سفره مردم هر روز کوچکتر می شود

معصومه غلامرضا پور| به گزارش هفته نامه افق کویر، متأسفانه تورم سال به سال روند افزایشی داشته و قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته است. خانوارها برای جبران کاهش قدرت خرید خود مجبور می‌شوند با تلاش بیشتر درآمد اسمی خود را افزایش دهند تا درآمد واقعی آنها ثابت بماند که این موجب بروز پدیده‌ای به نام «زمان‌فروشی» درخانوارها می‌شود به عبارت دیگر افراد برای کسب درآمد بیشتر، مدت زمان بیشتری کار می‌کنند و به شغل دوم و سوم روی می‌آورند.
خبرنگار هفته نامه افق کویر در این گزارش گفتگویی با جمعی ازکسبه و همشهریان بافقی انجام داده و نقش تورم بر قدرت خرید همشهریان بافقی را به رشته تحریر درآورده است؛ متأسفانه برخی از افراد تمایلی به ذکر نامشان نداشتند.
مشتریان فقط مایحتاج ضروری را خریداری می‌کنند
علی اصغر ۳۷ ساله و فروشنده مواد غذایی در یکی از محله های بافق با بیان اینکه مردم آجیل و تنقلات فرزندان خود، انواع سس، مربا و… را از سبد خرید کالای خود حذف نمودند گفت: مشتریان فقط مایحتاج ضروری را خریداری می کنند و هنگام خرید دایم درحال حساب و کتاب با خود هستند تا خریدشان از مقداری که در نظر داشتند بیشتر نشود.
وی افزود: اجناس خوراکی نسبت به سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است؛ به طور مثال صورت حساب مشتری که ماهیانه ۲ میلیون تومان می شده در حال حاضر با خرید همان اجناس صورت حساب وی به ۴ میلیون تومان می رسد به گونه ای که فرد دچار شبهه شده و حساب خود را چندین دفعه بررسی می کند.
مردم نمی توانند حساب خود را تسویه کنند
وی تصریح کرد: گرانی و تورم سبب شده مردم نتوانند به صورت کامل حساب خود را تسویه کنند و همیشه حسابشان باقیمانده از قبل دارد.
“علیرضا کسبه ۳۸ ساله بافقی و فروشنده یکی از فروشگاه های فرش با بیان اینکه تورم و گرانی از درصد عبور کرده است، گفت: برای مثال فرشی که در سال ۱۳۹۹، سه میلیون و چهارصد هزار تومان به فروش می رسید، در سال ۱۴۰۰ به قیمت هفت میلیون و هشتصد هزار تومان و در سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۰ میلیون تومان به فروش می رسد.
این کسبه بافقی افزود: با توجه به رشد درصد تورم، قدرت خرید مردم برای خرید فرش کاسته شده و مردم به سمت خرید گلیم، روفروشی و موکت روی آورده اند.
هیچ نظارتی از سوی هیچ ارگانی بر روی قیمت ها نیست

وی تصریح کرد: متأسفانه هیچ نظارتی از سوی هیچ ارگانی بر روی قیمت ها نیست؛ چراکه می‌دانند هر جنسی که وارد بازار می شود هر روز با افزایش قیمت روبرو بوده و نمی توانند جلوی رشد قیمت ها را بگیرند.
این فروشنده فرش ادامه داد: با افزایش قیمت ها قدرت خرید مغازه دار کاسته شده و مشتری نیز روز به روز کمتر می گردد.
وی با بیان اینکه کسبه و بازاریان نیز از این روند افزایش قیمت ها خسته شدند، عنوان کرد: در حال حاضر اداره مالیات نظارت شدیدی برکاغذهای کارتخوان دارد تا فروش مشتری در یکسال را بررسی و نسبت به آن مالیات بر ارزش افزوده دریافت کنند؛ این در حالی است اجناسی که از کارخانه خریداری می کنیم ۹ درصد ارزش افزوده به آن تعلق می گیرد، ۹ درصد نیز اداره مالیات از فروشنده دریافت می کند با این وضع مغازه دار آن جنس را با چه قمیتی در اختیار مشتری قرار دهد؟!
مالیاتی که از ما دریافت می‌کنند کجا به کار گرفته می‌شود؟

وی افزود: ای کاش اداره مالیات گزارشی از مقدار مالیاتی که از شهر و کسبه دریافت می کند و محل هزینه آن برای اطلاع عموم ارایه می داد تا مشخص شود این مالیاتی که از ما دریافت می‌کنند کجا به کار گرفته می شود؟ اصلاً داخل شهرستان خرج می گردد یا اینکه؟!!!
این جوان بافقی با بیان اینکه ۲۰ سال است که در این حرفه فعالیت دارد ،گفت: با توجه به عمری که در این شغل گذاشته ام دیگر نمی توانم آن را رها کنم، ولی افرادی که می خواهند تازه مغازه تأسیس کنند بهتر است با این شرایط اقتصادی به دنبال این کار نروند.
برخی از مغازه داران نیز از مشتری سوء استفاده می کنند
“الهه” زن ۳۵ ساله بافقی درخصوص گرانی افسارگسیخته کنونی گفت: علاوه بر افزایش قیمت ها، برخی از مغازه داران نیز از مشتری سوء استفاده می کنند؛ برای مثال قیمت سس مایونز ۱۴۵۰۰تومان بر روی ظرف قیمت خورده، ولی مغازه دار با برچسب دیگری قیمت را به ۱۹۵۰۰ تومان افزایش داده بود؛ در حالی که باید قیمت قبل حساب مشتری نمایند.
وی ادامه داد: با افزایش گرانی ها سعی کردم در هیچ مغازه ای نسیه نداشته و مایحتاج خود را به صورت نقد از مغازه داران منصف خریداری نمایم.
فرد دیگری که در کنار باجه بانک مشغول پرداخت صورت حساب های خود بود اظهار کرد: برای پرداخت بدهی خود نیازمند ۲ میلیون تومان به صورت قرض بودم؛ وقتی از دوستم تقاضای ۲ میلیون تومان نمودم، نپذیرفت؛ چراکه خودش نیز در این اوضاع نابه سامان گرفتارشده است.
“حسین” ۴۰ ساله و شاغل در شرکت سنگ آهن مرکزی عنوان کرد: با اینکه شغل مناسبی دارم و حقوق قابل توجهی دریافت می کنم، ولی برای پرداخت هزینه دندانپزشکی مجبورشدم وام بگیرم. این هست اوضاع من!
هرروز بر تعداد افراد بی‌بضاعت افزوده می شود

“زهرا “۳۸ ساله گفت: چندین سال است که در قالب خیریه به صورت مجازی برای افراد بی بضاعت فعالیت دارم هر ساله بر تعداد افرادی که از ما درخواست کمک می کنند افزوده می شود.
وی افزود: متأسفانه افزایش قیمت ها باعث شده طبقه متوسط جامعه نیز از پس مایحتاج زندگی خود بر نیایند؛ بنابراین هر روز از تعداد خیرین کم و بر تعداد نیازمندان افزوده می گردد که ما نیز شرمنده آنها هستیم که نمی توانیم کمک نماییم.
مدیر مدرسه به خاطر شهریه کارنامه فرزندانم را
تحویل نمی‌دهد
“فاطمه” زن ۳۷ ساله بافقی بیان کرد: سه فرزندم در مدرسه تحصیل می کنند، مدیر مدرسه به دانش آموزانی که شهریه پرداخت نکرده اند کارنامه تحصیلی نمی دهد. به نظر شما این کار درست است؟!
وی افزود: برای این که نتواستم هزینه شهریه را فراهم کنم به مدرسه برای دریافت کارنامه تحصیلی فرزندانم نرفتم.
“حمید” ۴۵ ساله از شهرستان بافق گفت: چند شب پیش که برای خرید هندوانه به فلکه قارچ رفته بودم، یکی از کاسبکاران برایم تعریف می کرد در این اوضاع اقتصادی نابسامان برای فروش هندوانه به بافق آمده، در یکی از شب ها کنار پیاده رو در حال استراحت بودم که دو خودرو در حال مسابقه به سرعت به طرفم نزدیک شدند. از شدت ترس تا چند روز حال مساعدی نداشتم.
وی افزود: اگر اوضاع اقتصادی جامعه آشفته نباشد، فرد مجبور نیست برای فروش هندوانه خانواده و زندگی خود را رها کرده و در شهر دیگری دستفروشی کند.
“حسین، مرد ۳۸ ساله بافقی که در حال سوار شدن به خودرو خود بود گفت: دیروز دو نفر جوان افغان برای گدایی به کنار ماشینم آمدند؛ متأسفانه پول نقد همراه من نبود، میوه هایی که از چند روز پیش داخل ماشینم بود و پلاسیده شده را برداشته و با خوشحالی رفتند.
توان پرداخت بدهی ندارم

یکی از فروشندگان پوشاک در بافق با بیان این که بافق شهر معدنی هست، ولی برخی از همشهریان ما قدرت خرید ندارند، گفت: وقتی با یکی از مشتری ها تماس گرفتم تا بدهی خود را پس از گذشت چند ماه پرداخت کند به من گفت: توان پرداخت بدهی خود را ندارد.
وی افزود: وقتی این جریان را شنیدم از وی هزینه دریافت نکرده و به وی گفتم در قبال پرداخت هزینه خریدت یک جز قرآن برای امام زمان(عج) بخواند.
فروشنده پوشاکی تصریح کرد: وقتی متوجه شدم برای پرداخت هزینه های خود با مشکل مواجه هست ازوی خواستم پوشاک فرزندانش را از مغازه من تهیه کند؛ تا از حساب خیرین هزینه آن تأمین شود.
وی با اشاره به گرانی های اخیر ادامه داد: یکی از مشتریان درحالی که مشغول خرید بود زیر لب غرولند می کرد”اختلاف قیمت در بافق بیداد می کند بیشتر مغازه دارها با این ترفند که قیمت این کالا از قبل بوده مشتری را ترغیب به خرید می‌کنند و این در حالی است که همان قیمت قبل هم بیش از حد متعارف تعیین شده است.
محمدرضا ۳۵ ساله اظهار کرد: تورم و گرانی ضربه بزرگی به زندگی همه افراد وارد کرده است.
وی افزود: قبلاً با همسرم زندگی خوب و خوشی داشتیم، ولی از روزی که قیمت ملک و طلا افزایش یافته، بنای ناسازگاری با من گذاشته و با وجود یک فرزند پسر تقاضای مهریه و طلاق از من کرده است.
با این تورم اجاره دادن منزل به صلاح صاحب خانه نیست

محمد ۴۵ ساله از شهرستان بافق گفت: سال گذشته زیر زمین خانه خود را ماهیانه هفتصد و پنجاه هزار تومان اجاره داده و امسال به یک میلیون و پانصد افزایش دادم.
وی افزود: مستأجر از پرداخت دو برابری قیمت راضی نیست؛ در حالی که اگر شیر آبی در خانه خراب شود، صاحب خانه باید چندین برابر از قیمت اجاره هزینه نماید.
وی تصریح کرد: به نظرم در این اوضاع گرانی اجاره دادن منزل به صلاح صاحب خانه نیست.
گفتنی است؛ سایه تورم و گرانی در تمام زندگی مردم سایه گسترانده. برای افزایش قدرت خرید باید درآمد خانوارها افزایش و نرخ تورم نیز کاهش یابد. این در صورتی است که گروه هدف اصلی برای افزایش قدرت خرید، حقوق‌بگیران، کارگران یا بیکاران هستند؛ چرا که ثروتمندان و اقشار خاص به میزان زیادی از مزایا و درآمدهای افزایش نرخ تورم بهره‌مند می‌شوند. خانوارها برای حفظ قدرت خرید خود از طریق مشروع و نامشروع اقدام می‌کنند. مشروع همان زمان فروشی و فعالیت دوچندان است و نامشروع نیز به پدیده فساد و زیرمیزی منجر می‌شود که درطول سالیان گذشته رشد داشته است.راه حل افزایش قدرت خرید روشن است، برای افزایش درآمد خانوار باید اشتغال بیشتری ایجاد شود تا افراد بیشتری دریک خانوار شاغل شوند یا درآمد فردی که شاغل است، افزایش یابد.

ارسال یک دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

همچنین ممکن است دوست داشته باشید

در اوج ناامیدی پیروز مسابقه شدم

 به گزارش هفته نامه افق کویر:خبرنگار ما در