در گفتگو باحافظ کل قرآن کریم بافقی: تعامل آموزش وپرورش با موسسات قرآنی شهرستان باعث کشف استعداد قرآنی می شود/متاسفانه محافل بافق اکثرا مناسبتی است

به گزارش هفته نامه افق کویر به نقل از  صبح بافق؛ ارزش و بهای حافظان قرآن علاوه بر نزد خدا در میان اجتماع نیز حائز اهمیت است زیرا کسی که با قرآن مانوس است چنانکه قرآن را با تانی و توجه به معانی آن حفظ کند به مرور زمان معانی قرآن در جان و جسم او نفوذ کرده وتمامی اعمال و رفتار او را تحت تاثیر قرار می دهد . وقتی گفته می شود قرآن پاسخگوی تمامی نیازهای بشر در تمامی اعصار بوده وهست ، یعنی با تدبر در آیاتش می توان رفتارهای درست از نادرست و بایدها و نبایدها را فرا گرفت ؛ بگونه ای که ( شخص قرآنی ) تمام صفاتش خداگونه می شود .

در این خصوص صبح بافق مصاحبه ای با محسن فلاح جوان ۲۱ساله و حافظ کل قرآن کریم و نفر سوم در مسابقات اوقاف انجانم داده است:

خودتان را معرفی کنید.
بسم الله الرحمن الرحیم
با عرض سلام و ادب محسن فلاح  محصل پایه چهارم علوم حوزوی هستم.

از چه سالی حفظ قرآن را شروع کردید و طی چه مدتی حافظ کل قرآن شدید؟
حفظ قرآن را حدودا از سن ۱۴ سالگی شروع کردم و تا ۱۶ سالگی در موسسه دارالقرآن کوثر ولایت بافق، سه جزء قرآن را حفظ کردم.

در سال تحصیلی ۹۶_۹۷ یک سال مرخصی تحصیلی گرفته و به استهبان استان فارس رفتم و حفظ تخصصی را در آنجا آغاز کردم.

در آن یک سال توفیق حاصل شد که کل قرآن را حفظ کنم.

تا به الان چه افتخاراتی را در زمینه حفظ قرآن کسب کرده اید؟ و اینکه در مسابقات حائز چه رتبه‌هایی شدید؟
بعد از حفظ کامل قرآن کریم، در چند مسابقه مختلف از جمله مسابقه مدهامتان، اداره کار و اداره ورزش شرکت و در آن مسابقات رتبه های اول و دوم استان کسب کردم.

در مسابقات سپاه که در سال گذشته برگزار شد در مرحله کشوری دوم و ۲۶ آذر در مسابقات نیروهای مسلح در سطح کشور شرکت خواهم کرد.

آخرین رتبه هم مربوط به اولین تجربه ام در مسابقات اوقاف است که البته بالاترین سطح مسابقات قرآنی‌ را دارد و توانستم به لطف خدا در مرحله استانی رتبه سوم را کسب کنم.

آیا در محافل قرآنی هم اجرا داشتید؟
در دوران حفظم حدود سه الی  چهار مرتبه توفیق این را داشتم که در شهر های مختلف استان فارس از جمله فیروز آباد، نیریز و یکی دو تا از روستاهای شیراز در محافل اجرا داشته باشم و بعد از آن، یکی دوبار در شهرستان بافق اجرای محفل داشتم.

آیا کلاس حفظ و تربیت حافظ هم داشتید؟ و اینکه کلاس ها و دوره های حفظ در بافق به چه صورت است؟
در حال حاضر تا جایی که بنده در جریان هستم، در بافق اکثر دوره های حفظ به صورت شبانه روزی‌ست که در تابستان‌ها برگزار می‌شود. از تابستان۹۷ این روند در بافق اتفاق افتاد و همچنین سعی شد که در آن وقفه ای نیفتد.

البته در زمان کرونا مجبور شدیم طرح ابداعی «استاد در خانه» را برگزار کنیم که برای اولین بار در کشور اجرا شد و مورد توجه رسانه ملی هم قرار گرفت. تابستانی که گذشت، بدلیل بهبود وضعیت کرونا دوره به صورت حفظ شبانه روزی (مثل سال های قبل) برگزار شد.

نظرتان درباره وضعیت فعلی شهرستان و ظرفیت های بالقوه آن در عرصه‌های مختلف قرآنی چیست؟ و اینکه به نظر شما شهرستان باید در این عرصه‌ها چه راهبردی داشته باشد؟
صد در صد ظرفیت هایی هست اما این ظرفیت ها و استعداد ها باید کشف شوند.

بالاخره باید طرح های استعدادیابی در شهرستان شکل بگیرد، معلم های قرآن داخل مدارس این رویه را داشته باشند و همچنین تعاملات موسسات قرآنی با آموزش و پرورش یکی از راهکارهای مفیدی ست که می‌تواند این استعدادها را کشف و در نهایت از این ظرفیت استفاده بهتری شود.

قطعا هنوز در زمینه های مختلف قرآنی مثل قرائت، حفظ، روخوانی روانخوانی، صوت و لحن و… جای کار دارد و همت عزیزان فعال در عرصه های قرآنی را می‌طلبد.

دغدغه های شما از وضعیت کلی شهرستان بافق در زمینه‌های قرآنی چیست؟
بنده استناد می‌کنم به سخنرانی رهبر معظم انقلاب به این مضمون که فرمودند: «یاد بگیریم که جلساتی داشته باشیم، فقط برای شنیدن قرآن». متاسفانه اگر از جلسات خصوصی (که منظور همان جلسات قرآن خوانی خانواده هاست) بگذریم ، دیگر چنین جلساتی را در قالب عمومی نداریم، نه در قالب مساجد، نه در قالب امامزاده و نه در قالب دیگری برگزار نمی‌شود.

باید یک سری جلسات که به آنها جلسات سنتی گفته می‌شود و در شهرهای بزرگ هم رونق دارد (یعنی چیز جدیدی هم نیست) و در خود یزد هم به وفور دیده می‌شود تشکیل شود .
همچنین ما خانه های قرآن کریم نداریم باید جلساتی باشد که قاری و حافظ پشت میکروفون بنشیند و بخواند و استاد آن مجلس او را راهنمایی و مستمع هم استفاده کند.

متاسفانه محافل ما هم اکثرا مناسبتی است در صورتی که می توان هفته یا دوهفته ای یک بار محافل برگزار و از ظرفیت های درون شهری و گاها استانی و کشوری استفاده بهینه ای شود.

مشکلات اصلی که در دوره‌های حفظ با آنها مواجه بودید چه بود؟
ما در بحث جذب قرآن آموزان و گزینش آنها برای شروع حفظ مشکل داریم. روخوانی و روانخوانی که مقدمه دیگر رشته های قرآنی از جمله حفظ است در بچه ها ضعیف دیده می‌شود. مخصوصا در پسران که در جریان آن هستم.

ما در استعداد یابی شرکت کنندگان دوره های حفظ مشکل اساسی داریم که

هم خانواده ها باید اهمیت بیشتری به این موضوعات دهند و هم باید در مسئله روخوانی و روانخوانی حرکت هایی انجام شود. اگر هم کسی نمی‌خواهد به طرف حفظ و قرائت برود حداقل چیزی که از یک کشور مسلمان شیعه انتظار می‌رود روانخوانی قرآن است.

طبق آماری که اخیرا در خبرگزاری ایکنا مطرح شد، تنها ۲۶ درصد مردم ایران می‌توانند قرآن را روان بخوانند، البته اساتیدی مثل استاد پرهیزگار بیان کرد که این آمار چند برابر آمار واقعی است.
البته ما در همین تابستان گذشته مجبور شدیم برای بهبود جذب در حفظ ،طرح روخوانی را تدوین و با کمک دوستان حافظ شهرستان یک طرح بسیار خوب و جامعی تهیه و تدوین شد که خروجی تخمینی این طرح ۱۸۰ نوجوان با روخوانی قابل قبول برای شروع حفظ بود که در نهایت با مشکلات کرونا و بحث بسته شدن مساجد و همچنین تامین بودجه روبرو شدیم.

در پایان اگر نکته ای هست بفرمایید.
در آخر تشکر می‌کنم از امام جمعه محترم شهرستان که حقیقتا در اجرای هرچه بهتر طرح رحله ای که امسال برگزار شد ما را همراهی کردند و از هیچ کمکی در این امر دریغ نکردند.

همچنین از اینکه حامی همیشگی قرآن آموزان و مستعدان این حوزه هستند کمال تشکر و قدردانی را دارم.
ان‌شاالله بتوانیم در وضعیت قرآنی شهرستان مفید و موثر واقع شویم و به وضعیت مطلوب یک جامعه و تمدن ایرانی اسلامی برسیم.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در