تأثیر گرد و خاک بر بخش کشاورزی

به گزارش هفته نامه افق کویر، «حسن درندی» کارشناس مسئول زراعت و باغبانی و سرپرست معاونت فنی و اجرایی مدیریت جهاد کشاورزی بافق؛ درباره تاثیر گرد و غبار های اخیر بر بخش کشاورزی، که در نوع خود، در این ماه از سال بی سابقه بوده، توضیحاتی را ارائه داد:
کاهش نزولات جوی طی سالهای اخیر و نیز فراهم بودن شرایط برای آغاز و تشدید پدیده فرسایش بادی همگی زمینه را برای افزایش گرد و غبار فراهم کرده است که تاثیر آن در بخش کشاورزی به شرح ذیل می باشد:
کاهش تبادل روزنه ای و افزایش دمای درونی برگها و کاهش گذر نور به سمت برگها، حل شدن جزیی املاح نشست کرده بر روی برگ و ایجاد برگ سوزی موضعی؛ بویژه در محل روزنه های برگ.
وجود گرد و غبار علاوه بر اختلال در «فتوسنتز»(برگ دانه) و تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن، باعث پیری زودرس برگ می شود. بنابراین رشد گیاه را به تاخیر انداخته و موجب کاهش عملکرد محصول می‌شود.
گرد و غبار موجب کاهش عملکرد آفت کش‌ها و سموم گیاهی می شود و باعث رشد آفات و افزایش بیماری‌های گیاهی و درنتیجه کاهش کمیت و کیفیت محصولات کشاورزی می شود.
کاهش اثر بخشی سموم علف کش مورد استفاده در مزارع و باغات به لحاظ پوشیده شدن سطح برگ علفهای هرز با گرد و خاک
پدیده ریزگرد‌ها در بخش زنبورداری مشکلاتی را ایجاد کرده که می‌توان به کاهش رشد گیاهان و هم چنین کاهش گرده افشانی اشاره کرد و این امر کاهش تولید عسل را باعث شده است.
ریزگردها همانند عایقی سطح گل را می پوشانند و از دسترسی اغلب گرده ها به سطح گل و کلاله خودداری کرده و در نهایت باعث کاهش تشکیل میوه و افزایش درصد پارتنوکارپی (تشکیل میوه بدون هسته) و ریزش می شوند.
لازم به ذکر است یکی از دلایل عدم گرده افشانی مناسب نخیلات شهرستان در سال جاری که منجر به تشکیل میوه های بدون هسته ( به شکل دو پر یا سه پر) شده است وزش بادهای شدید همراه با گرد و غبار در زمان گرده افشانی می باشد.
همچنین گردو غبار به علت ایجاد اختلال در گرده افشانی پسته موجب افزایش میوه های پوک به دلیل تشکیل نشدن جنین و عدم رشد و نمو آن، کاهش وزن تر و خشک میوه و کاهش خندانی می گردد.
افزایش هجوم کنه «تارتن» خرما به دلیل نشست گرد و خاک بر روی تارهای تنیده شده بوسیله آفت بر روی سطح میوه و مستور شدن محل اختفا و زاد و ولد آن و کاهش اثر بخشی سموم آفت کش مورد استفاده در نخیلات همگی در زمره تاثیرات ثانویه پدیده گرد و غبارمی باشند.

الهام نصیرزاده|

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در