آغاز فصل بهار و شیوع بیماری فاویسم (بیماری باقلایی)

به گزارش هفته نامه افق کویر، “دکتر فرحناز کاردان”، متخصص کودکان و نوزادان از سال ۱۳۹۸ به مردم شهرستان بافق خدمات رسانی می کند. وی با توجه به شروع فصل بهار و شیوع بیماری فاویسم (بیماری باقلایی) در بین افراد به بیان علل و پیشگیری از ابتلا به این بیماری پرداخت.
هر ساله با شروع فصل بهار، تعداد مراجعین مبتلا به بیماری فاویسم (بیماری باقلایی) افزایش می یابد. فاویسم یک بیماری ارثی خونی است، مربوط به کمبود آنزیم گلوکز۶ فسفات دهیدروژناز در گلبول های قرمز، و این کمبود گلبولهای قرمز را به مواد حاوی اکسیدان حساس می نماید. این اختلال بیش از چهارصد میلیون نفر را در سراسر جهان درگیر می کند و شیوع آن حدود ۹/۴ درصد می باشد. ساخت این آنزیم توسط یک ژن از کروموزوم X تعیین می شود و به همین دلیل شیوع بیشتری در بین مردان دارد. جالب است بدانیم برخی از افراد مبتلا به این نقص آنزیمی به نوعی از بیماری شدید مالاریا مقاوم هستند. اکثر افراد مبتلا به کمبود این آنزیم بدون علامت بوده؛ مگر در صورت تماس با مواد حاوی اکسیدان(که در ادامه لیست این مواد آورده خواهد شد). معمولا ۲۴ الی ۴۸ ساعت پس از خوردن ماده حاوی اکسیدان، علائم فاویسم شامل زردی، کم خونی شدید حاد، تهوع و استفراغ و تغییر رنگ ادرار و… پدیدار می شود. این کمبود گاهاً منجر به بیماری زردی در نوزادی هم می شود، حتی زمانی که خانم باردار دارو یا مواد حاوی اکسیدان را مصرف کند، درصورت ابتلای جنین به این نقص آنزیمی، می‌تواند منجر به زردی بدو تولد گردد.
تشخیص این بیماری با انجام آزمایش خون می باشد تا سطح فعالیت این آنزیم در گلبولهای قرمز اندازه گیری شود.
برای درمان در موارد خفیف، بیمار تحت نظر قرار گرفته، سرم درمانی انجام و آزمایش خون و ادرار در چند نوبت گرفته می شود و در موارد شدید نیاز به تزریق خون می باشد؛ می توان گفت پیشگیری مهمترین بخش درمان است و لازم است فرد مبتلا به فاویسم در مصرف داروها دقت کرده و در هر مراجعه به پزشک ابتلا به فاویسم را به پزشک یادآوری نماید.
فهرست مواد و داروهایی که
نباید استفاده شوند:
باقلا، لوبیا، خشکبار حاوی سولفیت(که جهت حفظ تازگی و رنگ به آنها اضافه می شود)، نفتالین، بنزن، حنا، رنگ مو، حشره کش‌ها، کوتریموکسازول، نالیدیکسیک اسید، کلرامفنیکل، نیتروفورانتوئین، داروهای ضد مالاریا، برخی داروهای ضد انگل، سالیسیریک اسید، فنازوپیریدین، حتی موارد شدید عفونت ها و دیابت هم می تواند منجر به بروز علایم گفته شده در فرد مبتلا گردد.

معصومه غلامرضاپور

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در