با تجربه ترین کابینت ساز فلزی بافق مطرح کرد: مسئولین، کارآفرینان مشاغل کوچک را حمایت کنند

 کابینت فلزی یکی از به صرفه ترین نوع کابینت ها می باشد، با خرید کابینت فلزی می توان سطح وسیعی از آشپزخانه را با کابینت پوشش داد و اگر طرح های چوبی و “ام دی اف” مورد نظرتان باشد می توان جهت کم کردن هزینه از فلز به عنوان بدنه داخلی کابینت استفاده کرد. کابینت فلزی انواع مختلفی دارد که هریک دارای مزایا و معایبی می باشد، با یک انتخاب درست و ویژه می توان صاحب یک آشپزخانه زیبا و همینطور یک دکور منحصر به فرد در خانه شد.
خبرنگار هفته نامه افق کویر در این شماره به سراغ یکی از استادکاران باتجربه و حرفه ای در این زمینه رفته و گفتگویی با وی انجام داده است.
افق کویر:لطفاً خودتان را معرفی کنید و از سابقه کاریتان بگویید؟
سید جواد حسینی، متولد سال ۱۳۳۶ هستم. حدود ۱۴ سال به عنوان شاگرد کار کردم ، سپس در سال ۱۳۶۲ مغازه خود را در بافق تأسیس نمودم.
افق کویر: از مشکلات زمان تأسیس مغازه بگویید؟
اولین مغازه کابینت فلزی را فردی به نام زارع در بافق تأسیس کرد، ولی بعد از مدتی مغازه را تعطیل نمود؛ بعد از وی دومین فردی بودم که مغازه کابینت فلزی را در بافق تأسیس کردم.
اوایل از لحاظ مالی بسیار در مضیقه بودم، مغازه ای را اجاره کردم، ولی به دلیل مشکلات مالی و شرایط سخت کاری نتوانستم آن را به دستگاه های مربوط به شغلم مجهز کنم و بیشتر جوشکاری و خرده کاری ها از قبیل تعمیر درب کولر و تعویض کف یخچال را انجام می دادم، از آنجایی که این کارها کفاف هزینه زندگی را نمی داد مجبور شدم در شرکت های شخصی راه آهن مشغول به کار شوم؛ کم کم به یاری خداوند توانستم دستگاه خم کن ورق را خریداری کنم، در سال ۱۳۷۶ به خاطر جنگ و تحریم ها با کمبود ورق و گرانی مواجه شدم و یک سال و خرده ای در ستاد پشتیبانی(جهاد) کار کردم بعد از چندین سال و با یاری خداوند زمین مغازه را خریداری و کم کم شروع به ساخت کردم.
افق کویر: از خاطرات خود در زمان گذشته بگویید؟
یک روز که پسر بچه سه ساله ام( سید حمید) را همراه خود با موتورسیکلت به مغازه برده بودم به محض رسیدن درب مغازه در حالی که فرزندم روی موتور نشسته بود، مشتری به سراغم آمد، با عجله درحال انجام سفارش مشتری بودم که صدای ترمز خودرویی مرا به خود آورد، فراموش کرده بودم پسرم را از موتور سیکلت پیاده کنم سریع از مغازه بیرون آمدم، سید حمید با سر وروی زخمی کنار ماشین بر زمین افتاده بود و پای او به شدت آسیب دیده بود، او را به بیمارستان رساندم، شکر خدا با دعای خیر مردم این اتفاق به خیر گذشت.
افق کویر: تا کنون چند نفر از این شغل وارد باز کار شدند؟
شاید نزدیک به ۱۰۰ نفر در مغازه ما به عنوان کارآموز کار کردند؛ به جز پسرانم سید حمید و سید حمزه که هم اکنون استاد کار شده و در مغازه مشغول به کار هستند، ۴ نفر دیگر نیز به عنوان استاد کار وارد بازار کار شدند.
در ادامه گفتگوی هفته نامه افق کویر را با سید حمزه حسینی فرزند ارشد سید جوادر را می خوانید:
افق کویر: لطفاً خودتان را معرفی کنید و از سابقه کاریتان بگویید؟
سید حمزه حسینی هستم، متولد سال۱۳۶۱، فارغ التحصیل رشته جوشکاری و درب و پنجره سازی، همچنین کارشناس و نمایندگی کابینت فلزی در بافق با ۲۲ سال سابقه کار می باشم.

افق کویر: حرفه کابینت سازی را از چه کسی فرا گرفتید؟
من و برادرم” سید حمید” کار را نزد پدرم”سید جواد حسینی” آموزش دیدیم، بنده تقریباً ۷ ساله بودم که همراه پدر به مغازه می آمدم؛ حتی یادم هست بعد از تعطیلی مدرسه، خود را به مغازه پدر می رساندم، تا سال ۱۳۷۸ مغازه دست پدر بود، بعد از وی من به جای پدر مشغول به کار شدم.
افق کویر: کابینت ها از جنسی ساخته می شود؟
کابینت از دو جنس گالوانیزه و فولاد است که کابینت های گالوانیزه دوام بیشتری دارد.
افق کویر: از سختی های کار خود بگویید؟
این شغل چون در حالت ایستاده بیشتر باید کار انجام شود، عوارضی مانند کمردرد و پادرد به دنبال خود دارد. استفاده از دستگاه جوش نیز به چشم آسیب وارد می کند، همچنین کار با دستگاه برش کاری نیز باید با دقت بالا انجام شود.
افق کویر: چه خدماتی در مغازه شما انجام می شود؟
ساخت کابینت آشپزخانه ،انواع کمدهای کشویی و ایستاده
افق کویر: به جز کابینت فلزی کار دیگری انجام می دهید؟
بله؛ ساخت کابینت “ام دی اف” را نیز آموزش دیدم، با توجه به اینکه نیروی کار نداریم، فقط برای مشتریان خاص کار “ام دی اف” را قبول می کنم.
افق کویر: از مشکلات کاریتان بگویید؟
مشتری ها توقع دارند مانند گذشته به صورت اقساط بلند مدت هزینه کابینت را پرداخت کنند؛ در حالیکه با توجه به افزایش نرخ اجناس اولیه و بی ثباتی که در بازار وجود دارد، ممکن است جنسی را با متراژی مثلاً ۳۰ هزارتومان خریداری نموده، تا زمانی که بخواهیم نصب کنیم، قیمت به ۳۵ هزارتومان برسد؛ چون قیمت اولیه را با مشتری توافق کردیم، مجبور هستیم از دستمزد خود کم کنیم، به همین دلیل ساخت کابینت آنچنان سودی در حال حاضر برای ما ندارد.
افق کویر: چه شد که این شغل علاقه مند شدید؟
از آنجایی که شغل اصلی پدرم کابینت سازی بود، من و برادرم تصمیم گرفتیم ادامه دهنده راه ایشان باشیم.
پدرم نیز همیشه ما را نصیحت می کرد که اگر می خواهید در آینده دغدغه کار نداشته باشید، کار را یاد بگیرید، بنابراین من و برادرم شغلمان را مدیون پدر هستیم و هر چه داریم از دعای خیر پدر و مادر است.
افق کویر: چند نفر در مغازه شما کار می کنند؟
در حال حاضر من و برادرم هستیم، قبل از شرایط کرونا که وضعیت اقتصادی بهتر بود شاگرد نیز داشتیم.
افق کویر: چرا در حال حاضر نیروی کار در مشاغل تولیدی کم شده است؟
در حال حاضر بیشتر جوانها دنبال آسایش و راحتی هستند، زیاد دنبال کارهای تولیدی نمی روند.
افق کویر: مختصری از فعالیت خود بگویید؟
در ابتدا به درخواست صاحب کار، متراژ آشپزخانه مورد نظر را اندازه گیری کرده و نقشه آن را پیاده می کنیم؛ سپس براساس اندازه ها ورق را برش زده، خم کاری و جوشکاری آن را انجام می دهیم.
افق کویر: چند روز برای یک سفارش وقت می گذارید؟
اگر سه الی چهار نفر باشیم، ۴ روز زمان نیاز دارد.
افق کویر: رنگ آمیزی درب ها را نیز خودتان انجام می دهید؟
خیر؛ شوهر خواهرم آقای مصطفی عسکری انجام می دهد. وی در حال حاضر رنگ آمیزی درب های فلزی و ام دی اف را در بافق انجام می دهد و کمک کار ما نیز هست.
افق کویر: سرمایه اولیه برای شغل کابینت سازی چقدر است؟
با ۱۰۰ میلیون تومان می توان کار را شروع کرد.
افق کویر: اگر شخصی بخواهد این حرفه را بیاموزد، چه مدت باید کارآموز باشد؟
بستگی به خود فرد دارد، معمولا ۳ الی ۴ سال
افق کویر: از خاطرات خود بگویید؟
سال ۱۳۸۰ خدمت سربازی ام در نیروی سپاه بود، صبح ها خود را به پادگان رسانده و به محض تعطیلی به بافق می آمدم و در مغازه پدر مشغول به کار می شدم و صبح روز بعد در پادگان حاضر می شدم، یک روز عصر که به بافق آمده بودم، پدرم گفت: فردا صبح همراه هم به یزد می رویم تا کپسول های اکسیژن گاز را به یزد ببریم، در بین راه به خاطر خستگی نزدیک ذوب و روی توقف کردیم تا استراحت کنیم، وقتی بیدار شدیم، ساعت ۹ شده و از ساعت پادگان گذشته بود، وقتی به پادگان رفتم سه روز اضافه خدمت به من تعلق گرفت.
افق کویر: در حال حاضر مشکل اصلی در شغل شما چیست؟
به خاطر ویروس کرونا و تعطیلی اصناف بسیاری از بازاریان متضرر شدند، سپس بی ثباتی قیمت در بازار بدترین مشکلی است که به شغل ما ضرر و زیان وارد کرده است.
افق کویر: به نظر شما در زمینه کاریتان آدم موفقی هستید؟
خدا را شکر بله؛ با دعای خیر مردم عزیر، والدین گرامی و صبوری همسرم و ایمان به حدیث حضرت علی(ع) بزرگترین تفریح کار است.
افق کویر: چه صحبتی با مسئولین دارید؟
بیشتر به قشر کارآفرین توجه کنند،مسئولین به کارآفرینان مشاغل کوچک کمک کنند تا بتوانند نیروی کار بیشتری برای کار استخدام کرده و بتوانند شغل خود را توسعه دهند.
افق کویر: آینده کسب و کارتان را چگونه می بینید؟
با توجه به اوضاع و بی ثباتی بازار وشرایط نقدینگی مردم نمی توان آینده را پیش بینی کرد؛ ولی همچنان امیدم به خداوند است.

معصومه غلامرضاپور|

 

 

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

همای سعادت در آبادی معدن آباد

«ممل» گفت: «آقاتقی»! شنیده اید که «همای سعادت»