاده اند و خیلی از آنها دغدغه نان شب یا تامین اجاره مسکن دارند، مردم ستیز و اسلام گریز است.
به قلم:
امیر عباس امینی