بهترین لکوموتیورانان کشوردر بافق هستند

به گزارش هفته نامه افق کویر، در این شماره گفتگوی نشریه را با ” محمدجواد فخار” آموزگار “لکوموتیوران بافقی” که با تلاش و کوشش شبانه روزی وی و همکارانش گوشه ای از فعالیت های صنعت حمل و نقل ریلی کشور انجام می‌گیرد و از گستردگی بسیاری برخوردار است را خواهید خواند:
آموزگار لکوموتیوران بافقی

وی با بیست و پنج سال سابقه کاری در نواحی مختلف راه آهنٍ، درمرحله دفاعیه کارشناسی ارشد قرار دارد و در گفتگو با خبرنگار افق کویر از آغاز به کار خود گفت: در آزمون استخدامی ناحیه هرمزگان شرکت کردم و به عنوان لکوموتیوران استخدام و دوره‌های یکساله را جهت ورود به خدمت و کلاس های آموزشی را در همان ناحیه سپری نمودم.
گذراندن دوره ای ۶ ساله

آموزگار لکوموتیوران ادامه داد: پس از گذشت یک سال در اول فروردین سال ۷۷ وارد کار در بندرعباس شدم. دو سال در آنجا مشغول به کار سپس به بافق در پست لکوموتیوران ” پایه ۳ ” انتقال یافتم.

وی افزود: در شهر بافق ارتقاء سالیانه را سپری تا به لکوموتیوران “پایه یک “رسیدم. سپس در آزمون های استاد لکوموتیوران و مصاحبه کشوری شرکت و مقام اول را کسب نموده و دوره یکساله ای را در تهران، مشهد، شمال و تبریز در این زمینه گذراندم.

محمدجواد فخار با اشاره به اینکه در گذشته آموزگار از مرکز استان به بافق مراجعه داشته؛ تصریح کرد: قریب به ده سال بنده در این حرفه فعالیت و در مجموعه راه‌آهن در خدمت همکاران بوده و خوشبختانه پس از سالیان سال آموزگار لکوموتیوران مقیم در بافق مستقر شده است.
وی با اشاره به اینکه شغل لکوموتیوران در راس تمام فعالیت های مربوط به لکوموتیورانی صنعت حمل و نقل ریلی بوده؛ بیان داشت: متقاضیان جهت آموزش ابتدا به عنوان کارورز پایه ۳ شروع به کار، سپس کارورز پایه ۲ و بعد در مرحله پایه ۱ قرار گرفته و این مراحل باید در فرایند ۶ ساله ای طی شود.
آموزگار بافقی به حساسیت و مهم بودن شغل اشاره داشت و افزود: در این مدت ۶ سال از کارورز هر ساله امتحانات تئوری کشوری و در هر مقطع آزمون عملی انجام و در صورت پذیرفته شدن یک مرحله ارتقا و از نظر آموزش تکمیل و تجربیات لازم را کسب می‌نماید.
” فخار ” در خصوص ساعت کار لکوموتیوران که به صورت شیفتی یا ساعتی نمی توان تعریف نمود و معمولاً مشاغل عملیاتی راه آهن اکثریت تعطیلی ندارد؛ اعلام داشت: لکوموتیوران زمان بازگشت از کار با گذشت ۲۴ ساعت از استراحت باید در محل کار حضور یابد.
کمبود نیرو در راه آهن
وی در پاسخ به این پرسش که آیا فشار کاری بر روی کیفیت خدمات دهی اثرگذار هست یا خیر؟ گفت: کمبود نیرو همیشه در راه آهن وجود داشته؛ خوشبختانه چندین سال است که فرآیند استخدام در راه آهن شدت گرفته و یکی از کارهای مهم و توجه اساسی به موضوع؛ استخدام نیروی بومی بوده است.
دانشگاه صنعت شریف
راه آهن؛ بافق است
استاد لکوموتیوران برای حضور نیروی غیربومی دلیل آورد و عنوان کرد: راه آهن ناحیه یزد؛ مخصوصا شهرستان بافق ” دانشگاه صنعت شریف راه آهن” نامیده شده و تمام لکوموتیوران هایی که در بافق استخدام و به این ناحیه آمده با انواع متعدد لکوموتیو برخورد داشته و هنگام بازگشت به ناحیه و شهر خود با کوله باری از تجربه باز می گردند.
انواع دیزل ها در بافق وجود دارد
وی به دیزل های جدید “مدحا و مپنا” که در ایران تولید می‌شود اشاره و انواع دیزل های موجود را نام برد و گفت: دیزل “دی اف”چینی، “جی ام” ژنرال موتور آمریکا، “دی جی ای” الکتریک کانادا، آلستوم فرانسه، زیمنس آلمان و دیزل های مانوری در شهرستان بافق وجود دارد و لکوموتیورانان با تمامی دیزل ها کار نموده و تجربه کافی را کسب و به درجه بالا ارتقا می یابند.
فخارافزود: وجود تعمیرات لکوموتیو “جی، آلستوم ، مپنا” در بافق انجام و در حال افزودن است.
سیستم آموزشی نمونه
وی با بیان اینکه میزان بار آموزشی به سیستم آموزش ناحیه بستگی و به مرکزیت یزد در کل ایران نمونه و تک بوده؛ اشاره داشت و تشریح کرد: دراین ناحیه پنج آموزگار لکوموتیوران حضور داشته و جهت ارتقاء درجه به کارورزان آموزش‌های عملی و تجربی و آزمون های مختلف صورت می گیرد.
آموزگار لکوموتیوران، ماهیت کار را استرس زا دانست و گفت: قطار را با چهار الی پنج هزار تن وزن با انواع لکوموتیو باید کنترل کرد. در شرایط سرما و گرما ومشکلات بین راهی هم که برای دیزل پیش می آید، لکوموتیوران باید متحمل این سختی ها بشود.
فخار که سابقه ای بالایی در راه آهن دارد از خاطرات خودش گفت: برخی افراد برای گرفتن «خودعکس» (سلفی) بر روی ریل قرار می گیرند که در آن لحظه فشار روحی بسیاری به لکوموتیوران وارد می شود.
تلخ ترین خاطره ام خودکشی یک نفر بر روی ریل قطار
وی افزود: خروجی تهران سال ۸۳ یک شخص بر روی ریل اقدام به خودکشی نمود؛و این حادثه تلخ هنگام عبور از منطقه برای من تجدید خاطره می شود.
توقف قطار در فاصله ۷۰۰ متری
آموزگارلکوموتیوران با اعلام اینکه ترمز قطار مانند خودرو عمل نمی کند؛ تاکید داشت: قطار مسافری با ۶۰۰ الی ۸۵۰ تن با سرعت ۱۴۰ کیلومتر بالاترین فشار ترمز را اعمال و۷۰۰ متر جلوتر متوقف و قطار باری با ۳ الی ۶ تن وزن نیز یک کیلومتر جلوترتوقف می نماید.

منزل اول کابین سپس خانه خویش
وی با بیان اینکه فردی که وارد این عرصه می شود باید با علاقه این کار را متقبل و با کمال میل بپذیرد؛ اذعان داشت: پیشنهاد دارم افراد قبل از ورود به این شغل تحقیقات کافی را انجام داده زیرا؛ منزل اول کابین و منزل دوم در کنار خانواده است.
با آمدن نام راه آهن همه کارخانجات را می‌شناسند
محمدجواد فخار، با بیان اینکه با آمدن نام راه آهن همه کارخانجات را می‌شناسند و ایستگاه راه آهن بافق مظلوم واقع شده؛ بیان داشت: شهروندان باید به راه آهن بافق که محل فعالیت و تلاش همه فرزندان و برادران خود هست افتخار کنند بهترین لکوموتیورانان کشوردر شهرستان بافق است. با توجه به حجم بالای ترافیک ایستگاه بافق که پنج راه ریلی است لکوموتیوران و البته سایر مشاغل و عملیات کار کشته‌ای دارد.
وقت صرف نیروی غیربومی و در پایان انتقال می یابند
وی با بیان انتظار از مسئولین شهرستان خواستار شد: در زمینه مشاغل ایستگاه مخصوصا لکوموتیوران همت داشته ؛ تا استخدام‌ها شهر بافق بومی صورت بگیرد چون وقت و زمانی بسیاری برای استخدامی ها صرف می گردد و افراد به شهر خود انتقال یافته و آن موقع با کمبود نیرو مواجه می شویم.
فخار تصریح کرد: البته قابل ذکر است دو سال گذشته با تلاش مسئولان راه آهن و شهرستان و نماینده مردم در مجلس ۳۳ نفر نیروی بومی در آستانه پایه ۳ ورود پیدا کرده تا وارد عرصه کار شوند؛ امیدواریم که این اقدامات تداوم داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه لکوموتیوران ها در ایران با تجربه بالا می توانند با آموزش زبان در هر نقطه از دنیا مشغول به کار شوند، اذعان داشت: سیاست راه‌آهن مبنی بر این است که در استخدام سراسری هر فرد که در آزمون نمره بالاتر کسب نمایند به نواحی مورد نیاز تقسیم شود.
علت عدم حضور جوانان بافقی
فخار با بیان اینکه جوانان بافقی نگاهشان به معدن و سنگ آهن می باشد؛ عنوان داشت: راه‌آهن برای شهروندان و جوانان شناخته شده نیست به همین علت به این سمت نمی آیند.
وی با اعلام اینکه سقف اضافه کار و ماموریت در این حرفه مشخص نیست و بر اساس کیلومترنرخ تعیین می‌ شود؛ گفت: لکوموتیوران می‌تواند ۲۰ روز را در ماه مشغول به کار و درآمد خوبی متناسب با فعالیت خود کسب نماید.

۳۰۰ ساعت کاری در ماه
وی افزود: متوسط کار لکوموتیوران در ماه ۳۰۰ ساعت‌کاری و بسیار بالا بوده؛ البته ساعت حرکت مشخص ولی بازگشت و مدت زمان آن را به علت مانور، خرابی دیزل و… نمی‌توان تخمین زد و پیش بینی دقیقی انجام داد
حضور کودکان روی ریل مابین ایستگاه بافق و مبارکه
لکوموتیوران بافقی با اعلام اینکه از ایستگاه بافق به مبارکه نقاط کور زیادی وجود دارد؛ عنوان داشت: با توجه به مجموعه شلوغ مسکن مهر بعضا بین بافق تا روبروی پارک ابشار مردم و کودکان برای عکسبرداری روی خط آمده؛ البته شهرداری قسمتی را فنس کشی نموده و باید هنگام انجام کارهای عمرانی بیشتر دقت و مسیر تکمیل گردد.
سیستم ایمنی بسیار بالای قطار
وی به سیستم ایمنی بالا راه آهن اشاره داشت و افزود:اگر در حین حرکت بین دو واگن قطعی رخ دهد هر دو طرف به صورت خودکار ترمز عمل خواهد کرد و هیچ خطری برای مسافر رخ نمی دهد.
وی ادامه داد: مورد امنیتی دیگر این است که هر ۳۰ ثانیه در قسمت تحتانی کابین لکوموتیوران بوق هشدار به صدا در آمده و اگر وی هوشیار و بیدار نباشد و بوق را قطع نکند ترمز قطار عمل خواهد کرد.
فخار با اشاره به آهن ربایی که در فاصله هزار متری هر ایستگاه‌ قرار گرفته اعلام داشت: اگر قطار با سرعت بالا به ایستگاه نزدیک شود بوق هشدار در کابین عمل و در صورت عدم واکنش لکوموتیوران ترمز سریع گرفته می شود.
وی با بیان اینکه لکومو تیوران علاوه بر کار خود باید نسبت به سایر مشاغل سیر و حرکت آگاهی داشته باشد ؛ گفت: در وضعیت کرونا کلاس ها بصورت آنلاین برگزار و اولین ایستگاه در ناحیه یزد اقدام به چنین آموزشی نموده است.
محمدجواد فخار به سختی ها و خطرات در کابین اشاره کرد و افزود: برق ۶۰۰ ولت، امواج بی سیم، آلودگی‌های صوتی، گرما، سرما، صرف غذا در حین حرکت از موارد قابل توجه بوده و تنوع آن این است که به شهرهای مختلف سفر داریم.
وی در خصوص لکوموتیوران بانو در ایران گفت: در مشهد متقاضی لکوموتیو وجود داشته که موافقت نشده؛ اما در کشورهای دیگر لکوموتیوران خانم مشغول بکار است.
محمد جواد فخار در پایان از همسر خویش تشکرنمود و افزود: با وجود اینکه همسرم پرستار می باشد؛ اما در نبود من خرید، نگهداری از فرزندان و… برعهده وی بوده و سختی های زیادی را متحمل شده است.

الهام نصیرزاده|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

رییس پلیس راهور شهرستان بافق بزرگترین معضل شهرستان بافق موتور سوارانی که هنوز به سن قانونی نرسیده اند

 به گزارش هفته نامه افق کویر؛ نیاز به