تامین رفاه زندگانی مردم

حضرت‌ علی(ع)می‌فرماید: “ای‌ مردم، همانگونه‌ که‌ من‌ بر شما حقی‌ دارم، شما نیز بر من‌ حق‌ دارید. حق‌ شما بر من‌ آن‌ است‌ که‌ همواره‌ در رهنمودهای‌ خالصانه‌ نسبت‌ به‌ شما بکوشم. و در تأمین‌ رفاه‌ در زندگی‌ همگانی، تمامی‌ وسایل‌ ممکن‌ را فراهم‌ سازم. و در تربیت‌ و تعلیم‌ همگان‌ در سطح‌ گسترده‌ کوتاه‌ نیایم. و در نظارت‌ بر رفتار و کردار شما – بر نهج‌ حق‌ – پیوسته‌ هوشیار و هشداردهنده‌ باشم.”(۱)
در منشور حکومت اسلامی توجه به تامین رفاه مردم و فراهم نمودن وسایل زندگی مردم فراوان گفته شده است؛ ولی متاسفانه در سالیان اخیر کمتر به این موضوع از سوی دولتمردان توجه شده است.شکی نیست که بروکراسی اداری امروزه به سر حد خود رسیده و برای حل یک مشکل مردم، زمان زیادی سپری می شود. این زیبنده مسئولین نیست که برای رفع یک مشکل ارباب رجوع هفته ها منتظر بماند تا آخر پاسخ منفی بشنود.این رویه غلط هست و برای آن لازم است تا رفتار و منش مسئولین تغییر یابد. حضور مسئولین دز میان ارباب رجوع و شنیدن خواسته های آنان مساله ایی است که به دفعات زیاد گفته شده است، ولی باز لازم است تا گفته شود و تلنگری باشد بر مسئولین تا بیشتر تلاش کنند. هفته پیش مدیر ابفای استان یزد در بافق حضور پیدا کرد و از نزدیک صحبت ها و درخواست های مردمی که به بیش از ۴۰ نفر می رسید گوش داد و در آخر راهکارهایی برای آن بیان کرد. این رفتار اگر تعمیم یابد و سایر مدیران کل وظیفه خود بدانند و در برنامه کاری بازدید از شهرستان ها را سر لوحه کار خود قرار بدهند بطور حتم بسیاری از موضوعاتی که مردم بدان مبتلا هستند حل خواهد شد. متاسفانه برخی از مدیران عادت کرده اند که به شهرستان ها سری می زنند ولی فقط در حد دید و بازدید با رییس اداره خود و سپس بدون حضور حتی خبرنگاری راهی استان می شوند.کاش فرمانداری آماری از این حضورها را اعلام می کرد،جالب است بدانید که برخی از این حضورها حتی به اطلاع نماینده عالی دولت در شهرستان نمی رسد!
سخن به درازا کشیده نشود که بیش از این معنی نخواهد داشت، امید آن که این رویکرد جدید دولت مردمی همچنان ادامه داشته باشد که مایه خرسندی مردم خواهد بود.در خبرها آمد که رییس جمهور خود مستقیما به مراکز درمانی ،داروخانه ها مراجعه کرد و از نزدیک خواسته ها و حرف دل مردم را شنید و یا معاون اول رییس جمهور صبح جمعه به میدان تره و بازار تهران رفت و از نزدیک روند عرضه محصولات و تفاوت قیمت ها را مشاهده کرد و در همان جا دستوراتی برای رفع کمبودها صادر کرد.
بطور حتم این روش حکمرانان اسلامی است همانگونه که در منشور امام علی (ع) به آن اذعان شد. یعنی تامین رفاه زندگانی مردم.
(۱)منبع: پرتال جامع علوم انسانی

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

همای سعادت در آبادی معدن آباد

«ممل» گفت: «آقاتقی»! شنیده اید که «همای سعادت»